Chapter 9 : "Me By Your Side"

989 106 1
                                    

Chapter 9 : "Me By Your Side"

*****

Aku terus merempuh masuk ke dalam rumah. Chanyeol pula mengejar aku dari belakang.

"Eo? Minli dah balik?" soal omma sambil menghampiri aku.

Air mataku mengalir laju the moment I saw my mother. I fell on my knees and cried so hard.

"Minli!" Omma sangat terkejut. Dia memandang Chanyeol meminta penjelasan. Chanyeol menggosok belakang tengkuknya.

"Laili tengah emotionally unstable. I'll calm her down. Err boleh saya bawak Laili ke bilik dia?" soal Chanyeol sambil memberi plastik berisi makanan yang aku beli tadi. Setelah mendapat kebenaran daripada omma, dia memapah aku ke bilikku.

Aku duduk di birai katil. Chanyeol pula melabuhkan punggung di sebelahku. Aku menunduk sambil mengesat sisa-sisa air mataku.

"Apa yang kau ingat?" soal Chanyeol sambil mengusap bahuku.

Aku menghela nafas berat. Cuba mengingati apa yang aku ingat.

"I had a boyfriend. I loved him so much." Mataku berkaca apabila mengingati dirinya.

"He was with me, we were on our date when the accident occured." Aku memejam mata, mengingati detik-detik hitam itu.

**Flashback**

4 tahun lalu. Sebelum accident.

"Laili!"

Aku menoleh. Memandang boyfriendku yang menghampiriku dengan dua batang ais krim.

"Oppa." sapaku sambil tersenyum. Dia duduk di sebelahku dan menghulurkan sebatang ais krim berperisa Cookies and Cream kegemaranku. Aku menyambutnya dengan ceria.

"Sorry kalau oppa mengganggu ketenteraman Laili." ucap boyfriendku dengan wajah bersalah.

"Ahh, tak pe. Anggap je la kita tengah date, okay?" Aku tergelak kecil.

"Then date it is."

Aku tersenyum sebelum kembali menikmati ais krim yang diberi oleh boyfriendku.

"Laili." Tiba-tiba suara dia menjadi serious. "Kalau ada apa-apa terjadi, janji dengan oppa, you will always trust me."

Aku menganggukkan kepala. My boyfriend smiled and gave a peck on my cheek.

"Saranghae, Laili." ucapnya.

Aku turut tersenyum. "Nado."

Sesudah kami menghabiskan ais krim, aku terpandang ke arah jalan raya. Seorang budak kecil hendak pergi ke tengah jalan membuatkan mataku terbeliak.

"Oppa, chakkaman, Laili nak pergi dekat budak tu sekejap." Aku terus berlari ke arah budak perempuan itu dan memegang bahunya sebelum sempat dia melangkah ke atas jalan.

"Nak pergi mana ni? Bahaya la pergi jalan raya tanpa orang teman." ujarku kepada budak itu.

"Saya nak ambil bola saya." balas budak itu innocently.

"Unnie akan ambilkan, tapi sayang duduk sini, jangan ke mana-mana, okay?" Aku tersenyum sebelum bergerak ke tengah jalan, mengambil bola yang ditunjukkan oleh kanak-kanak itu.

Tiba-tiba sebuah kereta yang hilang kawalan meluncur laju menghampiri aku. Mataku terbeliak, kakiku bagai di gam di atas jalan.

The next thing I know, badan aku dirempuh dan aku melayang. Kepalaku terhentak kuat pada jalan raya. Kesakitan menjalar di seluruh tubuhku. Perit.

Aku terdengar sayup-sayup suara lelaki menjerit-jerit namaku. Aku rasa itu suara boyfriend aku. Kedengaran jeritan budak kecil pun ada. Mungkin itu suara budak tadi.

Apabila sepasang tangan hangat memegang tanganku, everything went black.

**End of Flashback**

"Itu.. itu kali terakhir aku nampak dia. Lepas tu dia tak datang kat aku dah. Jenguk aku pun tak." Aku menangis lagi. Chanyeol menepuk belakang tubuhku.

"Tapi.. kau tak cuba percaya dia macam yang kau janjikan ke?" soalan Chanyeol menyentap hatiku. Ya.. aku ada janji aku akan mempercayainya walau apa pun yang berlaku. Mudahnya aku memungkiri janji tersebut. Tapi..

"It has been 4 fcking years, Chanyeol! Even though I didn't wait for him, but he didn't visit me for 4 goddamn years!" Aku meninggikan suara.

"What.. what was I to him?" I broke into tears.

Chanyeol terkaku.

"You really love him?" soal Chanyeol.

"I LOVED him so much."

"Kau dah tak cintakan dia, so why are you being so emotional? Kau dah ada Jonghyun kan."

"It's different. He was my first love, Jonghyun is my boyfriend.. tapi aku tak pernah ada setitik pun perasaan cinta dengan dia. Don't you get it?" Aku merenung wajah Chanyeol.

"The feeling of your first love betrayed you.. it hurts." Aku menundukkan kepala.

Chanyeol cupped my face. Dia menolak sedikit wajahku ke atas supaya menghadapnya.

"Then move on. Dia tak jenguk means dia dah tak pedulikan kau. Jangan terkejar-kejarkan orang yang tak buat efford pun untuk masuk hidup kau. Biarlah dia dengan dunia dia. Kau dengan dunia baru kau. You're the new Min Laili, remember?" Matanya merenung tepat ke dalam mataku.

"You're not supposed to look back. Masa silam adalah sejarah. Tak sepatutnya memberi kesan pada kau. Mana Laili yang aku kenal, yang dingin, mulut lepas, tak patah semangat dan tak pernah peduli dengan keadaan sekeliling?" sambung Chanyeol.

Aku terkaku. Kata-kata Chanyeol sangat tepat. Aku tak tau kenapa aku terkesan apabila teringat kisah silam. Kisah silam adalah sejarah dan tak boleh diubah serta dicorak semula. Ingat tu, Laili!

"Thanks.. Chanyeol.." Aku mengukir senyuman terharu.

Chanyeol memeluk tubuh kecil aku.

"Move on. Remember, your family and Jonghyun will always by your side, helping you to create a new life." ujar Chanyeol.

Aku membalas pelukan Chanyeol.

"And what's more important is.. you have me by your side."

That's when my heart flutters.

====BERSAMBUNG====

Tbh, my ideas started to be boring. I'll try my best okay? Haih. Please vote okay? :')

Imperfect (EXO Park Chanyeol) [COMPLETED]Where stories live. Discover now