Chapter 17 : The Talk

952 92 3
                                    

Chapter 17 : The Talk

*****

"Aku takkan tanya macam mana kau kenal Laili, tapi, aku rindu kau Chen~~"

Chanyeol memeluk Chen. Chen ketawa sambil menolak Chanyeol.

"Gay lah kau ni." usik Chen.

"Nak buat macam mana, dah lama tak jumpa. Kau pun satu, bercuti awal sangat. Tak sempat jumpa. Nasib baik Laili ajak datang sini tau. Jumpa kau jugak." Chanyeol tersenyum-senyum.

I cleared my throat and stared at them. So, Chen ni geng Chanyeol. Nasib baik dia tak de hari tu, kalau tak mesti aku dumbfounded jumpa dia depan kawan-kawan Chanyeol yang ramai tu.

"Macam mana kau kenal Laili?" Chen bertanya kepada Chanyeol sambil memandangku.

"Well dia kawan aku kat sekolah. How about you?" Chanyeol memandang aku dan Chen bergilir-gilir.

Aku mengeluh. Chanyeol must've noticed that both of us tensed up.

"Chanyeol.." Aku merenung Chen. "Jongdae is my ex."

"Your what?"

♡♡♡♡♡♡♡♡♡

Awkward silence. Aku dan Chen hanya senyap sambil saling berpandangan. Kami berdua berada di sebuah kafe. Duduk di tempat yang agak tersorok dari pandangan orang.

Chanyeol? Aku mintak dia balik hotel. Aku kata esok sahaja dia luangkan masa dengan Chen. Aku nak clearkan semua masalah aku dengan Chen. Chanyeol pun hanya menurut.

Aku menunduk, memandang iced coffee ku sebelum memandangnya semula. Pandangannya itu membuatkan aku lemah. Tapi aku kena kuat.

"So, macam mana dengan hidup Laili.. tanpa oppa..?" soal Chen dengan teragak-agak, mungkin tidak pasti mahu gunakan kata ganti nama diri yang mana.

"Okay je. Oppa pulak?" I decided to just follow the flow.

"Okay. But I'm dying inside." Pandangannya menusuk kalbu. Oh, kuatkanlah hati aku.

Senyap seketika. Ah, it's getting awkward. I don't like it.

"Oppa, actually lepas kemalangan tu.. Laili hilang ingatan." beritahuku perlahan. Mata Chen membulat.

"Mworago? So, your parents didn't threatened you to stay away from me?" Chen exclaimed.

"My parents? Kenapa diorang nak buat macam tu pulak?" Aku mengerutkan dahi.

"A- a- aniyo. Of course diorang takkan buat macam tu. Laili kan anak diorang." Chen laughed awkwardly.

Aku hanya memandangnya pelik. Aku yakin dia sorokkan sesuatu. Mesti appa dan omma ada buat something.

"My parents.. did they--"

"Laili kata Laili hilang ingatan. Then how come Laili ingat oppa?" Chen cut me off.

"Actually, for 4 years, Laili tak ingat langsung apa-apa. I just remember my name, birthdate and age. Parents Laili pun Laili tak ingat sebenarnya. So I decided to be the new Min Laili. Laili buat kenangan baru. Tapi baru-baru ni, Laili hampir kena langgar kereta. That's when I regained all my memories back." jelasku.

"So that's why Laili tak cuba cari oppa?" soal Chen.

"Yeah. I didn't even know that you're exist. Tapi kenapa oppa tak cari Laili?" tanyaku. Soalan tulah yang selalu berlegar-legar difikiranku sejak aku mendapat semula ingatanku.

"I just can't." Chen menghela nafas berat.

"My parents." Aku merenung wajah Chen. "They did something right?"

Wajah Chen berubah. "Ani. Diorang tak buat apa-apa pun."

Bohong. Aku tahu dia berbohong. Tengok muka pun dah tau.

"Do you realize that you're a bad liar?" Aku menjongket kening.

"Well I do." Chen sighed.

Aku menanti penjelasannya.

"Parents Laili.. suruh oppa jauhkan diri dari Laili dan jangan jumpa Laili langsung." ujar Chen perlahan.

Aku menggenggam penumbuk. I knew it.

"Eonje? (When?)" soalku.

"Masa Laili kena rawat. They told me that you're.." He trailed off. Unsure whether to continue or not.

"Engaged?" I scoffed.

"Laili tahu?" Mata Chen membulat.

"Baru-baru ni. But I just found out by myself." Aku mengetap bibir.

"Nugu? Your fiance."

"Mwo? You don't know?"

"No."

"It's one of your friend." Aku mengeluh.

"Chanyeol?" Chen gasped.

"How I wish he is. But nope, it's Sehun." Aku mengeluh buat kesekian kalinya.

"Sehun? Ah so that explains why he wore a ring. Chakkaman, Laili cakap kau berharap Chanyeol tu tunang Laili..?" Chen mengerutkan dahi.

Aku tersenyum pahit.

"I hate myself for this but.. Laili cintakan Chanyeol. That just happens." balasku.

"Oh. That's good.. I guess? Tapi Sehun?"

"We'll talk about it later. So oppa ikut je la apa yang parents Laili mintak?"

"Masa first-first tu tak. Diorang ada jumpa oppa sebelum kemalangan tu. Oppa tak nak setuju tapi bila diorang kata diorang tunangkan Laili.. oppa patah hati. Oppa nak bagitau yang oppa akan pergi, tapi tak boleh. That's why oppa mintak Laili untuk percayakan oppa walau apa pun yang terjadi masa date kita sebelum kemalangan tu. Masa Laili kena rawat, diorang paksa oppa blah terus. Diorang tak bagi oppa jenguk Laili. Oppa putus semangat sangat masa tu. Lepas tu oppa jumpa Hyunki hyung. Yeah, your brother. I told him everything kecuali pasal Laili dah bertunang tu. Dia faham oppa. Lepas tu, oppa pindah sekolah. Time tu oppa jumpa Baekhyun, Chanyeol dan sebagainya." cerita Chen.

"Ah. Hyunki oppa pernah cuba cerita pasal oppa dekat Laili, tapi Laili yang degil tak nak dengar sebab tak nak tahu apa-apa pasal masa lalu Laili. Salah Laili jugak." Aku menundukkan kepala.

"Tak pe. So.. macam mana dengan Sehun?"

"Laili plan nak.. putuskan pertunangan dengan dia. Laili akan jumpa parents Laili. Diorang tak boleh terus kawal Laili macam ni. Unfair."

"Oh, that's a good idea. So what brought you here though?" Chen menghirup Americano miliknya.

"Laili ada boyfriend yang belajar kat sini. I came here to break up with him."

"So? You did?"

"Yeah I did. I'm glad I did."

"Oh."

Senyap. Tapi kali ini comfortable silence.

"Laili." Chen smirked and looked straight behind me.

"Hm?" Aku menjongketkan kening. He's up for something.

"You're pretty hot."

"What--"

"Oppa rasa oppa jatuh cinta dengan Laili balik."

"The f--"

"Tau tak selama ni oppa cuma pandang gambar Laili je? Oppa rindukan Laili."

"What the fck Jongdae?"

====BERSAMBUNG====

Hey guys :* Jangan lupa vote xD Okay actually Laili tak de idea dah nak cakap apa pft.

Imperfect (EXO Park Chanyeol) [COMPLETED]Where stories live. Discover now