Chapter 4 : Don't Give False Hopes

1.4K 113 0
                                    

Chapter 4 : Don't Give False Hopes

*****

"Dia orang yang paling kurang ajar Laili pernah jumpa!" luahku.

Jonghyun ketawa kecil. Dia menggelengkan kepalanya.

"Poyonya dia. Tapi, tak patut tau Laili buat macam tu." Wajah Jonghyun menjadi serius semula.

"Apa yang tak patut?"

"Kurang ajar dengan Mrs Prine, menggunakan fakta yang sekolah tu Laili punya dan menggunakan kedudukan Laili sebagai presiden."

Aku mengeluh. Ya, aku tahu semua tu salah. Tapi bukannya selalu pun aku buat macam tu. Aku terpaksa buat macam tu sebab... terpaksalah. Tak de jalan lain.

"Oppa sendiri tau yang Laili jarang buat macam tu kan? Laili buat macam tu sebab Laili rasa apa yang Laili cakap betul. Tapi bila Mrs Prine menangkan budak lelaki yang tak guna tu, mana Laili tak naik angin? Laili mangsanya, kenapa Laili pula yang masuk bilik disiplin? Dua-dua sama bodoh." ujarku bengang. Ah, kejadian semalam memang menyakitkan hati.

"Eish. Laili tak buang lagi rupanya sikap suka mencarut tu." Jonghyun menggelengkan kepala. Aku terdiam seketika.

"Dah buang... sikit-sikit. Sekarang tinggal sisa je la." Aku tersengih.

"Tapi kan oppa, lelaki yang handsome memang kurang ajar ea?" soalku secara tiba-tiba.

Jonghyun ketawa.

"Soalan apa tu? Mana ada, oppa handsome tapi tak kurang ajar pun? Hehe. Hey, school heartthrob yang Luhan apa semua tu kan budak baik. Chanyeol je yang macam tu. Mesti dia tu ada problem dekat sini." Jonghyun mengetuk kepalanya dengan jari telunjuknya.

"Ye tak ye jugak kan?" Aku menganggukkan kepala.

"Tapi sayang.. how dare you cakap pasal lelaki lain depan oppa." gurau Jonghyun.

Aku terkebil-kebil. Aik?

"Takkan itu pun jealous? Oppa, Laili cerita ini semua bukan apa, Laili cuma nak sampaikan yang dekat sini.. tak de apa-apa yang jadi. Tak de apa yang oppa perlu risaukan." balasku sambil mengerutkan dahi.

"Taulah. Oppa gurau je. Oppa percayakan Laili. Oppa tahu Laili takkan curang." Jonghyun tersenyum lebar. "Oppa cuma jealous over the fact that a guy got all your attentions."

Aku menelan air liur. Kenapa ayat Jonghyun ni lain macam? Aku memandang wajah Jonghyun di skrin. Barulah aku nampak terdapat topi petak yang aku tak pernah nampak.. berada di belakang Jonghyun.

"Oppa." Aku mengetap bibir. "Mian."

"Gwaenchanha." Jonghyun tersenyum manis.

"So... tu topi apa?"

Mata Jonghyun terus bersinar. Dia mengambil topi tersebut dan letak di atas ribanya, memberikan aku penglihatan yang jelas untuk tengok topi dia betul-betul.

"Oppa dah graduate pagi tadi!"

"Eh? Macam mana pulak?"

"Sayang! Kan oppa dah bagitau hari tu yang hari ni graduation." Jonghyun ketawa.

"Maksudnya.. oppa dah nak balik sini?" Aku mula tersenyum. Wajah Jonghyun berubah.

"Tak jugak.. oppa kena kerja sini dulu. Mian." balas Jonghyun sambil mengeluh.

Senyumanku menjadi pudar.

♡♡♡♡♡♡♡♡♡

"Minli~"

Aku yang sedang bermain-main dengan cincin yang tersarung di jari manis kiriku terhenti. Aku mendongak dan memandang ommaku yang baru masuk ke dalam rumah.

"Appa mana?" soalku.

"Dia pergi tempah restoran." balas omma. Terus sahaja aku dapat menangkap maksudnya.

