7.

643 150 43
                                    

Time Stamp.

Pandangan kosong dilontar menatap layar laptop yang  terpampang dengan draf manuskrip di aplikasi Microsoft Word

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Pandangan kosong dilontar menatap layar laptop yang  terpampang dengan draf manuskrip di aplikasi Microsoft Word. Palette yang dah diubah kejadian asalnya itu masih  belum menemui tajuk yang sesuai dan hanya dilabel sebagai 'MSS Tahun Depan.' 

Sangat tak menarik.

Sama macam hidup kau yang serupa tak ada hala tuju. Lebih tepat, haru-biru sejak Layt Intiqab itu muncul semula.

Dhuha membuang pandang ke luar tingkap kafe. Nafasnya ditarik panjang. Mana ada tak ada hala tuju. Kalau bukan Nathan punya panggilan beberapa hari lepas, Dhuha tak akan jejak kaki ke sini.

Nampaknya tarikh hari ini boleh dimasukkan dalam tarikh bersejarah seorang Dhuha Inayat.

Selain jadi produktif dan nyaris mengundang penyakit datang berjemput, dibaca; masuk angin sebab dia pulun menaip 20 ribu patah perkataan semalaman dengan perut kosong, Dhuha juga tergerak untuk ubah work-place ke tempat yang lebih baik.

Meja kerja menghadap tingkap di dalam bilik itu, dah berubah bentuknya menjadi meja bulat bertemankan secawan kopi dan Wanpaku Sandwich. 

Senarai main lagu Dhuha pun dah berubah menjadi melodi lofi dari dentingan piano yang kedengeran melalui pembesar suara kafe. 

Paling penting, work-place dia kali ini penuh dengan aroma pastri dan bau pekat biji kopi. Sangat kontra dengan aroma vanilla dari humidifier di dalam bilik sana.

Betullah tu. Nathan yang jadi punca sampai Dhuha nekad untuk 'lari.' Ikut perancangan asal daripada Sophie selaku tuan rumah, sepatutnya hujung minggu ini mereka kena layan Layla yang nak datang menjenguk buat pemantauan isi rumah.

Sebelum gadis yang muda beberapa tahun itu masuk menyewa, hak dia sebagai bakal penyewa perlu dipenuhi. Bukan Layla aje, abang si Layla itu pun sama. Nathan pun turun padang sekali mencemar duli demi keselesaan adiknya.

Demi kemaslahatan diri sendiri pula, Dhuha akhirnya bawa haluan datang ke sini. Kafe yang tak jauh dari kawasan perumahan mereka dengan alasan tipikal— nak sambung menulis sebab kejar dateline sebelum ditagih oleh Kak Umai.

Lepas ni memang Dhuha kena tebus dosa dengan bos dia itu sebab jual nama Kak Umai suka hati.

Jam tangan dilirik, sepatutnya sekarang ini urusan pemeriksaan pihak berkuasa dengan Layla sebagai ketua jabatan itu dah selesai. Nak tengok apa sampai berjam-jam? Rumah teres satu tingkat itu bukan luas mana pun ruang yang ada.

Tapi kenapa Sophie masih belum call atau kirim apa-apa pesanan?

Sekarang dah pukul 11:40 pagi. Berapa lagi lagi Dhuha kena menunggu?

Siapa suruh penakut sangat? Bukan Nathan tu nak makan kau kalau kau orang berjumpa pun. Kau aje yang paranoid walhal Nathan dah cakap dia nak minta maaf dan jelaskan semua benda. Kenapa nak lari? Bukan ini ke yang kau nak sangat?

PALETTEWhere stories live. Discover now