In dimineata zilei de 13 decembrie 1872, doua vase de comert intra in golful Gibraltar. Unul din ele este Dei Gratiaiar celalalt Mary Celeste. Echipajul de pe Dei Gratia este impartit pe ambele vase. Ceva mai mult decat straniu se intamplase cu Mary Celeste. Vasul lung de 31 de metri si cantarind 282 de tone, plutea fantomatic pe apele Atlanticului atunci cand a fost gasit de catre Dei Gratia. Incarcatura era intacta. Barca de salvare si echipajul lipseau. Ce s-a intamplat cu cei zece oameni de la bordul vasului fantoma Mary Celeste? Misterul si absenta indiciilor solide a alimentat imaginatia iubitorilor de supranatural care au gasit explicatii excentrice pentru disparitia echipajului. Vorbim de cam orice va puteti imagina, de la extraterestrii si bucle temporare pana la monstrii marini. Dar sa spunem povestea de la inceput.
Inainte de Mary Celeste
In toamna anului 1860, pe malurile golfului Fundy din Noua Scotie, se construieste chila brigantinei Amazon, care are sa devina mai tarziu Mary Celeste. Pe 18 mai 1861 vasul primeste oficial numele de Amazon. Inca din ziua lansarii se pare ca au existat indicii care au prezis reputatia infama de vas blestemat, pe care viitoarea Mary Celeste are sa o capete in 1872. Amazon a navigat greu, mai bine spus nu vroia sa isi inceapa calatoria pe drumul apelor, eveniment care parca a servit ca un prim avertisment pentru tragediile care aveau sa urmeze.
Prima calatoriei a brigantinei incepe in portul Windsor, din Noua Scotie, avandu-l la carma pe capitanul McLellan. La scurt timp McLellan se imbolnaveste grav si moare. John Nutting Parker preia carma lui Amazon si continua calatoria. Exista marturii care incep sa contureze reputatia infama a corabiei, caci se pare ca brigantina ar fi lovit un vas pescaresc in stramptoarea Eastport, din Maine, si chiar ar fi scufundat un bric in Canalul Manecii.
Parker ramane capitan doi ani de zile, interval in care Amazon transporta incarcaturi in Indiile de Vest. In octombrie 1867 o furtuna pe mare avariaza grav vasul, care se va retrage din circulatie pana in 1869, cand este restaurat de noul prorietar Richard W. Haines. Acesta alege si un nou nume pentru Amazon: Mary Celeste. Motivele alegerii acestui nume nu sunt cunoscute. Heines o vinde pe Mary Celeste unui consortiu din New York, condus de James H. Winchester. In 1872 Mary Celeste se pregateste de calatoria care o inscrie in istorie.
Calatoria misterioasa
Pe 7 noiembrie 1872, Mary Celeste pleaca din New York catre Geneva, avand ca si incarcatura 1701 butoaie de alcool, in valoare de aproximativ 35.000 de dolari. Vasul in sine valora 14.000 de dolari. Echipajul vasului era format din zece oameni: capitanul Benjamin Spooner Briggs, sotia lui Sarah, fiica acestora in varsta de doi ani Sophia Matilda, si inca sapte marinari.
Capitanul Briggs
In timp ce Mary Celeste isi ridica panzele, o brigantina care transporta petrol, Dei Gratia, se pregatea sa isi inceapa calatoria din New York pana in Gibraltar. Benjamin Briggs si David Morehouse, capitanul de pe Dei Gratia, erau prieteni apropiati si se spune ca au cinat in seara de 6 noiembrie, cu o zi inainte de plecarea lui Mary Celeste.
Facem un salt pana in dupa-amiaza zilei de 5 decembrie. Dei Gratia se afla la jumatatea distantei dintre insulele Azore si coasta Portugaliei. Capitanul Morehouse observa ca la aproximativ 10 kilometri distanta un vas taie cu neglijenta valurile. Vantul umfla incontrolabil panzele si indrepta vasul strain fix catre Dei Gratia. Atunci cand cele doua brigantine s-au apropiat la o distanta de aproximativ 300 de yarzi, Morehouse realizeaza cu stupoare ca vasul fantoma este Mary Celeste. Capitanul incearca sa contacteze echipajul de pe Mary Celeste dar nu primeste niciun raspuns.
Morehouse isi trimite secundul, pe Oliver Deveau, impreuna cu cativa marinari, la bordul lui Mary Celeste. Panzele erau partial sfasiate de vant dar in rest nava se afla intr-o conditie buna. Barca de salvare lipsea. Binoclul, busola si alte instrumente de navigatie lipseau sau erau imprastiate aleator pe punte. Cala era inundata, dar pagubele nu erau semnificative. Ultima intrare din jurnalul de bord data din 25 Noiembrie. Pozitia indica 37°01′N, 25°01′W, la aproape 740 de km de locul in care se afla acum. Echipajul de pe Mary Celeste cu siguranta parasise nava in graba. Majoritatea posesiunilor personale se gaseau in cabine. Nu erau vizibile pete de sange sau orice alte urme de violenta.
