❣ Bab 15

59 5 2
                                    

"ABANG harap, Hayyan betul-betul ikhlas cintakan Anis." Serius suara Yazid waktu itu.

Yannis satu-satunya adik perempuan yang Yazid ada. Mana mungkin dia sanggup untuk melihat Yannis sengsara.

Berbalas pandangan antara Hayyan dan Yazid. Yusuf yang dari tadi pura-pura tulikan telinga turut sama merenung dalam anak mata Hayyan.

"InsyaAllah, bang. Saya cuba." Ringkas jawapan Hayyan.

"Sejak dari peristiwa hitam tu, Anis tak berhenti menangis. Ada masa tu, mak cakap dalam tidur pun Anis menangis juga. Abang harap, itu kali terakhir Yannis menangis. Abang dah tak sanggup nak tengok adik abang murung lagi," sambung Yazid.

"Saya tak berani janji Yannis takkan menangis sebab saya. Tapi apa yang saya boleh janji dengan apa, saya akan cuba."

Hayyan buntu. Dia sendiri belum pasti dengan perasaan dia terhadapat Yannis. Tapi untuk putuskan pertunangan yang baru diikat siang tadi, bukanlah satu keputusan yang terbaik.

"Sebenarnya mak bersyukur sangat bila kak Anis dah buka pintu hati dia untuk abang. Mak risau, kalau-kalau kak Anis belum pulih daripada penyakit kemurungan dulu tu. Lepas kak Anis pindah ke KL dengan kak Diya, kak Anis tak pernah ceritakan pada mak tentang rawatan dia," cerita Yusuf pula.

Diya. Barangkali itulah nama perempuan yang setia menemani Yannis sewaktu majlis pertunangan mereka, tebak Hayyan.

"Maksudnya sekarang, tak ada siapa yang tahu sama ada Yannis masih dapatkan rawatan daripada pakar psikiatrik ataupun tak?"

Bila Yusuf dan Yazid menggeleng, tahulah Hayyan apa jawapan yang dicari.

"Kalau ada yang tahu pun, mungkin kak Diya orangnya." Yusuf suarakan apa yang ditebak.

Yazid jatuhkan kepala sekali. "Betul. Diya dan Yannis tu rapat sangat. Dari tadika lagi mereka dah macam belangkas."

"Oh...!"

------

KEESOKKAN paginya, Hayyan terpacak di halaman rumah Yannis seawal jam lapan pagi.

Hari ini, mereka akan pulang ke Kuala Lumpur. Memandangkan Yannis pulang ke Kedah dengan Hayyan, maka Hayyan sendiri yang sukarela untuk tumpangkan Yannis.

"Lah awat yang hang tercegat ja kat situ? Mai naik dulu mai."

Mendongak kepala Hayyan. Kelibat Puan Salmah yang sedang membuka tingkap kayu itu dipandang dengan senyuman.

"Err tak apa lah, mak cik. Saya tunggu Yannis dekat bawah je."

Terkebil-kebil sekejap Hayyan bila kelibat Puan Maryam hilang dari muka tingkap. Sekelip mata, Puan Maryam sudah pun berjalan turun ke luar rumah.

"Hang toksah malu-malu, Hayyan oii. Esok-esok hang jadi menantu mak cik, hang duduk dalam rumah ni juga. Jom, kita naik dulu." Puan Maryam masih tak berputus asa memujuk.

Jari Hayyan naik mengusap belakang tengkuk. Segan.

"Err... Bukan macam tu, mak cik..."

"Habis tu, hang tak sudi ka nak naik minum ayaq kat rumah mak cik ni dulu?"

Aduh, ini yang Hayyan lemah ni! Suara berjauh hati Puan Maryam betul-betul buatkan dia hampir kalah.

"Err, jom lah, mak cik. Kita naik," putus Hayyan.

Masuk saja Hayyan dan Puan Maryam ke dalam rumah, mereka terserempak dengan Yannis. Kebetulan, Yannis sedang menolak bagasi beroda miliknya.

"Eh, Hayyan! Kenapa awak tak beritahu saya pun yang awak dah sampai?"

Status Hati: Complete!Where stories live. Discover now