"WEH, aku gerak dulu," beritahu Yannis kepada Diya.
Terhenti pergerakan Diya yang sedang menikmati sarapan pagi. Ditoleh ke arah Yannis yang kelam-kabut menyarung kasut tumit tinggi.
"Kau tak nak breakfast dulu ke? Aku dah masakkan bihun goreng Singapore pagi ni," tanya Diya dengan kening terjongket. First try dia buat dah menjadi. Siapa tak seronok, kan.
Tapak tangan sebelah kiri naik sebagai isyarat 'tak.'
"Tak apa, Diya. Aku takut jalan jammed nanti. Kau tahu je lah, KL ni mana pernah tak sesak jalan tu."
Gopoh-gapah tangan Yannis memulas tombol pintu. Entah macam mana dia boleh tertidur lewat pun Yannis tak pasti. Sangka dia, malam masih muda. Sekali tengok jam, jarum pendek dah menginjak ke angka tiga. Menyesal tak sudah dia pagi ni.
"Eh, kejap... Kejap! Ni, aku dah siapkan bekal untuk kau," tahan Diya sambil berjalan mendekati Yannis di muka pintu. Tupperware berwarna merah jambu dihulur kepada Yannis.
Yannis tahan sengih. Alamak, ni mesti Diya terdengar dia 'meroyan' malam tadi!
"Thank you, Diya. Kau memang sahabat sejati dunia akhirat aku," ujar Yannis. Ditepuk-tepuk pipi Diya.
Diya tayang muka malas. Dah lali sangat dengar Yannis puji dia begitu. Lebih-lebih lagi kalau Yannis ada buat salah pada dia.
"Hmm... Hati-hati drive tu. Jangan drive macam pelesit pula! Salah sendiri jangan nak babitkan orang lain," bebel Diya panjang lebar.
Bukan Diya tak tahu, Yannis ni bila dah lewat nak pergi kerja, mulalah otak Yannis nak buat kerja luar alam ni.
Cepat-cepat tangan Yannis naik menekup mulut Diya.
"Okey, jangan membebel! Aku dah lambat ni. Raklu, pape Whatsapp," potong Yannis.
Setelah doa dibaca, Honda City milik Yannis diundur laju. Harap-harap Robert dan kru-kru produksi yang lain belum sampai.
--------
"EH, Yannis! Lambat you sampai hari ni. Terlajak tidur ke tu?" tegur Alif, jurukamera yang ditugaskan untuk merakam wawancara yang bakal diadakan hari ini.
Yannis pejam sekejap matanya. Alif ni pandai betul teka. Menyengih Yannis macam kerang busuk.
"Bukan terlajak tidur, tapi I terlewat bangun sikit je. I dah bangun awal, lepas tu I sambung tidur balik lepas solat Subuh tadi."
Kepala Alif bergerak ke kiri kanan. Yannis ni suka putar belit fakta. Merapu nombor satu.
"Sama lah tu you terlajak tidur dengan you terlewat bangun. Nasib baik Robert belum sampai lagi. Kalau tak, habis lah you kena brainwash pagi-pagi buta macam ni," balas Alif.
Yannis hembus nafas lega. Macam tak cukup tanah dia berjalan tadi. Kalau nak berlari, dia pakai heels. Sudahnya, Yannis hanya mampu berjalan dengan kadar yang laju. Tu pun, dah sakit-sakit tumit kaki dia.
"Okey lah, Alif. I gerak dulu. Nak touch up sikit muka ni. Lepas tu nak baca skrip wawancara kejap lagi. I gerak dulu eh," pamit Yannis.
Alif jatuhkan kepala sekali. Bergerak tangan dia ke depan dan belakang, menghalau Yannis secara sopan.
"Pergi lah... Mel dah tunggu you lama. Semua orang pelik bila you tak sampai lagi. Yalah, selalunya kan you orang paling awal datang set. Matahari belum terpacak dekat dada langit, you dah terpacak dekat set." Alif berseloroh.
YOU ARE READING
Status Hati: Complete!
Romance[SECOND ROMANCE BY HELLAFRO] Abad ke-21 ni wujud lagi ke istilah perigi cari timba? Perempuan meminang lelaki? Available lagi ke istilah tu? Atau sudah hanyut? Tapi kisah apa YANNIS MIKAYLA kalau istilah itu dikatakan kuno. Yang penting hati dan p...