"Malam ni ada dinner dengan partner lagi?" soalku sambil menghampiri omma dan mengambil briefcase appa yang dipegang oleh omma.

Omma menganggukkan kepala. Dia terpandang ipad aku yang berada di atas sofa.

"Baru lepas skype dengan Jonghyun?" soal omma. I hummed in response.

"Dear.. please don't be mad." Omma took a deep breath. "Minli.. tak putus lagi dengan Jonghyun?"

"No, why would I?" Aku menjongket kening.

"Dear, long-distance relationship won't work. Who knows if he has another girl to hook up with? Yes, loyalty and trust is everything in a relationship. But do you really trust him? Are you? You don't even love him."

Aku tersenyap. The truth is, I doubted Jonghyun. Well, Jonghyun sebenarnya tahu yang aku tak cintakan dia. Aku cuma takut dia main kayu tiga dengan perempuan lain and cakap 'ala, bukannya kau cintakan aku'. Tapi aku rasa macam tak mungkinlah. Jonghyun bukannya orang yang macam tu.

"No, Minli percayakan dia." bohongku. Omma mengecilkan matanya.

"Kepercayaan bagi Minli tu.. upah orang untuk perhatikan Jonghyun ke?"

Aku tersentak. Omma tahu rupanya. Ya, aku upah orang untuk ikut Jonghyun. Sebab aku memang tak percayakan dia, walaupun dia sangat baik.

"Sebagai langkah berjaga-jaga." balasku selamba. Omma kelihatan seperti mahu membebel panjang. Ah sudah.

"Omma, dah senja ni, Minli nak naik atas dulu." Baru sahaja aku ingin menaiki tangga, suara omma menyentap hatiku.

"Putuskan je lah hubungan korang berdua. Jangan beri harapan palsu kalau Minli tak dapat cintakan dia. Dapat harapan palsu lebih memeritkan berbanding cinta ditolak."

♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Aku merenung biasanku pada cermin. Susuk tubuhku yang langsing memakai dress putih paras lutut dan tidak berlengan yang menampakkan elegant dan kematangan dalam diri aku. Aku juga memakai belt sebagai hiasan. (Gambar di media) Rambut aku sanggul dengan rapi and my bangs covered my forehead. Simple dan selesa. Aku mengambil tas tangan yang aku letak telefon bimbit dan dompet di dalamnya sebelum pergi ke ruang tamu.

Aku memandang ommaku dan serta-merta apa yang dia cakap tadi terngiang-ngiang di telingaku. Aku mengeluh dan hanya mengekori langkah kedua ibu bapaku ke kereta.

'Don't give false hopes.' Ayat itu berlegar-legar di kepalaku sepanjang perjalanan kami.

Setelah sampai, kami masuk ke dalam restoran tersebut dan pergi ke meja yang kami tempah. Ternyata keluarga yang kami hendak bertemu itu masih belum sampai.

Aku melabuhkan punggung dan termenung seketika. For some reasons, wajah Chanyeol hadir di kepalaku. Aduhai apahal aku ni?

"Sayang, diorang dah sampai." Appa nudged my arms. Oleh itu, aku mendongak dan mataku bertemu dengan sepasang mata yang aku tidak pernah harapkan dia untuk datang.

"Kauu???!!!"

What. The. Hell. Is. Going. On?

Appa bekerjasama dengan keluarga makhluk yang tak serupa makhluk ni?!

Mampus aku malam ni.

==========

Hello guys.. First of all, I'm sorry if I don't give any updates. Yes, Laili tengah cuti kemerdekaan and korang semua tahu kan, yang Laili ada janji nak bagi double updates? I'm sorry, Laili terpaksa mungkir janji. My homeworks are too much and I don't have much time to create another chapter. Sorryyy. And sorry kalau chapter ni membosankan. Laili dah lama tak buat fanfic, cam ni la jadinya. So Laicies sekalian, harap anda bersabar untuk tunggu bulan 10 baru Laili update yang lain. Jangan lupa vote chapter niii.

Imperfect (EXO Park Chanyeol) [COMPLETED]Where stories live. Discover now