Lucy POV
Ik loop de bioscoop in met Matthy. Hij had beloofd dat we hier heen zouden gaan, toen ik in het ziekenhuis was beland. Echt veelste lief van hem, dat hij zo aan me denkt. Matthy zei dat hij een leuke film had uitgekozen, dus ik ben benieuwd. Het moest een verrassing blijven. We checken onze kaartjes in bij de kassa. 'Zaal 5, rij 4 en stoel 7 en 8. Veel plezier!' zegt de persoon achter de kassa en we knikken dankbaar.
'Popcorn?' vraagt Matthy als we staan bij de popcornmachine. 'Tuurlijk, lekker.' zeg ik knikkend. 'Zoet of zout?' vraagt hij. 'Dat is geen moeilijke vraag. Zout of course' zeg ik, mijn lievelingssmaak. Ik moet niks hebben van caramel of zoet. 'Nee toch? Zo kan je echt niet zijn, zoet is veel lekkerder.' zegt Matthy hoofdschuddend. 'Kom op, zout is veel beter hoor.' Ik geef hem een klein, speels duwtje. Hij duwt me lachend terug. 'Ik ga geen zout doen hoor, je bekijkt het maar' zegt hij en hij doet een klein kindje na; hij loopt boos weg. Hij slaat zijn armen over elkaar en kijkt quasi-verdrietig. 'Ach Mattje, ligt het zo gevoelig? Anders maak ik een compromie. We nemen zoute popcorn, maar dan mag jij de drankjes kiezen?' vraag ik. Dan is het weer eerlijk. Hij draait zich weer om en lacht. 'Jaja, dat vind ik nou een goed plan.' zegt hij weer blij. 'Ben je nu weer vrolijk? Niet meer boos zijn hé?' vraag ik alsof ik zijn moeder ben.
'Ja, ikke blij. Ikke vrolijk.' zegt hij met baby-stem. Ik moet lachen. 'Oké, genoeg gespeeld nu. We moeten nog even drankjes pakken en dan snel naar de zaal.' zegt hij en hij pakt m'n hand weer. Voor de tweede keer vandaag. Ik krijg een warm gevoel van binnen. 'Yes, let's go'.
Uiteraard kon Matthy weer niet kiezen of hij ice peach of sparkling wou en waren we veel te laat in de zaal. Gelukkig is van te voren altijd wat reclame, dus we waren uiteindelijk precies op tijd. De begin credits zijn al bezig. 'Nou, ik ben benieuwd welke film het is hoor. Heb je wel een goede gekozen?' vraag ik wanneer we in onze stoelen ploffen. 'Ik hoop het, en anders heb je pech' lacht Matt hard. 'Stt, we zijn niet de enige hier' fluister ik wanneer een paar mensen ons boos aankijken en ik leg mijn wijsvinger op zijn lippen, als stilte teken. Snel trek ik hem weer weg. What the fuck ben je nou weer aan het doen Lucy? denk ik. De lichten gaan langzaam uit en het wordt donker.
Ik neem de bak popcorn op mijn schoot en stop het rietje van de ice tea in m'n mond. Ik zie Matthy staren. 'Wat kijk je nou weer?' fluister ik lachend. 'Gewoon. Je ziet er goed uit.' fluistert hij in m'n oor. Ik kan zijn adem over mijn nek voelen strijken. Ik giechel voorzichtig. 'Jij ook Matt, jij ook.' fluister ik en dan gaat de film echt beginnen.
Bij de eerste scene weet ik het al. No way. 'Heb je Titanic uitgekozen? Old school!!' lach ik hard. Dit keer is het Matt's beurt om zijn wijsvinger op mijn lippen te houden. 'Stt, leuk toch? Het is een 25 jarig jubileum, dus ik vond het wel weer tijd. One of my all time favorites' zegt hij. Ik knik. 'Ook van mij hoor. Leo is niet normaal hot.' zeg ik. Matthy is stil. 'Niet jaloers worden hoor, jij bent ook hot.' zeg ik dan maar. Hij knikt dankbaar. 'Áls je je leven zou geven voor een meisje dat je net kent en leuke dingen gaat doen met haar in een auto.' voeg ik daar aan toe. Ik kan mezelf wel voor me kop slaan, wat doe ik nou weer raar. Maar Matthy geeft me lachend een stomp en ik moet ook lachen. Ik hoor achter ons iemand boos zuchten. 'We moeten nu echt stil zijn, straks worden we er nog uitgestuurd.' zeg ik en we concentreren ons weer op de film, waar oude Rose in beeld komt.
