18

160 8 3
                                    

Robbie slaat zn arm om Matthy heen. Hij stond in de keuken van Koen met een glas water. Hij had gister even alles weg gezopen. Dat merkte hij nu aan zn koppijn. Matthy legt zn hoofd op de schouder van Robbie. Hij had enkel een trui en boxer aan, waardoor Robbie onder de trui gaat met zn hand. 'Zal ik Koen vragen of je nog eventjes op zijn bed mag liggen' vraagt Robbie. Matthy haalt zn schouders op. 'Of wil je dat ik naar Eindhoven rijd, want dan doe ik dat' zegt Robbie. Matthy knikt. 'Graag, maar alleen als je het echt oke vind' zegt hij zacht. 'Tuurlijk is dat oké' zegt Robbie. 'Pak je dan je spulletjes, dan meld ik me bij Koen' zegt Robbie. Matthy knikt en gaat zn spullen pakken.

'Ben je klaar' vraagt Robbie. Matthy kijkt op. 'M-mag ik zo in de auto?' Robbie glimlacht. 'Tuurlijk Matje, doe wat jij fijn vind' zegt hij. Matthy knikt en pakt zn tas, waarna hij achter Rob aanloopt. In de auto maakt hij zn gordel vast en voelt de hand van Robbie op zn bovenbeen. Hij legt zijn hand erop en kijkt naar buiten.

Robbie zet de auto uit en kijkt naast zich. Hij stapt uit de auto en tilt Matthy uit de auto. De spullen kwamen wel. Nu vond hij het belangrijk dat Matthy zn slaap krijgt.

Boven legt hij Matthy op bed en loopt naar de keuken, waar hij wentelteefjes begint te maken. Hij weet dat hij Matthy hier blij mee kan maken.

Matthy word rustig wakker en stapt uit bed. Hij loopt de woonkamer in en ziet Robbie zitten. 'Hey lieverd ik heb wentelteefjes gemaakt, die voor jou heb ik in de oven gelegd, goed?' Matthy knikt en glimlacht. Hij pakt een bord en dan de wentelteefjes. Met mes en vork begint hij ze te eten. 'Lekker lieverd?' Matthy knikt klein.

Matthy staat op en rent naar de wc. Robbie kijkt hem bezorgd na en wilt opstaan, maar Matthy komt al terug. 'Hey wat was' vraagt Robbie. 'Was even misselijk, denk door de drank van gister' zegt Matthy. Robbie knikt en opent zn armen. Matthy stapt in de knuffel en knuffelt stevig terug.

'Wil je misschien even met mij in bad zitten, of vind je dat nog niet fijn' vraagt Robbie in de avond. Matthy kijkt om. 'M-met boxer of z-zonder' vraagt hij. 'Wat jij wilt lieverd, als jij met wilt gaan we met en als je het wilt proberen zonder, proberen we dat' zegt Robbie. Matthy kijkt hem aan. 'Zullen we hem maar aanhouden, ik kan zien dat je twijfelt' zegt Robbie. Matthy schud zn hoofd. 'Nee. Nee, ik kan jou vertrouwen Robbie. Ik ga het gewoon zonder proberen' zegt Matthy. Robbie glimlacht en knikt.

'Kom maar op schoot zitten lieverd' zegt Robbie als hij zit. Matthy doet zn boxer uit en klimt in bad op Robbie zn schoot. 'Lieverdje' zegt Robbie. Matthy kijkt hem aan en glimlacht. Robbie glimlacht terug en legt zacht zn lippen op die van Matthy. 'Ik ben heel erg trots op jou, wist je dat?' Matthy schud zn hoofd. 'Dat ben ik, echt waar en dat moet jij ook op jezelf zijn. Kijk eens waar je nu bent gekomen' zegt Robbie. Matthy knikt klein. 'Zeg dan' zegt Robbie. Matthy kijkt vragend. 'Zeg dat je trots bent op jezelf' zegt Robbie. Matthy zucht.

'Ik ben trots op mezelf' zegt hij zacht. 'Ik mag trots zijn op mezelf' zegt hij zachter. Robbie glimlacht. 'Goedzo lieverd, hou van jou' zegt Robbie en glimlacht. 'Ik hou ook van jou Rob' zegt Matthy zacht.

Het is Robbie gelukt. Het is gelukt om antwoord te krijgen op de vraag.

'Hoe is hij?'

Hij is Matthy, een unieke, bijzondere, autistische, knappe, gevoelige en hele lieve jongen.

En die Matthy, maakt de Matthy die Robbie nu volledig kent.



'Want hoe is hij
Laat hij je lachen zoals ik dat deed
Te veel voor mij
Is dan alles nu voor niets geweest
En ben je blij
Weet je zeker dat hij je echt gelukkig maakt
Of heb je spijt
Want ik ben alles nu echt kwijtgeraakt

Oh ho ho ho oh ho
Want hoe is hij'

Hoe is hij?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu