BAB 8

14 1 0
                                    

AKU menguis daun kering yang ada di atas tanah itu. Mata masih ralit tak sedar tiba-tiba ada satu sosok manusia yang duduk di sebelah aku.

Aku cuma mengabaikannya. Takkan aku nak marah sebab kami di taman. Ini bukan kerusi hak milik aku. Ini hak awam kegunaan bersama. Orang tu pun duduk sedikit jauh dari aku.

" Mommy!" suara si kecil kedengaran.

Aku tersentak. Secara automatik aku memandang ke arah si kecil yang berlari-lari di taman itu.

" Qaseh.... hati-hati. Jangan lari macam tu. Kalau jatuh macam mana? Lepas ni mommy tak nak bawa Qaseh datang lagi." Wanita di sebelah aku bersuara.

Suara lemak merdu tu seperti aku pernah dengar sebelum ini. Pandangan beralih ke arah mommy si kecil itu.

What! Doktor Ulfa. Doktor yang merawat aku sebelum ini.

Dia dan aku masing-masing terkejut. Tak sangka terserempak dekat taman ini. Padahal selalu juga aku ke taman untuk berjoging. Tapi, ini baru pertama kali aku berjumpa dengan dia.

" Eh! Tuan Maleeq."

Nasib baik dia masih belum lupakan aku. Sementelah wajah aku ni wajah yang sukar untuk dilupakan oleh sesiapa pun. Handsome!

Aku cuma tersenyum mesra. Tujuan aku datang sebenarnya untuk menghilangkan rasa sakit hati disebabkan hal semalam. Mama dah beberapa call aku tapi semua panggilan aku tak jawab. Aku nak bagi hati aku peluang untuk bertenang dulu.

" Saya tak pernah nampak tuan kat sini. Ini first time ke tuan datang?" soal doktor Ulfa.

" Tak lah. Ini memang port saya berjoging. Saya pun tak pernah nampak doktor."

Kami sama-sama tergelak.

" Doktor tak joging ke?" Aku menilik pakaian dia yang santai tu. Hanya bersandal tak pula memakai kasut.

" Tak. Saya tak rajin macam tuan Maleeq."

Jarinya menunjuk ke arah si kecil tadi.

" Saya bawa dia datang sini. Itu pun tadi dia yang merengek nak datang. Kalau tak di bawa mesti melalak satu rumah."

Aku tak sangka rupa-rupanya doktor Ulfa ni dah kahwin. Dah ada anak dah pun. Mama ni tersilap sukakan orang. Nak buat menantu macam mana kalau tuan badan dah berpunya.

" Dah berapa tahun umur dia?" aku menyoal.

" Empat tahun," jawab doktor Ulfa.

Pandangan kami terarah kepada Qaseh yang bermain di situ. Aku memerhatikan wajah Qaseh. Comel! Macam mommy dia.

Aku tersedar dah memuji orang di sebelah aku. Dahlah isteri orang pulak tu. Untung suami dia.

" Qaseh tiada adik ke?"

" Dia seorang je. Kalau ramai mesti bertambah meriah rumah tu. Dia seorang pun dah kecoh. Tapi saya suka je ramai budak kat rumah," jelas doktor Ulfa.

Tak sangka aku doktor Ulfa ni jenis yang suka budak-budak. Mesti dia nak anak ramai agaknya. Tapi mungkin Allah tu baru rezekikan Qaseh untuk dia.

" Lupa pula saya nak tanya, mama tuan sihat ke?"

" Sihat alhamdulillah."

" Saya masih tak berkesempatan ke rumah mama tuan. Jadual kerja saya sedikit sibuk sekarang. Nanti tuan bagitahu dia, kalau free saya akan cuba luangkan masa nanti."

" Nanti saya sampaikan pada mama."

Sejak bila pula mama bercontact dengan doktor ni. Dalam diam-diam mama dah memulakan agenda dia. Tapi sasaran mama ni jauh terpesong. Perempuan isteri orang juga yang mama berkenan nak buat menantu. Melepaslah along. Kau single jelah sampai ke tua.

The Loyal Hunter : Maleeq UqailWhere stories live. Discover now