"AKU tak tangkap gambar pun dengan diorang tu," beritahu Hayyan tanpa dipinta.
Sedari tadi, Yannis diam membatu. Kalau tadi, ada juga Yannis curi-curi pandang dia. Tapi sekarang, Yannis seperti berada dalam dunianya sendiri. Terlalu khusyuk dengan A&W di tangan.
"Kau dengar tak apa aku cakap ni?" aju Hayyan lagi.
"Tak nak dengar dan tak nak tahu." Selamba Yannis membalas.
"Aku tahu kau cemburu, tapi sumpah! Aku tak layan langsung diorang tu."
"Siapa?"
"Perempuan yang datang bertenggek tadi tu lah," jawab Hayyan.
"Siapa tanya?" selamba Yannis membidas. Dan dengan selamba juga, disuap kembali curly fries ke dalam mulut.
Hayyan tarik nafas dalam-dalam. Dia sendiri tak tahu kenapa, tapi dia rasa tak senang duduk bila Yannis tak hiraukan dia. Macam ada sesuatu yang 'kurang' antara mereka.
"Siapa 10 orang yang kau cakap tu?" Hayyan cuba ambil hati Yannis.
"Entah. Pandai-pandai lah awak fikir sendiri."
"Hmm..." Hayyan ketuk bawah dagu seolah-olah sedang berfikir.
"Mummy, daddy, Hanis, Mak Cik Maryam, Pak Cik Yusri, Yusuf, Abang Yazid, Kak Mira, Noah, bakal adik Noah. Okey, dah cukup 10 orang!"
Sambil menyebut, Hayyan mengira menggunakan jari. Cukup terlipat sepuluh jari miliknya, Hayyan tarik tali pinggang keledar.
"Mana aci. Noah dan bakal adik Noah tu out of list lah sebab diorang budak lagi," bantah Yannis.
Noah, anak abang Yazid dan kak Mira pun tersenarai untuk tengok senyuman mahal Hayyan tu. Yannis sebagai tunang tak pula Hayyan masukkan. Sungguh tak adil.
"Kau juga yang suruh aku fikir sendiri," perli Hayyan.
Yannis cuma setuju. Sekurang-kurangnya Hayyan tak sebut nama perempuan lain yang dia tak kenal.
"Hayyan, kalau saya nak post gambar kita tunang boleh tak?"
Dah lama Yannis simpan hasrat yang satu itu. Nak dimuatnaik tanpa izin Hayyan, risau juga dia kalau Hayyan tiba-tiba mengamuk. Sudahnya, ditahan hasrat hati sehingga ke hari ini.
"Nak buat apa post? Bukan penting pun."
Berubah keruh muka Yannis. Nampak sangat Hayyan langsung tak gembira dengan pertunangan mereka.
"Tak apa lah, saya tak jadi nak post."
Hayyan kerling Yannis. Muka Yannis cuma selamba.
"Yannis... Betul ke kau cintakan aku?" tanya Hayyan tiba-tiba.
Yannis menoleh. "Betul. Saya tak pernah main-main dengan perasaan saya."
"Kenapa kau cintakan aku? I mean, macam mana kau boleh jatuh cinta pada lelaki yang kau kenal tak sampai dua bulan pun?" tanya Hayyan lagi.
"Macam saya cakap sebelum kita berhenti dekat R&R tadi, saya cuma mahukan awak untuk jadi suami saya. Bukan orang lain." Yannis ungkit jawapan yang pernah diberikan kepada Hayyan.
"Kau setuju nak bertunang dengan aku ni, bukan sebab deal kau tu?"
"Bukan lah. Eyy, awak ni banyak tanya pula. Drive je lah kereta tu diam-diam."
"Tanya pun nak marah. Cepat tua baru tahu."
--------
HAYYAN letakkan bagasi Yannis di depan pintu pagar. Bila Yannis datang mendekat, Hayyan undur beberapa tapak ke belakang.
YOU ARE READING
Status Hati: Complete!
Romance[SECOND ROMANCE BY HELLAFRO] Abad ke-21 ni wujud lagi ke istilah perigi cari timba? Perempuan meminang lelaki? Available lagi ke istilah tu? Atau sudah hanyut? Tapi kisah apa YANNIS MIKAYLA kalau istilah itu dikatakan kuno. Yang penting hati dan p...