17.

680 140 64
                                    

Dah boleh prepare untuk bab epilog 😌☝

Time Stamp.

Tangan Dhuha memegang mangkuk berisi nasi yang direndam dalam sup sayur sambil mata mengekor langkah Sophie yang berjalan ke hulu ke hilir mengalahkan orang buat saie

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tangan Dhuha memegang mangkuk berisi nasi yang direndam dalam sup sayur sambil mata mengekor langkah Sophie yang berjalan ke hulu ke hilir mengalahkan orang buat saie. Demam dia dah kebah tapi masih ada banyak 'makanan orang sakit' yang perlu dihabiskan.

"Kau nak balik sehari dua je kan?" Dhuha kerut dahi sambil menatap Sophie menyusun bagasinya di tepi sofa. Bagasi 24 inci dan beg galas yang diletak saling bersandar itu macam nak balik sampai bulan depan aje gayanya.

Sophie menghembus nafas berat sebelum kedua tangan dibawa mencekak pinggang sendiri. "Sepatutnya macam tu tapi mak aku call last minute bagi tahu ada kenduri yang aku kena datang." Senyuman yang jelas terpaksa, diukir.

"Kenduri kahwin untuk kau kut." Dhuha meneka tak berperasaan. Sesuap lagi sup dan nasi dimasukkan ke dalam mulut. Riaknya bersahaja menatap Sophie.

"Bawa mengucap Dhuha Inayat sebelum aku sumbat mulut kau dengan tulang ayam dalam mangkuk tu." Banyak sangat baca cerita fiksyen, itu yang bercakap pun separuh sedar keliru dengan dunia realiti.

"Kirim salam dengan keluarga kau." Ugutan Sophie langsung tak dihirau. 

"Okey. Kau jangan merayap pula sementara tunggu Layla balik nanti. Antibiotik tu habiskan walaupun kepala kau dah tak sakit." Bebelan Sophie sama lancar dengan tangannya yang mencapai handle bagasi dan beg galas.

"Aku tahulah. Kau bingit mengalahkan mak aku." Telinga yang terasa panas digosok. Bukan Dhuha tak sentuh ubat langsung.

"Lagi satu, Layla dalah perjalanan balik katanya. Nathan yang hantar." Sophie menyeret langkah keluar dari pintu. Bonet kereta dibuka sebelum barang-barangnya dimasukkan.

"Bukan ke Layla cakap dia balik tumpang kawan dia?" Dhuha menyandar pada bingkai pintu bersama mangkuknya, melihat Sophie yang memanaskan enjin kereta.

"Nathan tak bagi tahu ke? Dia tinggal dengan Anas sekarang, senang nak gerak sekali pergi ofis katanya. Sebelum ni dia tinggal dengan parents dia sebab Layla je, tapi sejak Layla menyewa dia pun menyewa sama." Wajah Dhuha ditatap dengan dahi berkerut.

Dhuha bungkam. Nathan tak cakap apa-apa pun? Ke ada tapi Dhuha tak perasan? Otaknya gigih memutar memori.

Sejak bila dia ada kewajipan untuk bagi tahu semua apa yang dia buat dekat kau?

Sejak malam mereka ke klinik dan berkumpul dengan Ben sebagai pihak penaja tempoh hari? Lebih tepat sejak malam Dhuha sakit dan Nathan itu tiba-tiba jadi qari bacakan surah Al-Mulk dengan lenggok ala-ala Imam Mishary Rashid.

Dhuha yang masa tu memang dalam posisi tahan sakit dan berat kepala berdenyut, rasa macam kena dodoi. Sedar aje, hari dah siang. 

Mungkin juga sebelum baca surah yang jadi amalan penghantar tidur itu, Nathan baca surah Yusuf ayat ke-empat sekali. Sebab tu Dhuha boleh lunak macam tak pernah ada perang dingin yang berlaku.

PALETTEWhere stories live. Discover now