8

122 11 0
                                    

Matthy word wakker van gerommel beneden. Het is alsof er dingen vallen. Hij wrijft in zn ogen en kijkt om hem heen. Er is niemand. Ohja. Rob had gewoon beneden geslapen. Matthy stapt uit bed en doet een boxer aan. Rustig loopt hij naar beneden. Hij opent de deur en alles is wit. Hij loopt naar de keuken en ziet ze helemaal onder zitten. Alles zit onder. Hadden ze echt niet even kunnen vragen of het wel oke is? Met open mond staart hij naar de puinhoop.

Robbie stapt na eventjes op Matthy af. De laatste keer dat het hier zo rommelig was, was na de verkrachting toen hij verschillende glazen kapot had gegooid uit woede. 'Mat, wat is er aan de hand?' 'H-het is h-helemaal vies' stottert Matthy. Robbie wrijft over de rug van Matthy. 'Weten we maatje en we ruimen het ook weer allemaal op' zegt hij zacht. 'I-ik heb g-gister a-alles voor n-niets gepoetst' stottert Matthy. 'I-ik had alles s-schoon! A-alles!' Hij is boos. Woedend. Het kon nooit eens normaal gaan bij hun.

'Mat, probeer niet in paniek te raken' zegt Robbie zacht. 'N-niet in paniek raken?' Robbie knikt. 'K-kijk wat jullie hebben gedaan! A-alles is vies! Er is niks meer van te zien dat het schoon was! Zelfs de muren zitten onder! Ik lag te slapen e-en dan kom ik beneden en dan is alles zo- zo vies' hyperventileert Matthy en stormt de trap op naar boven, waar hij zich op bed laat vallen en zn ademhaling helemaal niet meer onder controle krijgt.

Robbie kijkt na, maar kan nu weinig doen. Matthy is boos op hun en eigenlijk was het nog terecht ook. 'Robbie, hij draait wel bij' zegt Milo. 'Nee Matthy draait nu niet bij. Hij ligt boven waarschijnlijk te hyperventileren en krijgt geen lucht. Ik weet meer dan jullie, oke? Ik weet waarom hij het moeilijker heeft, maar het is ook mijn schuld. Ik had hem gister beloofd dat ik hem ging helpen het zo soepel mogelijk te laten verlopen, maar nu sta ik er zelf ook een bende van te maken' zegt Robbie. Raoul neemt hem in zn armen. 'Maak je eventjes schoon maatje, ga naar hem toe en dan poetsen wij hier alles' zegt Raoul. Robbie knikt meteen.

'M-matthy mag ik alsjeblieft binnenkomen' vraagt Robbie als hij klopt. Hij hoort niks en maakt daarom voorzichtig de deur open. Hij steekt zn hoofd door de deur en kijkt. 'M-matthy gaat het' vraagt Robbie en loopt naar binnen. 'Matthy je krijgt geen lucht als je je handen zo in je nek knijpt' zegt Robbie en pakt ze weg. Matthy zn ogen schieten alle kanten op en ademen lukt hem niet. 'Raoul! Help' roept Robbie. Raoul rent de trap op en schrikt. Die jongen heeft lucht nodig en wel nu!

Robbie zet Matthy rechtop, maar hij is te slap. 'Ik ga een flesje water halen Rob. Zorg dat hij lucht krijgt en even goed in en uit kan ademen' zegt Raoul. Robbie knikt klein en kijkt weer naar Matthy.

Hoe is hij?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu