5.

757 154 41
                                    

Time Stamp.

Mungkin kalau dari awal keputusan untuk ubah hampir 70% jalan cerita Palette ini dia sampaikan dekat Kak Umai, agaknya sekarang Dhuha dah boleh kira duit royalti yang masuk ke dalam akaun dia

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Mungkin kalau dari awal keputusan untuk ubah hampir 70% jalan cerita Palette ini dia sampaikan dekat Kak Umai, agaknya sekarang Dhuha dah boleh kira duit royalti yang masuk ke dalam akaun dia. Tak payah pun tunggu sampai dua tahun.

"Okey, ikut suka Dhuhalah. Itu cerita Dhuha."

Apa lagi respons paling positif yang Dhuha harapkan kalau Kak Umai dah sebut macam tu?

Sebab itu jugalah Dhuha sekarang ini terus menapak ke mejanya, hidupkan PC dan keluarkan loose binder. Kemudian, muka surat hasil brainstorming diri sendiri dengan persetujuan Kak Umai dibaca semula.

Hanya sekali imbas sebelum kursor laju membuka enjin carian. Aplikasi Milanote dicari dan Dhuha mula tenggelam dalam dunia sendiri. Struktur, plot, watak dan segala benda yang perlu diperincikan dimasukkan sebagai input supaya senang dia nak rujuk nanti.

Lama tak menulis jadi pendongeng hikayat, risau kaku dan berkerat aje skill dia nak menaip.

"Dhuha."

Kepala dipanggung dengan kening terangkat tinggi sebaik suara Emma kedengaran. Gadis yang duduk bertentangan dengan meja Dhuha itu memuncungkan bibir ke arah meja paling hujung yang ditempati Layla dan dua orang lagi pelajar praktikal.

"Kau kenal ke budak perempuan yang pakai tudung coklat tu?" Emma menyoal dengan suara seakan berbisik.

'Bekas bakal adik ipar tak jadi aku. Ha. Ha.'

"Kenal. Kenapa?" 

"Kak Nurin suka dia. Semalam Kak Nurin minta tolong review manuskrip lepas tu pagi tadi budak tu dah siap bagi komen lengkap dengan editing checklist sekali." Sebagai rumah penerbitan yang menerima beratus manuskrip setiap bulan, individu seperti Layla itu sangat diperlukan.

"Dia budak jurnalistik kot." Mudah Dhuha menjawab. Kedua bidang antara editor dan jurnalistik memang tak sama tapi tak juga jauh bezanya.

"Dia ada abang kan?" Senyuman Emma lebar.

"Ada." Pandangan skeptis dilontar. Dah kenapa jauh sangat topik perbualan random mereka ini melencong?

"Semalam abang dia datang jemput budak tu depan ofis. Kebetulan kita orang pun baru nak balik, sempatlah cuci mata. Agak-agak abang dia single tak?" Emma jonget kening dua kali.

"Single, agaknya. Mana aku tahu." Dhuha menghela nafas panjang. Dia dan Nathan mungkin pernah nyaris mengikat status sebagai tunang, tapi untuk sekarang ini mereka tidak sedekat itu hatta untuk tahu status percintaan masing-masing.

Dari hujung mata, Emma yang kembali sibuk dengan kerjanya itu dilirik. Nathan hantar-jemput Layla setiap hari ke? Tiba-tiba dia jadi berdebar.

Mereka tak akan terserempak kan?

---

Dalam keadaan sekarang, Dhuha tak tahu perbuatan dia ini memang ikut SOP kata hati dia siang tadi atau memang Dhuha sedang meminta. Meminta jantung sendiri supaya berhenti berdegup. 

Nak mengelak dari terserempak dengan Nathan kalau lelaki itu datang menjemput Layla lepas waktu ofis?

Iya sangatlah tu!

Entah macam mana, sekarang ini Dhuha dan Sophie boleh open table lepak makan dengan Layla walaupun waktu kerja dah habis hampir tiga jam lepas. Ini kalau abang si Layla tiba-tiba datang, memang tak cukup tanah Dhuha lari nanti.

Nauzubillah!

"Jadi sekarang ni, memang Layla ulang-aliklah dari rumah tu ke NF?" Sayup-sayup suara Sophie dan Layla berbual, tembus ke telinga.

