hoofdstuk 20 bijgewerkt

40 3 0
                                    

Pov : wolfs 

ik wordt vroeg wakker van een klein een handje op mijn wang. " papa mag Tim en ik naar benden sponsbob kijken alsjeblieft" vraagt Amy zachtjes. ik kijk op de klok het is half 6 in de ochtend. 

" Amy het is nog geen 6 uur en je weet de regel lieverd " zeg ik zachtjes ze weet heel goed wat de regel is ze hebben allebei een klok op hun nachtkastje met twee kleuren. rood nog niet uit bed . groen is een goed . eva en ik zijn daar streng op omdat we allemaal onze slaap nodig hebben. 

"ja papa " Amy loopt sip terug naar haar kamer. met het hoofdje naar benden " waarom laat je hun niet gewoon sponsbob kijken " hoor ik zachtjes naast me. eva is blijkbaar wakker geworden. " omdat het een regel is " zeg ik verbaasd vooral om het feit dat eva de regel heeft verzonnen.

" okay " zegt ze zachtjes 

"wat bedoel je hiermee " vraag ik lichtelijk geïrriteerd " liefje ik wou je niet boos maken maar ik denk dat we deze week niet te streng moeten zijn voor de kinderen. Amy en Tim hebben ook veel meegemaakt de afgelopen week" zegt ze 

 ik kijk haar aan. Ik snap wat ze bedoeld. " ik begrijp het sorry " 

eva geeft  me een zoen en kruipt dichter tegen me aan. dan voel ik hoe warm haar lichaam weer is. " hoe voel je Eef " 

" wel okay nog steeds een beetje hoofdpijn hoezo " 

" je bent warm. ik denk dat je weer koorts hebt" zeg ik ongerust. 

" oh " 

ik kijk haar aan. " het komt wel goed we bellen wel even je dokter zometeen oké " 

" oké " zegt ze zacht 

 na een paar minuten voel ik haar ademhaling regelmatig en rustig worden dat betekend dat ze weer in slaap is gevallen. alleen dat is niet voor lange duur want Amy komt precies om 6 uur de kamer in rennen. " papa we mogen sponsbob kijken " roept ze nu iets harder dan de eerste keer ik voel eva wakker worden " Amy dat is niet de manier hoe we dat doen. " zeg ik met een strenge stem " sorry papa" zegt ze 

" het is okay Amy je mag naar benden maar ik wil dat je rustig bent en je stem op normale volume houdt ben ik duidelijk " zeg ik 

" ja ik begrijp het papa " 

Amy rent naar de gang om haar broer op te halen en ik hoor ze allebei even later rustig de trap aflopen. 

"Eef ik ga naar beneden blijf jij maar lekker liggen " zeg ik zachtjes in haar oor
"nee ik ga mee naar benden . Ik kan benden ook liggen. "
"eigenwijs " ze geeft me een zoen
"ik ook van jou " zeg ik lacherig

Eenmaal benden zijn Amy en Tim al helemaal ingezogen in de tv.
Ze staan bijna met hun tegen de televisie aan .
"jongens ga is normaal op de bank zitten. "zeg ik

Ik voel dat eva mijn haar arm vastpakt.
Ik wrijf over haar arm "ga lekker zitten ik ga koffie maken en de thermometer pakken voor je "zegt wolfs zachtjes

Als we allebei aan de keukentafel zitten komt eva op mijn schoot zitten en legt haar hoofd op mijn schouder. Ze is nog niet eens 5 minuten benden en ze kan denk ik alweer slapen. Ik geef haar de thermometer. Zonder gezeur steekt ze hem in haar mond en gaat weer liggen op mijn schouders ze sluit even haar ogen en dan gaat het piepje.
"37.6 gelukkig geen koorts maar wel verhoging even in de gaten houden liefje "
"mmh voel me wel okay " zegt eva die nauwelijks haar ogen open kan houden
"wil je wat eten "
Ze schudt haar hoofd nee "ga anders weer even boven liggen schat " zeg ik met een bezorgde stem.
Ik voel een kus in me nek "het gaat wel ik beloof het als het niet gaat ga ik in bed liggen ik beloof het " zegt ze
"okaay "
Ik geef haar een zoen.
"ik ga wel even ontbijt klaar zetten voor de monsters dus je moet wel even van me af " zeg ik
Ik voel twee sterke armen om mijn nek
"eef ik meen het "
Eva lacht "breng me maar naar de bank meneer " zegt ze met een ondeugende stem
Ik moet lachen ik schuif mijn armen onder haar knieën en til haar op om vervolgens eva naar de bank te verplaatsen