Morehouse decide sa o conduca pe Mary Celeste in portul Gibraltar. Legea maritima a vremii, preveda ca cel care va returna o corabie abandonata primea un procent gras din valoarea totala a vasului plus incarcatura transportata. Sortii parese ca ii surasese capitanului Morehouse atunci cand i-au scos-o in cale pe Mary Celeste...
Ce s-a intamplat cu Mary Celeste?
Misterul care pluteste in jurul echipajului disparut a transformat-o pe Mary Celeste in cea mai celebra corabie fantoma a tuturor timpurilor. Unii spun ca atunci cand Mary Celeste a fost gasita, masa era pusa iar mancarea astepta aburinda in farfurii. In aer inca se simtea parfumul Sarhei Briggs. Echipajul Mary Celeste se evaporase, disparuse fara urma, poate intr-o alta dimensiune. Adevarul adevarat e ca Mary Celeste a inflacarat prea mult imaginatia iubitorilor de mistere. Aviz iubitorilor de mistere marine: exista explicatii perfect logice (a se citi nu supranaturale) care elucideaza misterului echipajului disparut!
In decembrie 1872 a inceput procesul Mary Celeste. Existau suspiciuni asupra capitanului Morehouse si a echipajului Dei Gratia. Din toata aceasta tragedie (ii spunem tragedie caci sansele ca cei 10 sa fie gasiti in viata erau minime) Morehouse era singurul care avea de castigat. E adevarat ca nu s-au gasit urme de violenta la bord, dar in cabina lui Briggs s-a descoperit aruncata sabia acestuia patata de cateva suspicioase pete rosii. O analiza mai atenta a demonstrat ca presupusele pete de sange erau de fapt rugina. Nu existau dovezi solide pentru a acuza echipajul Dei Gratia. Procesul se incheie si misterul a ramas ne-elucidat.
O alta ipoteza se axeaza in jurul celor noua butoaie cu alcool golite. Marinarii au consumat alcool, au ucis capitanul si familia sa, le-au aruncat cadavrele in apele involburate ale oceanului si apoi, panicandu-se au parasit vasul in barca de salvare. Toate ipotezele privind revoltele la bord (inclusiv ipotezele care implica pirati) pica din lipsa de probe. Este greu de crezut ca asemenea acte de violenta nu ar fi lasat urme. Mary Celeste era insa impecabila, intacta.
Cea mai credibila teorie care explica misterioasa disparitie pleaca tot de la cele noua butoaie golite. E curios ca butoaiele golite erau singurele facute din stejar rosu, celelalte fiind din stejar alb. Stejarul rosu este un lemn mai poros asta permitand alcoolului din butoaie sa emita vapori. Mai mult, butoaiele nu erau foarte bine securizate si e foarte posibil sa fi existat frecari si coliziuni intre butoaie, rezultand scantei. Scanteile in combinatie cu aburii de alcool au cauzat mici explozii, care au panicat echipajul. Briggs a ordonat evacuarea si echipajul a parasit in graba Mary Celeste. Barca de salvare a fost legata cu o franghie de corabie, dar Mary Celeste a conspirat cu marea agitata si si-a continuat singura calatoria, lasand in urma echipajul. Briggs si ai sai au ramasi izolati in apele Atlanticului. Nu au mai ajuns niciodata la bordul Mary Celeste.
Vasul blestemat
Mai mult decat sigur nimic supranatural nu a cauzat disparitia celor 10, cu toate astea Mary Celeste e centrul unor coincidente stranii. Intorcandu-ne in secolul XIX, dupa episodul din 1872, Mary Celeste si-a continuat cariera de nava de comert. Din pacate e insotita de un ghinion incredibil. Transporturile de marfa cu Mary Celeste nu erau niciodata profitabile. Un al treilea capitan al vasului e lovit de tragedie. Tuthill moare pe in apropierea insulei Sf. Elena fiind lovit de o boala grava, exact ca si capitanul McLellan. In 1884, ultimul capitan al brigantinei, Gilman Parker intra voit in reciful de corali, pentru a colecta banii de asigurare. Mary Celeste e ireparabil distrusa. 3 luni mai tarziu Parker se stinge din viata. Alti doi marinari de pe Mary Celeste au de asemenea sfarsituri tragice – unul isi pierde mintile iar celalalt se sinucide. Ramasitele vasului raman in reciful de corali care ii cauzasera distrugerea. Mary Celeste fusese razbunata. Putea in sfarsit sa se odihneasca.
CITEȘTI
Legende Horror de peste tot
HorrorEști înnebunit după legende Horror? apreciezi poveștile stranii ? Îți plac chestiile ciudate? Ești curios în ceea ce privește lumea "cealaltă" mai puțin pomenită? Vrei cu orice preț adrenalină în viața ta? Îți e dor de un coșmar bun noaptea? Atunc...