Update awal sebab saiya ada komitmen lain.
Time Stamp.
Jam di pergelangan tangan dilirik. 20 minit sebelum pukul empat petang. Mananya pun si Anas ni? Sesat tak jumpa jalan ke apa? Dari pukul 11 tadi dia cakap nak balik sekejap, tapi sampai sekarang batang hidung pun tak nampak lagi.
Dhuha mengurut pangkal hidung. Matanya memerhati kawasan wad. Termasuk Nathan, ruang yang bersusun dengan empat katil pesakit ini hanya dihuni oleh dua orang. Dua katil lagi kosong.
Di hujung sebelah sana, seorang mak cik sedang menyuap anak lelakinya. Mak cik Aini, Dhuha sempat berkenalan masa masing-masing terserempak di depan wad setengah jam lepas.
"Nak pergi mana?" Fokus Dhuha beralih pada Nathan saat telinganya menangkap bunyi pergerakan.
"Bilik air." Penuh perjuangan Nathan bangun. Dahinya berkerut menahan sengal. Sendi dia semua rasa macam nak tercabut.
Dhuha bangkit. Crutches yang tersandar di dinding, dicapai sebelum dihulur ke arah Nathan. Nasib baiklah bilik air dekat lepas tu tak payah berebut. Dengan keadaan kaki Nathan yang berbalut itu, Dhuha risau kalau Nathan tumbang tersungkur aje.
Langkah bertatih Nathan diekori dengan hujung mata. Tak kan dia nak bantai hantar depan bilik air sekali? Selain awkward, Dhuha yakin Nathan pun tak akan selesa kalau dia mengendeng macam mak-mak risaukan anak dia baru belajar berjalan.
Sementara menunggu, Dhuha menyelongkar kabinet tinggi di tepi katil yang menjadi tempat penyimpanan barang sekali gus almari untuk pesakit.
Mak aih, ini betul-betul kes sehelai sepinggang. Tak ada apa yang memenuhi ruang dalam kabinet itu selain wallet dan pakaian yang Nathan pakai tadi sebelum bertukar dengan uniform pesakit.
"Dhuha, ni ada makanan sikit. Makanlah."
Pintu kabinet ditutup sebelum Dhuha berpaling. Mak cik Aini meletak dua plastik berisi kuih karipap dan popia di atas meja di hujung katil.
"Terima kasih." Dhuha senyum. Macam tahu aje dia tengah nak mengunyah sekarang ini.
Kali terakhir Dhuha isi perut masa dia turun ke kafeteria hospital beli roti dan air mineral. Tak beli makanan berat sebab ingatkan sekejap aje dia jadi peneman, rupanya sampai masa melawat dah habis pun dia masih di sini.
"Sama-sama. Mak cik duduk sini kejap, boleh?" Kerusi di tepi katil ditunjuk.
"Duduklah. Fariz tidur ke?" Dhuha memanjangkan leher mengintai katil paling hujung. Betullah, anak lelaki Mak cik Aini itu tengah pejam mata.
"Ha'ah. Tadi sebelum tidur dia sempat muntah, itu yang tak larat sangat tu." Mak cik Aini membuang keluh. Entah apa yang dimakan petang semalam sampai boleh keracunan.
Dhuha tak jadi membalas sebaik kelibat Nathan menyeret langkah kelihatan. Dipimpinnya lelaki itu untuk kembali ke atas katil semula. Crutches disandarkan ke dinding.
YOU ARE READING
PALETTE
Short StorySelepas beberapa tahun, mereka dipertemukan semula dan kali ini dengan cerita yang berbeza. Palette (n.) a thin board or slab on which an artist lays and mixes colours. -Kalau kata Dhuha, Palette itu wadah yang menampung warna-warni hidup.