"Amy ,Tim we gaan over 5 minuten ontbijten "zegt wolfs
Ze kijken niet op of om . Als ik eva aan kijk glimlacht ze en kijkt ze naar de kinderen
"weet je zeker dat je niks wil eten liefje "
"ja ik weet het zeker misschien later "
"hou ik je aan "zeg ik

Ik loop weg om het ontbijt klaar te zetten. Als ik terug kom zie ik eva met haar ogen dicht zitten

ze luistert ook nooit naar mij. Ik moet lachen om deze gedachten ook ben ik nog steeds bezorgt over haar. Morgen hebben we dan eindelijk een afspraak met de dokter. Het is bijna 5 dagen geleden dat we de operatie hebben gehad ik zou graag de uitslag willen weten en weten wat we de komende maanden kunnen verwachten. Nu weten we helemaal niks en ik word er heel onrustig van.

"Tim, Amy komen jullie ontbijten " zeg ik zachtjes " ja " zegt Amy terwijl haar gezicht nog op de televisie staan gericht. " ik doe de televisie uit oké " zeg ik om hun voor te bereiden. Ik druk op het krukje en ze worden allebei wakker en kijken mij verbaasd aan " we gaan ontbijten "

" mama ook ? " zegt Tim dan ziet hij dat eva slaapt en richt zich weer op mij " ze slaapt " zegt Tim dan zachtjes ik knik. "mama is moe Tim " zegt Amy. Ik glimlach om hun conversatie ze komen beide tot de conclusie dat mama beter kan blijven slapen. Ik ben blij dat ik niks gezegt hebt en het gewoon heb laten uitspelen. Ze lijken het nu te begrijpen dat Eva haar rust nodig heeft en dat we haar beter kunnen laten slapen en zachtjes moeten doen. ik vind het lastig om hun gezichtjes te zien als het om eva gaat maar het is even niet anders. Eva en ik proberen hun te beschermen. Ik heb nu toch wel echt gemerkt dat ze meer mee krijgen dan dat ik denk en dat komt even hard binnen.

Als we even later bijna klaar zijn met ontbijten zie ik dat Eva rustig wakker wordt. Ik besluit de kinderen even naar boven te sturen om aan te kleden zodat eva even wakker kan worden. De kinderen gaan gelukkig gelijk naar boven en niet eerst naar de bank. " lekker geslapen ?" vraag ik als ik naar de bank toe loop " hoe wist je dat ik wakker was?" vraagt ze verbaasd "weet ik gewoon" ik ga naast haar zitten en geef haar een zoen. " waar zijn de kinderen " 

" boven ze zijn aankleden " ze knikt . ik merk aan der dat ze hoofdpijn heeft ze knijpt met haar ogen en houd liever haar ogen dicht vanwege het licht.

" wil je iets hebben liefje ? " vraag ik maar misschien laat ze het toe.

" misschien een aspirientje. Heb een beetje hoofdpijn " zegt ze zachtjes ik glimlach naar der " een beetje ? " vraag ik wetende dat het niet een beetje is " een beetje erg " zegt ze ik merk aan der dat ze veel moeite doet om niet te huilen en ik laat dit ook even gaan ik weet dat ze het niet leuk vind als de kinderen haar zo zien. " ik ga een aspirientje voor je halen " zeg ik " wolfs " zegt ze dan zachtjes " ja "

"ik hou van je " ik kijk haar aan en zie dan een traan lopen over haar wang. " ik ook van jou eva van dongen wolfs"

Ze glimlacht en sluit haar ogen weer. Ik loop richting de keuken als ik Amy en Tim van de trap af hoor lopen "lieverds" zeg ik als ik bij de trap sta te wachten " hoi papa " zeggen ze weer beide koor. Het is echt een kunst hoe ze dat elke keer weer voor elkaar krijgen is misschien toch een tweeling ding. " ik heb een idee waarom gaan jullie niet even lekker boven spelen dan mogen jullie zometeen nog even sponsbob kijken maar dan wil ik wel dat jullie lief boven gaan spelen ik wil geen ruzie horen" zeg ik

Ze knikken allebei. Ze lopen weer naar boven. 

Ik pak nog even een glas water en loop terug naar eva. Hopelijk geeft ze me geen moeilijke tijd om het feit dat ik de kinderen naar boven heb gestuurd zodat ze even rust kan pakken. 

ziekWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu