Time Stamp.
Nampaknya Dhuha kena biasakan diri dengan perangai dia yang selalu bertindak di luar nalar setiap kali berada dalam radius kecil dengan susuk seorang Nathan. Pakej bengap lupa cara bernafas sekali sebab kesan dari dia yang kadang-kadang gelabah tak tentu pasal.
Nampaknya juga kewujudan Nathan itu masih besar pengaruhnya untuk Dhuha walau sekuat apa dia cuba menafikan.
Semalam, macam air mengalir aje Dhuha mengaku pasal Palette yang tak jumpa penamat. Hari ini pula, mereka boleh menapak sebelah menyebelah sebab temankan Layla dan Sophie cuci mata buat window shopping.
Niat awal memang Nathan seorang aje yang temankan Layla untuk beli kelengkapan biliknya tapi Sophie terlebih panjang akal mengajak; paksa sebenarnya, Dhuha untuk ikut.
'Kau tak nak ikut sebab aku ada ke?'
Jangan tanya sekuat apa Dhuha tahan diri dari cakar muka Nathan yang tersenyum menyakitkan hati saat itu. Sudahnya, di sinilah mereka. Dhuha dan Nathan jalan berdua. Sophie dan Layla pula dah lesap entah ke mana.
"Kau pun nak cari barang?" Nathan melirik sekilas ke sisi, menjeling Dhuha yang menapak dua langkah di belakangnya. Jaga jarak macam tu dah gaya Nathan ini pembawa penyakit berjangkit aje.
"Tak." Kepala digeleng tanpa menatap Nathan. Langkah masing-masing masih diatur melepasi satu demi satu deretan kedai yang ada.
Ugh, apa kau buat datang sini Dhuha? Sepatutnya kau tengah tidur terlentang atas katil sebab semalam pun kena berjaga siapkan dua bab manuskrip.
"Duduk jom. Aku pun tak tahu nak pergi mana." Memang duty Nathan hari ini jadi yang menurut perintah aje. Jadi tukang sponsor sekali untuk Layla.
Dhuha menurut tanpa banyak bunyi. Dibiarkan Nathan beratur membuat pesanan untuk mereka berdua. Dia lebih memilih duduk dan menunggu sambil memerhati orang lalu-lalang di luar outlet. Tak ada kerja dia nak tambah kepanjangan barisan yang sedia panjang tu.
"Aku tak tahu kau nak minum apa, jadi aku pesan yang ni." Ruang kosong di sisi Dhuha diambil. Resit yang tercetak dengan senarai minuman masing-masing dihulur.
Dhuha senyap menyambut. Vietname Spanish Latte dan Strawberry Cream Cheese. Di bawah sedar, senyumannya terukir. Hanya sesaat sebelum resit tadi dipulangkan semula.
"Tak apa, aku telan semua." Mata Dhuha melilau lagi.
Betul ke telan semua? Bila kali terakhir kau telan Strawberry Cheese Cake tu? Tiga tahun yang lalu?
Ah, sepatutnya Dhuha buka mulut bagi tahu menu spesifik dekat Nathan tadi. Apa ajelah yang Nathan tu tahu pasal seorang Dhuha Inayat tiga tahun belakangan ini? Mestilah memori dia stuck dekat benda lepas.
"Dhuha? Lah, kau pun ada sekali."
Perhatian Dhuha dan Nathan langsung tertuju pasa pemilik suara yang riuh menegur. Lima saat, Dhuha cuba mengenal susuk yang sekarang ini berdiri membelakangi dia sambil bersalaman dengan Nathan.
YOU ARE READING
PALETTE
Short StorySelepas beberapa tahun, mereka dipertemukan semula dan kali ini dengan cerita yang berbeza. Palette (n.) a thin board or slab on which an artist lays and mixes colours. -Kalau kata Dhuha, Palette itu wadah yang menampung warna-warni hidup.