Matthy zit naast Robbie. Robbie zn hand op het been van Matthy. Ze hebben net eten besteld en alle hebben een biertje op Matthy na. Die heeft een cola. 'Pizza salami?' Matthy en Rob steken hun hand op. Als de rest ook hun eten heeft beginnen ze.
'Robbie' zegt Matthy zacht als hij zn pizza opheeft. Robbie kijkt om en knikt. 'Gaat ie?' Matthy schud zn hoofd. 'Dat is p-papa' zegt Matthy zacht en knikt naar 2 tafeltjes voor hun. 'Wil je weg?' Matthy knikt meteen. 'Jongens wij gaan alvast naar kantoor' zegt Rob en pakt de hand van Matthy. 'Is er wat' vraagt Raoul. 'Ja maar dat zeg ik niet hier' zegt Rob. Raoul knikt en de 2 vertrekken snel naar buiten. Robbie slaat zn arm om de middel van Matthy en begeleid hem zo naar kantoor.
'Gaan we even boven op de bank zitten?' Matthy knikt en ze lopen door naar boven. Robbie neemt plaats en tikt op zn schoot, waar Matthy zacht op gaat zitten. Robbie trekt hem tegen zich aan en wrijft over zn zij. 'Alles is hier veilig, goed?' Matthy knikt, nog steeds bang.
'Je bent nog bang, ik zie het aan je blik maatje' zegt Robbie. Matthy knikt. 'Kan ik iets doen om die angst van je af te nemen?' 'Weg van hier gaan' zegt Matthy zacht. 'Wil je dat ik je thuis afzet?' Matthy schud zn hoofd. 'Mag ik alsjeblieft met jou mee' vraagt hij zacht. 'Tuurlijk mag dat maatje, maar ik ga rond 7 pas naar huis' zegt Robbie. Matthy knikt. 'Is oke, mag ik dan bij jou blijven zitten' vraagt Matthy. Robbie knikt. 'Altijd, dat weet je toch' zegt hij. Matthy knikt en zucht uit.
'Mat?' Het gezicht van Matthy lag in de nek van Robbie, terwijl Robbie achter zn computer zat. Hij kon dus niet zien wat Matthy aan het doen was. 'Matthy?' Matthy gaapt en kijkt dan rustig op. Hij wrijft in zn ogen, terwijl hij een kusje op zn hoofd voelt. 'Lag je te slapen?' Matthy schud zn hoofd. 'Volgens mij wel he' zegt Robbie en begint Matthy te kietelen. 'Robbie niet doen' zegt Matthy zacht. Robbie stopt en sluit zn computer af. 'Pak je je spullen, dan gaan we naar huis?' Matthy knikt en gaat staan. In een rustig tempo pakt hij zn spullen bij elkaar.
'Doe alsof je thuis bent Mat, ik ben even in de studio. Als iets is mag je altijd, maar dan ook echt altijd komen' zegt Robbie. Matthy knikt en gaat op de bank zitten.
Robbie loopt de woonkamer in en ziet de kleren van Matthy op een hoopje liggen. Matthy zelf is er alleen niet. 'Mat?' Hij hoort wat gerommel uit de keuken en loopt daarheen. 'Hey, wat ben je aan het doen?' Matthy schrikt op. 'Eh- sorry- sorry! Je zei dat ik moest doen alsof ik thuis ben en ik- ik had dorst dus wou wat drinken pakken, maar kan de glazen niet vinden' zegt Matthy. Robbie glimlacht. 'Ga eens hier zitten' zegt Robbie en tikt op het keukenblad. Matthy klimt erop en Robbie opent een kastje. 'Hier staan de glazen maatje, wat wil je drinken?' 'Water alsjeblieft' zegt Matthy.
JE LEEST
Hoe is hij?
FanfictionRobbie en Matthy zijn beste maatjes, maar Rob wilt weten hoe Matthy denkt. Hoe Matthy zich voelt en hoe hij is. Dit boek is gebaseerd op het nummer 'hoe is hij' van Ruben Annink