Time Stamp.
Helaian kertas dibelek, mengira dalam hati berapa banyak perkara lagi yang perlu dibincang sebelum waktu lunch break bermula. Nasib baiklah persiapan untuk meeting hari ini dah selesai dibuat sebelum kejadian Sophie masuk ke dalam bilik dia semalam.
Jenuh kena sambung buat kerja dengan mata sembap, emosi terganggu. Buat pening kepala dia memikir alasan aje kalau sampai Kak Nurin dan Kak Umai bertanya kenapa.
Tak kan nak jawab 'jiwa saya kacau sebab bekas kekasih saya muncul balik'?
Bunuh diri namanya tu.
"Okey, dalam tujuh manuskrip yang terpilih ni kita akan release empat dulu untuk mini bookfest pertengahan tahun. Lagi tiga tu, kita keluarkan masa pesta buku bulan 10 nanti sekali dengan book tour."
Akhirnya. Dhuha tahan diri dari campak pen sebab bahagia. Ayat serupa kata putus tak terbantahkan daripada Kak Umai itu adalah rahmat yang dia paling tunggu sekali.
Mana tahan kena duduk lebih lama hadap manuskrip berlambak sambil tadah telinga dengar perdebatan masing-masing yang tak nak kalah.
Pinggang dia dah rasa nak patah dah ni, mata pun rasa berpinar nampak kunang-kunang.
"Baik, sebelum itu saya ada pengumuman."
Aduh, apa pula ni? Dhuha menatap Kak Umai di depan sana sebelum melirik mereka yang mengelilingi meja bulat itu. Semua tunjuk gaya clueless sama lost macam dia. Kak Umai nak buat surprise ke?
Klak.
Pintu bilik meeting dibuka.
Dhuha kejung.
"Hari ni, kita ada beberapa orang pelajar intern yang akan bergabung dengan keluarga Naratif Fiksi sepanjang enam bulan akan datang." Senyum Kak Umai lebar sambil memberi ruang untuk tiga orang pelajar intern tadi bergerak ke tengah ruang.
"Assalamualaikum dan selamat pagi semua, nama saya Layla Ibtisam binti Muhammad Ibrahim. Boleh panggil Layla, saya pelajar tahun akhir jurusan Jurnalistik dan Penyiaran."
Entah apa yang diucap oleh pelajar yang seterusnya, Dhuha tak ambil peduli. Jantung dia lebih penting untuk diselamatkan sebaik pelajar pertama tadi memperkenalkan diri.
Macam mana budak tu boleh tercampak masuk ke bangunan NF pula?!
15 minit yang berjalan terasa sangat azab untuk ditunggu peralihan detiknya. Agak-agak kalau Dhuha tiba-tiba bangun minta izin ke bilik air ada yang menahan tak?
"Okey, kalau tak ada apa-apa soalan, terima kasih untuk hari ni. Semua boleh bersurai."
Fuh!
Tak cukup tanah Dhuha mengemas harta sendiri. Tali beg galasnya baru sesaat tergantung di bahu sebelum tiba-tiba Kak Umai menghampiri dia.
YOU ARE READING
PALETTE
Short StorySelepas beberapa tahun, mereka dipertemukan semula dan kali ini dengan cerita yang berbeza. Palette (n.) a thin board or slab on which an artist lays and mixes colours. -Kalau kata Dhuha, Palette itu wadah yang menampung warna-warni hidup.