❣ Bab 14

42 3 0
                                    

"AKU rasa kau kena confess dekat Taufiq tu."

Tak berkerdip mata Yannis tatkala mendengar cadangan daripada Sofea. Confess? Hesy, dia malu lah!

"Hesy, tak nak lah aku!" bantah Yannis keras.

"Kenapa kau tak nak? Kau suka dia, kan?" tebak Sofea.

Yannis diam. Lama. Dia suka Taufiq? Macam tak, sebab dia dan Taufiq dah janji untuk kekal sebagai kawan biasa.

"Suka, tapi cuma sebagai kawan. Tak lebih dan tak kurang," jawab Yannis, penuh berhati-hati.

Kening Sofea bercantum. Suka tapi sebagai kawan? Macam pelik je bunyi ayat Yannis tu...

"Kau... cintakan dia?" Sofea cuba mencari jawapan untuk masalah Yannis.

Sama seperti tadi, lama Yannis terdiam. Cinta? Tak pernah terlintas dalam fikiran dia untuk cintakan Taufiq.

"Aku tak cintakan Taufiq."

Ya, Yannis rasa itulah jawapan yang paling tepat untuk soalan Sofea.

"Kau sayang Taufiq?" Kali ini, Sofea yakin. Jawapan untuk semua soalan dia tadi akan terselit di sini.

Yannis rasa pipinya berbahang. Panas terasa seluruh wajah dia dengan soalan advance Sofea.

"Aku sayang dia, tapi sebagai kawan biasa je. Macam mana aku sayang kau sebagai kawan aku, macam tu juga perasaan sayang aku untuk Taufiq."

Pap! Kuat bunyi tapak tangan Sofea melekap pada lantai. Maklumlah, waktu ini mereka berdua sedang bersila di atas lantai bilik.

"Kayla, aku dah ada jawapan untuk semua soalan kau tu."

Sepotong ayat yang dituturkan oleh Sofea buatkan anak mata Yannis bersinar. Akhirnya... Akhirnya, dapat juga jawapan untuk kekusutan dia selama seminggu ini!

"Apa dia?"

"Kau sebenarnya dah jatuh cinta pada Taufiq tu, tapi kau tak sedar yang kau sebenarnya cintakan dia."

Terkunci rapat ulas bibir Yannis. Dia rasa susah untuk percaya apa yang Sofea katakan.

"Aku tak pernah rasa berdebar dengan dia macam mana aku rasa berdebar bila jumpa crush-crush aku yang lain," balas Yannis.

"Kau suka dia, Kayla. Dalam hati kau tu, kau dah jatuh cinta pada Taufiq sebenarnya. Aku tak pasti sama ada kau cuba tipu diri kau atau apa, tapi aku yakin yang kau memang cintakan Taufiq."

Sofea keluarkan buah fikiran. Kalau Yannis tak cintakan Taufiq, tak mungkin Yannis rasa cemburu dengan kehadiran Mawar dalam hidup Taufiq.

"Tapi, aku dan Taufiq berkawan je. Kami dah janji nak jadi kawan biasa je," hujah Yannis lagi.

Sofea tarik nafas dalam-dalam. Cuba menahan rasa geram yang mungkin terlepas dek kepolosan Yannis.

"Sebab tu aku rasa kau cuba tipu diri kau. Kalau kau anggap Taufiq tu kawan kau je, kau takkan rasa cemburu dengan Mawar tu. Kau patutnya biar je kalau Mawar tu nak luahkan perasaan dia pada Taufiq."

Yannis bermain-main dengan jari-jemari sendiri. Betul cakap Sofea, dia tak sepatutnya halang Mawar daripada meluahkan perasaan kepada Taufiq. Tapi...

"Aku tak rasa cemburu pun dengan Mawar tu. Aku cuma..."

Yannis terdiam. Berkira-kira sama ada perlu atau tak dia luahkan punca sebenar dia kusut.

Bila mana terasa lama masa yang diambil oleh Yannis untuk bersuara, Sofea bertanya.

"Kau cuma?"

"Aku takut, Fea. Aku takut kalau Taufiq lupakan aku bila Mawar jadi teman wanita dia. Bila Taufiq dan Mawar couple, tak mustahil aku dah tak boleh berkawan dengan Taufiq."

Status Hati: Complete!Where stories live. Discover now