"WAH, untunglah ada orang teman!"
Sampai saja di depan pintu banquet, Hayyan dan Yannis terserempak dengan Naufal.
"Hmm tulah, kesian kau tak ada orang teman." Dengan muka tak berperasaan, Hayyan membalas.
Naufal tumbuk perlahan bahu Hayyan. "Cis, kau! Main kasar eh?"
Hayyan menjungkit dua bahu, membawa maksud "Well..."
Diatur langkah untuk masuk ke dalam dewan banquet. Dapat Hayyan dengar dengan jelas perbualan antara Yannis dan Naufal yang sedang berbual di belakang.
"Saya Naufal, kawan Hayyan. Cik-"
"Yannis. Panggil saya Yannis je," potong Yannis. Janggal pula Yannis rasa apabila Naufal bercik-cik dengan dia.
"Oh, okey! Yannis ni buah hati Hayyan ke?" Tak berselindung, terus Naufal bertanya.
Yannis garu kening dengan hujung jari. Eh, mamat ni! Kata kawan Hayyan. Tak kan lah Hayyan tak beritahu, kot.
"Tunang?" Teragak-agak Yannis menjawab. Lantaklah kalau Hayyan nak marah pun. Dah memang itu kenyataannya.
Terbuka sedikit mulut Naufal. Terkejut.
"Eh! Bila bertunangnya?"
"Minggu lepas. Kecil-kecilan aje majlisnya."
"Oh, baru lagi! Hayyan tak-"
Mati ayat Naufal apabila Hayyan menyampuk. Ceit, jealous lah tu si Hayyan ni!
"Woi, Naufal! Dah-dah lah tu jadi private investigator aku."
-----
TAK sudah-sudah mata Naufal mengerling Hayyan. Puas dipendam rasa ingin tahu dia sejak berbual dengan Yannis tadi.
Dan sekarang, apabila Yannis bangun untuk mengambil makanan, Naufal rasa inilah masa yang tepat untuk menyoal Hayyan.
"Kau tak cakap pun kau dah bertunang," sebal Naufal.
Kalau seminggu lepas Hayyan bertunang, Hayyan ada lebih kurang lima hari untuk beritahu dia.
Dalam masa lima hari tu juga, dia dan Hayyan ada melepak bersama. Tapi, tak pernah sekali pun Hayyan suarakan kepada dia.
"Orang cakap, benda belum pasti ni elok dirahsiakan dulu."
Jawapan Hayyan buatkan Naufal berdecit.
"Benda tak pasti kau kata?"
Hayyan sekadar menjungkit kening dengan bahu yang terangkat.
"Benda tak pasti apanya kalau sampai bertunang. Kau ni kan, benda macam ni bukannya boleh buat main!"
Naufal tak berpuas hati. Senang betul Hayyan pandang remeh dengan perkara-perkara begini.
"Perempuan tu yang start game ni dulu." Hayyan bela diri sendiri.
Salah dia ke bila Yannis yang buat main hal tunang ni? Salah dia ke kalau Yannis yang jadikan pertunangan ni sebagai satu deal antara mereka berdua.
"Game? Game apa kau cakap ni? Aku tak faham."
Nafas ditarik dalam-dalam. Mujur juga meja mereka ini cuma ada dia dan Naufal je sekarang.
"Perempuan tu-"
"Perempuan tu, perempuan tu... Sedap-sedap parents Yannis tu carikan nama untuk dia, kau pula senang-senang je panggil dia 'perempuan tu.' Aku tahu kau tak suka dia, tapi cubalah hormat dia sikit. Dia pun ada maruah juga, Hayyan."
YOU ARE READING
Status Hati: Complete!
Romance[SECOND ROMANCE BY HELLAFRO] Abad ke-21 ni wujud lagi ke istilah perigi cari timba? Perempuan meminang lelaki? Available lagi ke istilah tu? Atau sudah hanyut? Tapi kisah apa YANNIS MIKAYLA kalau istilah itu dikatakan kuno. Yang penting hati dan p...