Matthy POV
De film is afgelopen en Lucy vond 'm leuk,dus dat is belangrijk. Nu gaan we even wat eten samen, Ik had een barretje in gedachte, want we hebben beide niet zo heel veel trek. Ik stel het aan Lucy voor. 'Ik ken nog wel een bar hier in de buurt, dan eten we gewoon een bitterganituurtje ofzo en doen we een drankje. Maar we kunnen ook gewoon even snel naar de mac?' vraag ik. Lucy knikt enthousiast. 'Ik vind het goed, hoor. Beide klinken lekker. Wat jij wilt' zegt ze en ze legt de keuze bij mij. 'Jij mag kiezen, anders zou ik het niet voorstellen.' zeg ik. 'Maccie doen dan maar?' 'Ja is goed hoor, snel, makkelijk en lekker' quoute ze na. Ik grinnik. 'Lopen, of een taxi bestellen?' vraagt ze.
'Laten we maar een taxi doen. Het is al laat en je weet niet wat voor mensen hier nog rondlopen.' zeg ik terwijl Lucy allemaal dingen op haar telefoon in tikt. Het is al donker buiten en ik steek mezelf dieper in mijn jas als ik een stevig briesje voel. 'Zo, besteld. Hij komt hier over 5 minuutjes.' zegt Lucy terwijl ze trilt. Natuurlijk, ze heeft helemaal geen jas bij zich en ze staat hier maar wat in haar sexy jurkje. Zal ik een gentleman zijn of is dat té? denk ik bij mezelf.
Ik ga voor de optie gentleman. 'Hier neem jij m'n jas maar, ik red het wel. Je hebt het koud of niet?' zeg ik en ik trek mijn jas uit en hou hem voor haar. Lucy knikt en neemt het dankbaar aan. Ze hangt hem over haar schouders. We staan in de hoek van een pleintje en langzaam begint het te regenen. 'Zo, we hebben wel de perfecte avond uitgekozen, hé' zeg ik lachend en Lucy lacht mee. 'Had niet beter gekund.' We besluiten nog even te kletsen voordat de taxi komt. 'Ik heb je eigenlijk nooit gehoord over je broer. Hij leek me wel aardig bij de deur. Vertel eens wat over hem?' vraag ik uit interesse. Lucy knikt. 'Ruben is ook aardig hoor, maar hij is echt super slim en hij weet altijd alles. Het is gewoon zo'n nerd. Daar is overigens niks mis mee hoor, maar het is soms een beetje irritant dat ik altijd zo dom lijk in vergelijking met hem' zegt ze.
'Tja, snap ik. Maar je moet niet denken dat je dom bent hoor. Je doet niks voor niks havo 4. Of welk niveau je dan ook had gedaan. Je bent gewoon slim op je eigen manier.' zeg ik geruststellend. 'En toch ben ik blijven zitten' lacht ze en ik lach mee. 'Dat is dan wel weer zo'. De taxi komt de hoek om en we stappen in, weg uit die koude regen, en de warme auto in. We geven de locatie van de dichtstbijzijnde Mac Donalds aan de chauffeur en hij begint te rijden. Al snel merk ik dat Lucy op mijn schouder leunt en haar ogen vallen langzaam dicht. Ik fluister nog: 'Niet in slaap vallen hé meissie, we moeten nog eten' maar ze reageert niet, dus ik denk dat ze in slaap is gevallen. Ze zal vast moe zijn.
'Weet u wat, doe toch maar een ander adres'.
(Laten we dit moment maar kiezen om de 1K te vieren, ik ben super blij 🥳🥳. Het begon meer gewoon als een grapje en nu hebben al zoveel mensen het gelezen. Jullie comments en likes maken me altijd vrolijk. Super bedankt en onderweg naar de 2K ❤️)
JE LEEST
Mijn geheim en geluk ft // bankzitters
General FictionLucy is een meisje met problemen; ze moet 4 havo opnieuw doen, heeft vrij weinig sociaal contact en kan zich niet concentreren. Ze draagt een geheim met zich mee, die haar leven voor goed kan veranderen. Dan komt ze in een nieuwe klas en ontmoet ee...