❣ Bab 13

51 3 0
                                    

Sembilan tahun lepas...

"TERIMA kasih," ucap Yannis malu-malu.

Seorang lelaki yang memakai baju berkolar berwarna hitam dan seluar slack berwarna khaki tersenyum ke arah Yannis. Dibetulkan letak duduk topi di atas kepalanya.

"Terima kasih sebab?" tanya lelaki yang berdiri bertentangan dengan Yannis.

Yannis langutkan muka. Berbalas pandang dia dan lelaki tersebut. "Untuk teh ais semalam."

"Oh, benda kecil je! Lagipun, semalam tu... saya belanja yang lain juga. Bukan ke Sir Saiful yang minta saya belanja semua classmate kita?"

Yannis angguk, mengiakan soalan si teruna. "Saya tahu, tapi saya tetap rasa bersalah kalau saya tak berterima kasih pada awak."

Kedengaran tawa halus terbit dari ulas lelaki tersebut. Yannis rasa badan dia semakin mengecil. Apatah lagi bila mereka menjadi tumpuan pelajar yang lalu lalang di koridor kelas.

"Kasih awak dah diterima. Jadi, awak jangan rasa bersalah lagi dah."

"Okey lah, saya pergi dulu. Kawan saya dah tunggu dekat kafe," pamit Yannis.

Baru dua tapak Yannis melangkah, kedengaran namanya diseru.

"Kayla! Nanti dulu."

"Kenapa, Taufiq?"

Kayla; nama akhirnya cuma digunakan di sini. Di kolej tempat dia belajar.

Agak pelik juga pada pendengaran Yannis apabila rakan sekelasnya memanggil dia sebagai Kayla. Bukan Yannis.

Tapi, Yannis tak kisah. Memandangkan ada seorang pelajar perempuan bernama Anis, dan mereka sering keliru, Yannis dengan sukarela memperkenalkan dirinya sebagai Kayla.

"Kayla, awak sudi tak jadi kawan perempuan saya yang pertama dekat kampus ni?"

Yannis terkedu. Belum pernah ada lelaki yang berani mendekati dia seperti Taufiq. Dan kala ini, terasa ada rama-rama yang berterbangan dalam perut Yannis.

"Err... Boleh." Yannis sedapkan hati sendiri. Rasanya, tak menjadi masalah kalau mereka berkawan biasa.

"Terima kasih, Kayla. Awaklah kawan perempuan saya yang pertama dekat kampus ni. Bye, saya pergi dulu!"

Yannis sekadar memandang kelibat Taufiq yang melambai dia. Hilang saja kelibat Taufiq, diurut lembut dada dia.

"Hesy! Yang aku berdebar semacam ni dah kenapa? Relaks lah, dia ajak kawan je."

-------

BERKERUT dahi Sofea memandang Yannis. Sedari tadi, Yannis cuma diam. Tapi dia perasan, ada masa Yannis tersenyum seorang diri.

"Kayla! Kau okey tak ni?" Rimas melihat Yannis yang masih khayal dalam dunia sendiri, Sofea menegur.

Bahu Yannis terangkat ke atas dek terkejut. Dipanggung muka untuk melihat Sofea.

"Hah? Err... Kau cakap apa tadi, Fea?"

Entah macam mana, boleh pula Yannis teringatkan pertemuan dia dan Taufiq tiga hari lepas.

"Aku tanya, kau okey ke tak?" ulang Sofea.

"Aku okey je lah. Kau nampak aku macam tak okey ke?"

Yannis memandang Sofea pelik. Rasanya, dia normal je. Tak ada pula dia buat perkara yang pelik-pelik hari ni.

"Hmm. Aku perasan kau asyik termenung je lately ni. Lepas tu, senyum sorang-sorang. Kau ada masalah ke Yannis?" Prihatin Sofea menyoal.

Disebabkan keduanya mengambil jurusan Business Administration, mereka mula rapat walaupun baru sebulan semester bermula.

Status Hati: Complete!Where stories live. Discover now