HAYYAD & HERRA | 16 |

110 8 0
                                    

HERRA mengelak dari sentuhan Syariz. Lelaki itu pandang Syariz serba-salah. Syariz ketawa kecil.

"It's okay. Aku faham kalau kau terkejut." Herra menunduk.

"Aku minta maaf..." Syariz menggeleng.

"Jangan minta maaf. Kau tak salah. Perasaan takut tu memang bagus kau lindungi diri." Herra menggeleng.

"Tak. Aku tak rasa macam tu. Padahal... Umi dengan abi banyak tolong aku. Padahal kau pun banyak tolong aku. Tapi perasaan takut tu tetap ada... Kenapa susah untuk hilang?" soal Herra perlahan diakhir. Syariz duduk bercangkung di hadapan Herra.

"Sebab kau terlalu lama tanggung semuanya sendirian. Dah... Tak payah fikir apa-apa. Izinkan aku dukung kau. Aku kena bawa kau turun." Herra mengangguk.

"Macam biasa tutup mata dan bayangkan yang kau tengah terbang. Lupakan siapa dengan kau. Guna imajinasi kau." Herra memejam rapat matanya. Saat itu Syariz dengan perlahan mengangkat tubuh Herra menuruni tangga. Syariz dapat rasa tubuh Herra menggigil.

"Aku takkan sakitkan kau. Relax." Herra membuka matanya perlahan.

"Turun... Turunkan aku, Ariz! Aku tak boleh..." Syariz pandang anak tangga.

"Sabar." Nafas Herra tak beraturan. Jantungnya berdegup laju. Syariz pandang Herra sayu. Langkahnya dilajukan dan tubuh Herra dia dudukkan atas sofa. Herra menutup wajahnya dengan siku yang bertumpu di pahanya sendiri.

"ARGHHH!" Syariz ambil tempat di sebah Herra. Susu coklat suam yang sudah dia sediakan atas meja itu diambil.

"Minum." Herra pandang Syariz dan kemudian dia menyambut cawan itu.

"Minum, makan dulu bagi perut tak kosong. Nanti kita pergi appointment. Abi kau tunggu dekat sana," ujar Syariz. Herra menunduk dan bersandar.

"Aku tak nak pergi appointment..."

"Kenapa? Kau tak sihat?" Herra menggeleng.

"Aku cuma rasa buang duit dan buang waktu. Aku masih takut dengan sentuhan semua orang. Aku masih terbayang kekerasan yang Hayyad buat pada aku... Tak ada guna aku pergi sana."

"Herra, pergi appointment sekali dua takkan buatkan kau terus sembuh. Kau perlu sabar. Lagipun, ini untuk diri kau juga." Herra menggeleng.

"Batalkan je. Aku tak nak pergi." Syariz mengangguk faham.

"Aku cuba tanya abi kau. Kalau boleh, cukup harini je kau ponteng. Okay?" Herra tak memberi respon. Dia tak dapat janji. Syariz menghela nafasa kecil.

"Herra Kaiden yang aku kenal tak macam ni." Herra menoleh memandang Syariz.

"Herra Kaiden yang kau kenal dah mati. Dia dibunuh." Syariz menunduk sekejap sebelum memandang Herra dengan senyuman.

"Tapi aku tetap suka Herra yang sekarang. Herra Kaiden yang sekarang lebih mudah untuk ungkapkan perasaan. Dia mudah menangis bila sedih, mudah luahkan perasaan tak suka tu. Herra yang sekarang dah tak kuat pendam. Cuma... Aku rindukan senyuman yang jarang aku dapat tengok dari Herra yang dulu. Hanya satu tu yang hilang." Herra tak lagi membalas.

Dia tak tahu bagaimana caranya untuk membalas kata-kata Syariz yang itu. Dia juga rasa dirinya sudah tak mampu untuk sekedar tersenyum. Bahkan pura-pura tersenyum pun rasanya tak mampu.

Kakinya ini tak berikan banyak perubahan. Mungkin masih terlalu awal untuk dia berharap. Herra mengepal tangannya.

- Continue -

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

- Continue -

[C] HAYYAD KASYAF: The Craziest OneWhere stories live. Discover now