Suasana di rumah Dato' Hadi agak riuh dengan suara kembar mereka. Daniel memandang ayahnya tidak puas hati.
"Mana boleh jodohkan dia macam tu je,pa. Perangai lelaki itu macam mana pun kita tak tahu." Dia yang menjadi pembangkang sejak tadi.
"Habis tu? Niel nak company kita bankrupt?" Cermin matanya ditanggal. Surat khabar yang menjadi perhatiannya tadi diletak kembali di tempat asalnya. Perhatiannya kini tertumpu pada dua orang anak lelakinya.
"Yang papa pergi berhutang dengan orang tua tu dah kenapa? Apa kitorang tak boleh tolong ke?" tidak puas hati sungguh dia dengan papanya.
"Korang baru nak mulakan hidup, takkan papa nak caras duit korang pula?"
"Tapi masalahnya papa, kita tak tahu apa dah jadi dengan anak dia tu. Lagi-lagi duduk dekat negara barat tu sampai bertahun-tahun." Danish akhirnya mencelah. Nampak macam stres sangat dah Daniel tu.
"Haah, anak dia baru habis belajar,kan? Balik-balik terus nak kahwin,eh? Hebat." Daniel menambah.
"Hmm, papa pun tak tahu nak buat macam mana dah. Harap-harap Isha memang ada-"
"Assalamualaikum..." Suara lembut itu berjaya menarik perhatian semua orang. Qayra hanya memandang ke arah mereka.
"Ada apa ni?"
Daniel meluru ke arah Qayra.
"Isha! Kau pergi mana? Dah lewat baru nak balik? Orang semua risau,tahu tak?" sempat jugalah mulut murai si Daniel ni membebel seribu dua kata. Qayra tersengih.
"Kau dari mana?" Danish dengan suara datarnya berpisah tiada.
"Dari sungai, kam-"
"Kau pergi jumpa budak tu?"
Qayra terdiam kemudian mengangguk perlahan.
"Tapi tak sengaja! Dia yang datang, lepastu kitorang boraklah. Kenapa?" Qayra menyoal.
Danish berdehem beberapa kali.
"Tak ada apa. Kau kenal tak budak yang nak 'dijodohkan' dengan kau tu?" Soal Danish malas. Qayra hanya menggeleng.
"Kau tak kenal dia?" Daniel berjalan ke arah ayahnya pula. "Dia tak kenal pun siapa Luth,pa. Kitorang kenal dia macam mana. Isha boleh rosak kalau berada di tangan dia,pa." Daniel masih membantah pernyataan ayahnya itu.
"Luth?"
"Bakal suami kau."
Qayra terdiam. Dia tak berapa kenal, tapi pernah juga mereka berjumpa. Kali terakhir sewaktu dia berumur 18 tahun. Ketika dia mengikut Danish dan Daniel menghantarnya di KLIA.
"Isha, betul ke Isha ada someone special ni? Bawa dia jumpa papa. Senang papa nak cakap dengan Dato' Lutfi." Dato' Hadi menyampuk.
Qayra mengangguk. "Ada, cuma dia minta masa sekejap. Mungkin esok,Mungkin lusa dia datang."
Semua orang disitu menarik nafas lega. Syukurlah, sekurang-kurangnya Isha tidak terpaksa.
Pandangannya dilemparkan ke luar tingkap. Mencari ilham. Seketika kemudian dia kembali fokus pada komputer ribanya. Jarinya lincah menari di atas papan kekunci itu.
Inilah hobinya dikala waktu senggang. Menulis. Mungkin satu hari nanti dia boleh terbitkan buku, tapi macam mustahil. Lagipun, dia tidak bersedia untuk mendengar pendapat orang. Boleh jadi puji atau kritik.
Sedang dia leka, satu bekas air singgah di mejanya. Dia mengangkat muka. Stranger tapi kenapa macam kenal?
"tempat ni ada orang? Kerusi lain semua penuh." Memang betul. Tempat duduk lain sudah penuh.
YOU ARE READING
TAKDIR
RomanceRayden Kyle :- Hidupnya tidak ubah seperti di dalam neraka ciptaan bapanya. Diseksa dan dilayan seperti binatang. Ibu pula sentiasa bekerja. Jarang-jarang je balik rumah.Pergilah mana-mana dia pasti akan diherdik. Menjadi mangsa buli disekolah. Menj...