YANNIS sengih. Dia tahu Hayyan pasti rimas dengan sikapnya. Tapi, kisah apa dia? Lagi dia suka ada lah.
Yannis melihat gambar profil WhatsApp milik Hayyan. Tanpa sedar, bibir merekah senyuman.
Jarinya mengusap-usap gambar tersebut seolah-olah dia sedang mengusap wajah tampan Hayyan.
"Handsome! Tapi sayang, muka batu betul."
Diya yang sedang menonton televisyen menoleh. Serasa dia, tadi Yannis ada bercakap sesuatu. Tapi, Diya tak pasti sama ada Yannis bercakap dengan dia atau bukan.
"Hoi!" sergah Diya. Disiku lengan Yannis di sebelah.
"Kau dah kenapa bercakap sorang-sorang?" sambung Diya lagi bila Yannis seperti tak dengar apa yang dia kata.
Melompat Yannis, terkejut bila Diya tiba-tiba menyergah dia.
Segera butang power ditekan untuk menggelapkan skrin. Bimbang kalau-kalau Diya perasan yang Yannis sedang merenung gambar Hayyan.
"Kau cakap apa tadi, Diya? Aku tak dengar." Yannis cuba cover line.
Diya putar bola mata ke atas. Satu sikap Yannis yang memang tak pernah berubah sejak zaman sekolah, Yannis suka ubah topik bila Yannis malu.
"Macam mana kau nak dengar kalau kau ralit sangat dengan telefon kau tu. Aku tanya, kau kenapa bercakap sorang-sorang? Tak siuman ke?"
Meluas mulut Yannis ternganga. Sedap rasa je Diya kutuk-kutuk dia depan-depan.
"Ewah mulut kau... Tak ada insurans betul!" perli Yannis.
"Kau ni pun satu... Nak kata bengap, pandai je. SPM dapat straight A's lagi. Degree dulu pun dean list. Tapi, lembab!"
Diya masih selamba mengutuk Yannis. Langsung tak dihirau muka Yannis yang macam nak telan dia tu.
"Kau cakap aku lembab?"
Mencerlung Yannis memandang Diya. Amboi, tak sayang mulut betul si Diya ni!
"Ya, lembab! Mana ada insurans mulut dekat dunia ni. Kalau ada, dah lama aku buat lah. Biar semua mak cik-mak cik bawang dekat dunia ni kena saman." Diya meloyar buruk.
Yannis berdecit. Macam lah Diya tu bukan kategori mak cik bawang. Mulut Diya ni lagi kepohci dari mak cik-mak cik bawang dekat kampung mereka tu.
Kalau bergosip, laju je mulut Diya nak bercerita itu ini, macam bertih jagung. Pot pet pot pet!
"Ha ha ha." Yannis berpura-pura ketawa.
Dipandang muka Diya dengan wajah toya.
"Hambar," sambung Yannis.
"Dah kalau hambar, kenapa kau gelak? Memang sahih lah Yannis, otak kau ni dah tak berapa nak center."
"Diya!" jerit Yannis, geram.
Diya gelak kuat. Cepat-cepat dia bangun dari kerusi dan berlari ke bilik tidurnya. Bukan dia tak nampak jari Yannis yang membengkok sebab nak cubit dia tu.
"Diya, kau sini! Hesy, geramnya aku dengan kau ni. Diya Zulaika binti Darius! Sini kau!"
Bergema rumah teres setingkat tu dengan suara garang Yannis. Diya pula langsung tak kisah dengan amarah Yannis. Makin dia gelak ada lah!
"Uish, anak dara apa jerit-jerit macam tu! Mak mertua reject nanti," jawab Diya dari dalan bilik.
Menunduk Diya ketawa sambil memegang perut. Pintu yang diketuk bertalu-talu dari luar diabaikan. Biarkan. Biarkan pengacara meletop tu meroyan sorang-sorang.
YOU ARE READING
Status Hati: Complete!
Romance[SECOND ROMANCE BY HELLAFRO] Abad ke-21 ni wujud lagi ke istilah perigi cari timba? Perempuan meminang lelaki? Available lagi ke istilah tu? Atau sudah hanyut? Tapi kisah apa YANNIS MIKAYLA kalau istilah itu dikatakan kuno. Yang penting hati dan p...