Kapitel 8

281 11 11
                                    

Efter skolan följer Hope med mig hem. Vi går upp till mitt rum.
-Vem tänker du välja då? Frågar hon.
-Välja vad? Frågar jag.
-Collis eller Finn Odair?
-Finn är inte kär i mig.
-Det är han ju visst. Vem som helst kan ju se det. Och ni passar ju så bra tillsammans.
-Bara för att vi båda har två vinnare som föräldrar?
-Har han det?
-Ja, Finnick och Annie Odair.
-Är Annie en vinnare?
-Ja, men hon har inte synts mycket sen hon vann.
-Då passar ni ju ännu bättre ihop. Frågan är bara vilket efternamn ni ska ta? Ni kan ju knappast kalla barnen för Everdeen Mellark Odair.
-Hallå, jag vet inte ens om han gillar mig och du pratar om barn.
-Ja men kom igen. Han är snygg ju.
-Ja men han bor i distrikt 4 och jag bor ju här men kan vi prata om något annat nu. Som vi gjorde förut. Innan Mrs.Green berättade om Hungerspelen.
-Okej. Det hänger en ny klänning i skyltfönstret i klädaffären. Ska vi gå dit?
-Visst.

Den nya klänningen är mörkröd och jättefin. Jag gissar att den är av silke. Den kommer antagligen från distrikt 8. Men tyget är nog från 1:an. Innan upproret fanns sånt här bara i huvudstaden. Jag är glad att jag lever nu och inte då.

Nästa dag i skolan säger Mrs.Green:
-Jag tänkte att dom som inte hann ska få berätta om läxan idag. Är det okej Willow?
Jag nickar. Först berättar Collis om hur hanns pappas syster dog i spelen. Sen är det Nelly och några andra som berättar. När alla är klara frågar Till:
-Ska inte Willow berätta också?
-Jag tror att om Willow ska berätta allt som hennes föräldrar minns av spelen och upproret får vi lyssna hela dagen. Om det inte är något speciellt du vill säga Willow? Svarar Mrs.Green.
-Det ända jag vill säga är att Hungerspelen var hemska. Och om det är någon som inte tror mig kan ni ju fråga mamma och pappa. Dom kan berätta. Eller förresten fråga dom inte. Det är så hemskt så dom vill inte ens prata om det, säger jag.
-Jag tror att du har helt rätt. Spelen vara hemska.

Dotter till Två Vinnare, Två Rebeller och HärmskrikanDonde viven las historias. Descúbrelo ahora