Kapitel 5

340 9 0
                                    

Istället för att gå hem tar jag med mig Rye till sjön mamma har visat mig. Vi sitter vid vattnet en lång stund utan att säga något. Sen kommer jag att tänka på en sak.
-Rye, berätta inte för dina kompisar om Hungerspelen eller mamma och pappa.
-Varför inte? Fråga Rye.
-Mamma och pappa vill inte. Och ni kommer ändå att få lära er om det i skolan.
-Okej.

När vi kommer hem håller pappa på att baka. Rye springer fram till honom direkt.
-Får jag hjälpa till? Frågar han.
-Visst, svarar pappa. Vi ska få gäster ikväll.
-Vem då? Frågar jag.
-Annie Odair och hennes son Finn.
-Okej, jag går till mitt rum, säger jag och springer upp för trappan. Annie Odair, tänker jag. Sen kommer jag på att det måste vara hon som var gift med Finnick. Pappa sa att hon hade en son också. Om han är Finnicks son måste han vara några år äldre än mig. Finnick dog under upproret så han måste vara född strax efter. Och då borde han vara 15. Precis då knackar det på dörren. Jag hör att pappa går och öppnar. Sen hör jag röster. Det måste vara Annie och Finn så jag går ner.
-Hej, säger jag.
-Hej, Willow, svarar Annie. Oj vad lik din mamma du är.
-Du kan väl ta med dig Finn och visa honom runt lite? Frågar pappa.
-Ja, visst, säger jag.

Vi går runt genom hela distrikt 12. Jag visar honom torget, huset i Sömmen där mamma växte upp, bageriet där pappa bodde och allt annat som är intressant. När vi står utanför bageriet kommer Hope.
-Hej, säger hon.
-Hej Hope. Det här är Finn Odair. Han och hans mamma är hos oss på besök.
-Hej, säger Finn.
-Kul att träffas men jag måste gå nu. Säger Hope.
-Okej, svarar jag.

Jag tar med Finn till sjön. Påvägen dit frågar han:
-Hur är det att vara dotter till två vinnare i distrikt 12 då?
-Ja, eftersom jag inte fick veta något förens i förgår så har det inte varit så speciellt än.
-Allvarligt, har du inte vetat något innan dess?
-Nej, mamma har inte velat prata om det.
-Okej.
-Hur är det i 4 då? Du har ju också två vinnare som föräldrar.
-Eftersom pappa dog innan jag föddes och jag alltid har frågat så har jag vetat det så länge jag har kunnat gå.
-Okej, säger jag och ler.
-Har du tänkt på att vi två och Rye är dom ända av vår sort i Panem, frågar Finn.
-Hur då dom ända av vår sort?
-Ja, dom ända med två vinnare som föräldrar.
-Du har rätt, det är faktiskt lite häftigt.

När vi kommer tillbaka är maten färdig. Pappa har gjort lammgryta med torkade plommon. Mammas favoritmat. Mamma, pappa och Annie pratar om allt möjligt utom hungerspelen och upproret. Jag, Finn och Rye är ganska tysta. Efter maten går vi upp på mitt rum.
-Ska vi göra något? Frågar jag.
-Visst, vadå? Svarar Finn.
-Vi kör en lek. Vi turas om att ställa frågor till varandra. Man måste svara ärligt, kommer Rye på, jag börjar.
Vi fortsätter hela kvällen tills pappa kommer upp och säger att Annie och Finn ska åka hem.

Dotter till Två Vinnare, Två Rebeller och HärmskrikanDonde viven las historias. Descúbrelo ahora