BAB 9

21 1 0
                                    

KALI ini aku berjoging bersama-sama dengan Ika. Mimpi apa budak tu nak mengikut aku. Alasan dia badan makin gemuk. Aku try tilik badan dia. Entah mana yang gemuk. Kurus je aku tengok.

Sekarang dia dah tertinggal jauh di belakang. Dah hampir lima kilometer aku berjoging. Termengah juga aku walaupun selalu bersenam. Apatah lagi Ika yang dalam setahun tu hanya dua tiga kali bersenam.

Ikutkan hari cuti macam ni memang kerja dia asyik terbongkang je atas katil. Selagi tak nampak matahari, selagi tulah dia asyik buat tahi mata. Malang betul siapa yang jadi suami Ika.

Aku memperlahankan langkah. Cukuplah untuk hari ini. Jam di tangan aku tilik sekali imbas. Lambat betul si Ika ni. Aku rasa mesti dia dah berjalan je tu. Aku menghenyakkan punggung di atas rumput sambil menunggu Ika. Sambil-sambil aku melayan lagu dan memejamkan mata.

Bukk!!!

Terasa nak patah pinggang aku. Pandangan aku gelap gelita. Aku yang tengah duduk tadi kini terlentang di atas rumput. Mata aku cuba buka. Hidung bertemu hidung. Nasib baik bukan mulut bertemu mulut. Aku dah ternoda! Kalau nak difikirkan ternoda sebelum ni pun aku pernah terpeluk Naqiu ketika aku terkena tembakan dulu. Tapi, Naqiu tu lelaki. Ini perempuan. Posisi kami sekarang sangatlah tidak sesuai untuk tontonan umum.

Aku cuba mengalihkan muka ke sebelah kiri.

Chupp!!! Pipi kanan aku pulak menjadi mangsa bibir perempuan itu. Dia masih belum bersedia nampaknya untuk bangun dari badan aku. Jantung aku berdegup laju.

" Sekejap! Biar saya dulu yang bangun," ujarnya.

Aku masih belum nampak wajah gerangan perempuan yang berada di atas tubuh aku. Dia cuba menahan dengan tangan dan memaksa badannya untuk berdiri.

" Aduhh!!!," dia menjerit kecil.

Aku rasa kaki dia terseliuh. Aku cuba bangun dan mengibas baju aku. Si dia masih lagi berada di depan aku sambil menunduk melihat kakinya.

" Maaf saya tak sengaja. Budak bawa basikal tadi terlanggar saya," ujarnya.

" Eh! Tuan Maleeq!" jeritnya. Nasib baik tak kuat. Kalau tak mungkin aku boleh pekak.

Pipinya berubah kemerahan. Mungkin malu dengan apa yang berlaku tadi. Aku hanya diam membisu. Masih terkejut dengan apa yang berlaku.

" Tuan Maleeq okey ke? Ada sakit dekat mana-mana ke? Kita boleh ke klinik kalau tuan rasa sakit," beritahu dia kepada aku.

" Saya okey. Sikit je ni."

Aku masih membetulkan urat pinggang kesan momentum tragedi tadi. Cuma sedikit lenguh aku rasa.

" Doktor okey tak?"

Aku lihat dia yang lebih cedera dari aku. Nampak dia asyik memicit buku lali.

" Saya terseliuh sikit je."

" Saya tolong bawa doktor ke klinik lah kalau macam tu," usulku.

Dia menggelengkan kepala. Enggan atau segan aku pun tak tahu.

" Saya datang dengan kak long saya. Saya nak call dia sekejap."

Doktor Ulfa mengambil telefon bimbit di poket seluarnya dan menghubungi seseorang. Aku hanya memerhati tanpa mengalihkan sedikit pun pandangan aku dari dia.

Dari jauh kelihatan seorang perempuan yang makin menghampiri kami sambil menekap telefon di telinganya. Doktor Ulfa mematikan panggilan dan melambaikan tangan ke arah perempuan itu.

" Kak long!" jeritnya.

" Kamu kenapa adik?" soal si kakak.

" Adik jatuh tadi," jawab doktor Ulfa.

The Loyal Hunter : Maleeq UqailWhere stories live. Discover now