Kapitel 3: Hatet

818 19 5
                                    

Klockan ringer in och vi går in på lektionen. Jag sätter mig längst fram för att kunna se tavlan ordentligt. Jo jag har problem med att se när jag ska läsa men Eva och Didrik vill inte slösa pengar på läsglasögon.

Vi ska ha religion med Astrid. Jag tar fram mitt anteckningsblock och börjar anteckna det Astrid säger "Hinduernas och budhisternas religion är lika varandra...". Plötsligt vibrerar mobilen till. Jag kollar i smyg vad det står.

"lindahemmingsson har kommenterat ett foto" stog det. Jag gick in på instagram och såg att Linda hade kommenterat min senaste selfie som jag lagt ut "haha, fyfan vad ful. Du borde inte lägga ut bilder på nån så ful som dig". Jag stängde skärmen på mobilen och kände tårarna bakom ögonen. Jag kollade bakåt i klassrummet på Linda och där satt hon och kollade på mig med ett hånande flin.

- Ursäkta men jag måste på toa, sa jag tyst och rusade iväg.

Jag låste in mig på toan och började gråta. Plötsligt kände jag att mobilen vibrerade igen. "Danielkamph har kommenterat ett foto" stog det. Jag gick in på intagram. "Hahahaha Linda har så jävla rätt. Alice borde väl inte ens ha ett konto på insta". Daniel är Lindas kille. Uch, vad jag hatar dom. Jag kände att det kom mer och mer tårar.

Jag var på toaletten gråtandes i någon timme. När jag kom tillbaka till lektionen skulle vi precis sluta. Astrid såg att jag hade strimmor av tårar på kinderna så hon bad mig att stanna kvar.

- Varför har du gråtit lilla gumman? sa hon när alla hade gått ut ur klassrummet.

- Min morfar dog idag, ljög jag. Morfar har jag aldrig träffat egentligen för han dog ung.

- Stackare. Säg till om du behöver prata.

- Tack, sa jag och smet iväg.

Ett förstört livWhere stories live. Discover now