SEPERTI yang dijanjikan, tepat pukul sembilan pagi, Hayyan dah terpacak di depan pintu pagar rumah Yannis.
"Heh, lambat!" sembur Hayyan.
Mana Hayyan tak marah, nak dekat satu jam dia terpacak depan pintu pagar Yannis. Basah ketiak dia sebab berdiri di bawah terik matahari.
Menjeling Yannis pada Hayyan. Bukan salah dia sebab lambat. Tapi salah Hayyan. Hayyan yang tak nak beritahu secara specific pukul berapa nak datang.
"Siapa suruh awak tak beritahu saya awal-awal? Dah sampai depan rumah, baru nak mesej. Memang lambat lah," balas Yannis.
Bagasi di tangan diangkat masuk ke dalam bonet kereta. Nak tunggu Hayyan yang angkat? Hmm... Lambat lagi!
"Kau buat apa hah lambat sangat? Kau tahu tak, aku ni dah berpeluh macam Usain Bolt lari satu dunia."
Sebelah tangan Hayyan naik mencekak pinggang. Sebelah tangan lagi elok menahan bonet.
"Make-up, lah. Nak buat apa lagi." Malas-malas Yannis membalas.
Mata Hayyan meratah wajah Yannis. Tampak solekan tipis yang dirias pada muka Yannis.
"Yang kau beria bersolek bagai ni, kenapa? Kita ni balik rumah parents kau je. Bukan nak berfoya-foya."
Kembang kempis hidung Yannis. Hayyan nak cakap dia hodoh lah tu, hesy!
"Eh, suka hati saya lah! Yang awak kisah apasal?"
"Kau boleh tanya kenapa aku kisah? Hey, kau tahu tak aku ni dah terpacak dekat luar ni satu jam tau! Satu jam, Cik Mulut Murai. Bukan satu minit," tempelak Hayyan.
Yannis sedar tak yang Yannis dah buang masa dia sekarang ni? Hayyan cuba sabarkan hati.
"Siapa suruh awak terpacak dekat luar? Beli kereta mahal-mahal, nak juga berdiri bawah panas. Sendiri yang bodoh."
Usai berkata, Yannis memboloskan diri ke tempat penung hadapan. Hayyan nak cepat sangat, kan? Jadi, biar Hayyan yang tutup bonet tu.
"Tak kahwin lagi dia dah buat keras kepala dia. Esok-esok dah kahwin, aku kurung dia dekat kandang kambing baru dia tahu."
Punat yang berada di bonet ditekan. Hayyan menghenyak punggung di tempat pemandu. Yannis yang selamba berswafoto di sebelah dijeling tajam.
"Hah, ni lah sebab utama kau beria bersolek, kan?" sembur Hayyan.
"Dah tu takkan saya nak keluar muka bogel pula!"
Yannis macam biasa, langsung tak makan sama bila kata-kata pedas Hayyan menerobos gegendang telinga.
Hayyan tahan ketawa. Muka bogel? Yannis belajar mana lah kosa kata tu.
"Muka kau bogel ke, muka kau bersolek ke... Sama je pada aku. Takda beza!"
"Diam lah, Hayyan. Awak bawa je kereta tu elok-elok." Yannis dah malas nak berbalah. Hayyan ni, selagi ada modal nak bergaduh... Selagi tu lah Hayyan takkan berhenti.
--------
MASUK kali ni, dah tiga kali Hayyan menjeling Yannis di sebelah. Apahal pula Yannis ni? Tadi elok je cari gaduh dengan dia. Sekarang, dah terbongkok-bongkok pula.
"Kau dah nak mati ke?"
Hayyan rasa nak tampar mulut sendiri. Bukan tu yang dia nak tanya pada Yannis.
Yannis cuma diam. Dia tak ada tenaga nak layan Hayyan. Tekanan tangan pada perut dia semakin kuat.
Serta-merta Hayyan kunci mulut. Terbit rasa risau apabila Yannis semakin membongkok. Tak sempat dia nak bertanya lebih lanjut, erangan halus dari Yannis menyapa halwa telinga.
YOU ARE READING
Status Hati: Complete!
Romance[SECOND ROMANCE BY HELLAFRO] Abad ke-21 ni wujud lagi ke istilah perigi cari timba? Perempuan meminang lelaki? Available lagi ke istilah tu? Atau sudah hanyut? Tapi kisah apa YANNIS MIKAYLA kalau istilah itu dikatakan kuno. Yang penting hati dan p...