"Ha'ah. Leceh sebenarnya, bazir minyak pun ya. Tapi, tahu jelah abang tu macam mana. Bukan nak dengar orang bercakap. Ibu ayah pun ikut je apa abang tu nak." Panjang muncung Layla sama panjang dengan rungutannya.

"Layla tak ada kawan untuk ajak menyewa sekali ke?" Sophie menyoal lagi. Hari-hari menempuh trafik penuh sesak, otak pun boleh sesak tersumbat sekali. Ingat jarak perjalanan 20 minit tengah bandar tu tak menguji iman?

"Layla seorang aje yang dapat intern dekat kawasan NF. Abang tak bagi menyewa sekali dengan orang yang Layla tak kenal."

Dhuha mencebik. Dia pula yang geram. Nathan punya paranoid tu macam Layla ni budak remaja yang baru nak mengenal hidup. Masa zaman belajar pun, Layla menyewa kut! Bukan tinggal dengan keluarganya.

"Dia ada separation anxiety disorder ke, macam mana?" Dhuha menyampuk dengan kening nyaris bertaut. Mengalahkan mak-mak yang kena tinggalkan anak baru lahir sebab nak pergi kerja aje.

"Mungkin." Laju Layla mengangguk. "Mungkin juga lepas dia tak jadi tunang dengan kakak, dia jadi over macam ni." Tak berperasaan ayat itu disebut.

"Kifarah sebab sakitkan hati anak dara orang kut, dia takut Layla kena benda yang sama oleh lelaki lain." Sophie mengangguk setuju.

"Abang tu memang bangsat."

Pft! Dhuha nyaris tersembur.

"Heh!" Sophie pula yang panik. Kena tulah nanti budak Layla ni!

"Bangsat tu kalau ikut Kamus DBP, maksud dia lelaki jahat." Layla tersenyum lebar. "Comel kan maksud dia? Luaran kasar tapi sebenarnya sopan. Macam 'looks like it could kill you, but a cinnamon roll.'"

Dhuha menatap Layla yang tergelak. Perangai random selamba adik-beradik Nathan ni menurun genetik siapa agaknya?

"Nathan tahu tak Layla balik lewat? Nanti kita orang kena hantar Layla balik rumah ke macam mana?" Sophie selaku driver bertauliah hari ini kenalah tahu destinasi penumpang yang dia angkut.

Boleh aje kalau suruh dia hantar Layla sampai depan pintu pagar rumah Pak Cik Ibrahim itu, tapi member seorang ni... wajah Dhuha dilirik. Tak kut. Ada yang balik jalan kaki nanti.

"Abang tahu Layla lepak dengan kakak." Telefon dikeluarkan dari messanger bag. Melihat ada pesanan daripada Nathan, Layla tersenyum. Panjang umur abang aku ni.

"Abang dah sampai depan ofis. Tadi, Layla suruh dia jemput dekat situ." Wajah Sophie dan Dhuha ditatap. Nasib baik Nathan baru sampai lima minit lepas, tak adalah bingit telinga Layla kena bebel nanti sebab sidai abang dia lama sangat.

"Kenapa tak suruh dia datang sini je?"  Soalan impulsif itu berjaya membuat Dhuha jadi pusat perhatian. Seolah dia baru buat pengumuman penting.

"Nanti dia datang, kau pula yang merangkak lari." Sinis Sophie membidas.

Kalau Nathan itu ada separation anxiety, yang si Dhuha ini pula ada split personality. Sekejap buat perangai paling tersakiti sampai menjaga jarak. Sekejap lagi, dia buat perangai konon terpaling tak kisah macam sekarang.

"Aku tak adalah teruk sangat sampai nak buat macam tu." Kepala Dhuha tunduk mengacau ais kiub dalam cawan.

Tak teruk apanya? Bukan kau ke yang tadi nak lari kalau betul Nathan tunjuk batang hidung?

Memanglah, tapi kalau difikir balik sampai bila Dhuha nak mengelak? Sampai bila dia nak menyorok? Takut macam mana sekali pun, bukan ke Dhuha kena beranikan diri sebab dia kena berhadapan juga dengan Nathan untuk tahu cerita sebenar.

Mungkin bukan dalam masa terdekat, tapi Dhuha tetap kena biasakan diri kan?


Nak double update tak? 👀

PALETTEWhere stories live. Discover now