SELESAI makan, Hayyad tak terus bawa Herra pulang. Dia bawa Herra berjalan-jalan di bandar. Hanya duduk dalam kereta menikmati lampu-lampu bandar.
Ini kebiasaan Herra apabila tertekan dengan keadaan. Tapi bila kakinya lumpuh, dia tak mampu lakukan itu sendiri dan Hayyad ambil inisiatif untuk bawa Herra.
"Herra, aku cemburu." Herra mengeluh pandang Hayyad.
"What?"
"Reaksi kau, riak muka kau, semuanya lain. Dengan Ariz kau boleh senyum, aku boleh nampak kau gembira. Tapi dengan aku, kau macam ni. Kau marah, sensitif, menangis dan sikit pun kau tak senyum," ujarnya. Herra kembali buang pandangan keluar.
"Kau tahu kenapa." Hayyad cengkam kemudi kereta dengan kuat.
"Apa yang salah dengan tu? Aku abang kau!"
"Kalau kau tahu benda tu, kau patut berkelakuan selayaknya seorang abang. Bukan tukar ubat titis mata aku dengan sesuatu yang lain sampai kami accident. Bukan biarkan jadi lumpuh dan buang cita-cita sebab seseorang yang disebut abang! Itu yang seorang abang patut buat." Herra pandang Hayyad dengan senyum hambar.
"Kau patut belajar dari Syariz. Dia yang betul-betul layan aku macam seorang abang. Jauh beza layanan kau dengan dia. Dan... Tak ada seorang abang pun yang obses dengan adik dia sampai sanggup buat semua ni." Sambung Herra.
"Aku tak obses! Aku sayangkan kau! Aku cuma tak nak adik aku jauh dari aku!" Herra ketawa mengejek.
"Itulah obses! Kau sedar tak? Sedar tak layanan kau pada aku macam mana? Kau kasar! Semudah tu kau naik tangan pada aku! Semudah tu buat aku cacat! Semudah tu kau ugut aku! Kau hampir bunuh orang depan mata aku, Hayyad Kasyaf! Bukan sekali... Banyak kali! Banyak kali aku hadap benda ni sebab cemburu buta kau! Sedarlah! Semua tu obsesi kau je! Kau terlalu gilakan seorang adik sampai kau jadi macam ni!" Hayyad berhenti tepi jalan dan pandang Herra tajam.
"Obsesi? Aku tak. Kau yang buat aku macam ni! Kau yang tak hargai apa yang aku buat untuk kau! Sebab tu aku jadi macam ni!" Herra mengangguk.
"Teruskan, Hayyad. Terus salahkan aku atas semuanya. Aku cacat sebab salah aku, kau jadi gila sebab salah aku, kau hampir bunuh orang sebab salah aku. Ya, semua salah aku. Terus salahkan aku." Hayyad tanpa amaran mencekik leher Herra.
"Habistu salah siapa kalau bukan kau?!" Tengking Hayyad.
"Kau yang tak nak terima aku sebagai abang kau! Semuanya salah kau! Kau yang nak lari! Kau yang anggap orang tu sebagai abang kau sedangkan aku ni adalah abang kandung kau tapi kau tak anggap aku! Kau dingin dengan aku!" Herra tak melawan. Hayyad yang melihat nafas Herra terputus-putus terus lepaskan adiknya itu.
Jelas kelihatan bekas tangannya dileher Herra. Lelaki itu mengambil nafas laju dan dia memukul kuat pintu kereta. Hayyad hanya memandang datar ke arah Herra.
"Kau... patut bunuh... bunuh je aku..."
"Kau adik aku, Herra. Aku sayangkan kau." Herra menggeleng.
"Kau tak sayang aku. Kau hanya terobsesi untuk dapatkan adik yang penurut dan akan sentiasa ada di sisi kau sampai kau mati, Hayyad..." ujarnya. Hayyad meraup wajahnya kasar.
"Banyak kali... Banyak kali aku cakap dekat kau... Kasih sayang kau beracun. Kasih sayang kau tu beracun untuk aku, Hayyad... Kau tak cukup seksa fizikal aku, sekarang kau seksa mental aku... Ini bukan sayang, Hayyad. Ini-"
"CUKUPLAH! AKU ABANG KAU! KAU ADIK AKU! AKU SAYANG KAU! AKU TAK NAK HILANG KAU! ITULAH YANG SEORANG ABANG AKAN BUAT! ITULAH YANG SEORANG AKAN RASA!" Herra memejam matanya dan memeluk tubuhnya sendiri dengan erat.
Tubuhnya menggigil teruk. Tangan Hayyad yang terangkat itu segera Hayyad turunkan. Dia mengucap panjang mencari kesabaran.
Tangisan Herra menjadi kuat. Hayyad terus bawa adiknya itu ke dalam pelukannya. Diusap lembut belakang tubuh Herra. Dapat ia rasa detak jantung Herra yang sangat laju dan tubuh Herra yang menggigil itu.
"Umi... Abi... Nak balik..." lirih Herra amat perlahan.
"Er-"
"Nak balik... E-Er nak balik... Tolonglah... Er nak umi... Er nak abi... Er nak balik... Tolong..." Hayyad leraikan pelukan dan menangkup kedua belah pipi adiknya itu.
Herra masih memandang mata Hayyad. Dia menggeleng. Dia benar-benar ketakutan dengan Hayyad.
"Tak nak pergi mana-mana... Er nak balik..." Hayyad menyeka air mata Herra. Hingus Herra dia bersihkan dengan tangan tanpa jijik. Tisu di dalam dashboard diambil. Dia lap tangannya dan serahkan beberapa helai pada Herra.
"Shh... Jangan nangis dah. Abang Hayyad minta maaf." Herra menunduk.
"Nak balik..." lirihnya.
"Ya. Abang Hayyad bawa Er balik. Jangan nangis dah. Abang minta maaf." Herra akur. Dia lap air matanya dan bersandar memandang ke sisi.
"Takut..." lirih Herra amat perlahan.
"Er, dah lah." Herra kemam bibir. Tubuhnya masih tak berhenti menggigil. Tangan Hayyad mula mengusap kepalanya. Hal itu buatkan matanya memberat. Akhirnya dia tertidur nyenyak.
- Continue -
YOU ARE READING
[C] HAYYAD KASYAF: The Craziest One
Random"Kau takkan pergi mana-mana! Aku dah cakap ia berulang kali! Kau adik aku, terus bergantung pada aku, terus setia dengan aku tanpa jauh sedikit pun!" - Hayyad Kasyaf "Kasih sayang kau sebagai seorang abang untuk aku terlalu beracun. Kau seksa aku, H...