'We zijn in de bus oke, het raam staat open dus als het echt belangrijk is, roepen!' Matthy en Milo knikken en ze beginnen met rijden. Als de camera weg is kan Matthy eindelijk eventjes zn ogen sluiten. Milo glimlacht en legt het hoofd van Matthy op zn schouder, maar Matthy trekt meteen terug en schud zacht zn hoofd. Het duurt voor hem dan ook niet lang voordat hij slaapt. Milo blijft rustig en laat Matthy liggen. Hij weet dat de jongen veel meemaakt en vaak slecht slaapt. Afgelopen nacht was waarschijnlijk weer zo'n nacht, omdat hij hoogstwaarschijnlijk al wist dat hij in de jacuzzi moest.
De jongens staan met zn 3e om de jacuzzi heen en met Milo te praten. Matthy heeft zn slaap inderdaad echt nodig, want die slaapt al wel 2 uurtjes. Als opeens zn ogen openschieten, zit hij rechtop en houd een hand op zn voorhoofd. 'Lekker geslapen Mat' hoort hij vaag. Hij zag het weer voor hem. Het moeilijkste moment uit zn leven, dat nog geen 2 weken geleden heeft plaatsgevonden. Hij merkt dat hij misselijk word bij de gedachte en gaat over de rand hangen. Meteen begint hij te kokhalzen. 'Hey, wow' zegt Koen. Milo gaat bij hem zitten en wrijft zachtjes over de rug van Matthy.
Slap hangt hij over de rand en drukt Raoul een flesje water tegen zn lippen. Drinken lukt hem niet. Hij voelt zich weer net zo slap als het moment toen zn pa de kamer weer verlaatten en hem achterliet. 'Mat! Matthy' zegt Robbie bezorgd. Matthy begint weer te kokhalzen, maar er komt niks meer uit. Ohja, hij had nog niet zo veel gegeten afgelopen dagen. Robbie haalt zn hand over het voorhoofd van Matthy, die kookt. 'Hey, heb je het koud?' Matthy knikt zwak. Koen pakt een handdoek en legt die over de rug van Matthy.
'Hoe kan dit opeens maatje, dit is nog nooit geweest' zegt Raoul. Matthy negeert het en draait zich weer terug. Rustig sluiten zn ogen. 'M-mat' vraagt Robbie bang. Matthy knikt zwak. 'Wil je ruilen, dan ga ik er voor jou in' vraagt Robbie. Matthy schud zn hoofd en pakt de hand van Robbie, die hij stevig vastpakt. 'Ga maar slapen, we zijn allemaal bij jou en zijn nu toch op een plekje waar niemand komt' zegt Robbie zacht. Matthy reageert al niet meer.
Milo zit tegenover Matthy als hij begint met eten. Ook Matthy had wat besteld, omdat het moest. Hij pakt een klein hapje van zn burger en legt hem dan terug. 'M-moet plassen' rilt hij. 'Dat is oke maatje, doe rustig aan oke, wij kijken niet' zegt Milo. Matthy gaat rustig staan en doet zn zwembroek en boxer een beetje naar beneden. Als hij klaar is met plassen doet hij het weer goed en stapt naar achter, maar glijd uit. Zn hoofd knalt tegen de rand en hij grijpt er meteen naar. In stilte vallen de tranen.
'Gaat ie Mat' vraagt Robbie. Matthy staart hem aan, waardoor Rob opstaat. 'Mag ik kijken' vraagt hij zacht. Matthy gaat wat hoger zitten en drukt zich tegen Robbie aan. 'Ik wil hier niet zijn' schreeuwt hij. 'Alles gaat mis en ik sta voor schut' schreeuwt hij. 'Hey, het is goed' zegt Robbie. Matthy gaat staan en springt uit het bad. Langzaam en strompelend loopt hij weg. 'Wat is er Mat' roept Raoul. 'Ik verpest het toch alleen maar' roept hij en pakt uit de bus zn handdoek slaat hem om hem heen en gaat in de bus zitten met de deur dicht. Hij laat alles nu gaan. Alle frustratie en verdriet. Al zn pijn en angst.
JE LEEST
Hoe is hij?
FanfictionRobbie en Matthy zijn beste maatjes, maar Rob wilt weten hoe Matthy denkt. Hoe Matthy zich voelt en hoe hij is. Dit boek is gebaseerd op het nummer 'hoe is hij' van Ruben Annink