Kapitel 5: Rickard

708 16 3
                                    

Mobilen plingar till igen. Där står det "Något som kanske får dig mer intresserad är att jag vet var din mamma och bror är". Hjärtat börjar bulta hårt. Ljuger han eller talar han sanning? Vad ska jag svara? Hur kan han veta var de är? Alla frågor snurrar runt i huvudet. Men jag börjar skriva "Hur kan du veta vem min mamma och bror är?". Mobilen plingar till nästan direkt efter. "Din bror var min bästa vän och din mamma var en god vän till mamma, ända till..." skrev han. "Ända till vadå!?" Frågade jag. "Jag berättar mer om vi träffas, vad sägs som att träffas idag, direkt efter skolan?". "Kan vi inte ses imorgon istället? Jag kommer inte till skolan idag för jag mår illa"
skriver jag. "Det låter bra. Vi möts skolans källare imorgon direkt efter skolan." Får jag till svar.

Tänk att jag kanske ska få träffa min mamma och brorsa snart. Men tänk om han bara lurar in mig i en fälla? Men det kvittar väl. Livet kan nog inte bli värre än såhär ändå. Jag sluter ögonen och somnar.

När jag vaknar igen så är klockan 5. Alltså kommer Didrik och Eva hem om en timme. Hoppas att ingen av dom har fått något samtal om att jag inte var i skolan idag. Didrik skulle bli förbannad då. Jag går ner för att laga middag. Då hinner jag göra alla kvällssysslor och lägga mig innan de kommer.

När jag ätit middag så är klockan tjugo i 6 så jag går å diskar och springer sedan upp på övervåningen. Jag borstar tänderna och när jag borstat klart och spottar så spottar jag blod. Men det gjorde mig inte förvånad för jag hade haft den blodsmaken i munnen hela dagen.

Jag går och lägger mig men somnar inte. 5 minuter senare så hör jag Didrik och Eva komma in.

- Var är Alice? frågar Eva

- Jag vet väl inte, hon är säkert på sitt rum.

- Jag går upp och kollar, sa Eva lite surt.

Jag sluter ögonen och låtsas att jag sover när Eva kommer. När Eva har gått så hör jag hur hon går ner till Didrik och säger:

- Den barnungen la sig tidigt idag. Inte gjorde hon sina läxor heller.

- Hon har inte fått några läxor idag, hon skolkade. Imorgon ska hon få se på smisk.

Jag struntar i deras samtal och går in på mobilen. Jag öppnar min och Rickards chatt och går sedan in på hans facebookprofil. "Rickard Eriksson" står det där. Jag går in på hans profilbild, han är en kille med svart hår och mörkt bruna ögon. Han har en hård min så att han nästan ser elak ut. Själv är jag raka motsatsen. Jag har blont hår och ljust gröna ögon. Jag kom på nu att Rickard går i min spanska grupp. Han är en av de tysta i klassen. Han kanske inte är så farlig ändå.

Med dom tankarna somnar jag...

Ett förstört livWhere stories live. Discover now