Era 26 februarie atunci cand primele echipe de salvare au gasit corturile, sau cel putin ceea ce mai ramasese din ele. Fasii de panza se zbuciumau in vantul taios si rece de februarie. Dar unde se aflau acei noua alpinisti care isi facusera adapostul pe versantul muntelui Kholat Syakhl ("Muntele Mortii"), din Urali, in data de 2 februarie 1959? Misterul s-a adancit atunci cand salvamontistii au descoperit urmele lasate in zapada – aparent cei care le lasasera erau desculti. Inauntrul corturilor totul ramasese intact. Hainele calduroase, paturile, jachetele impermeabile stateau frumos impaturite in corturi alaturi de camere foto, jurnale si vase. Ce ii facuse pe alpinisti sa isi sfasie corturile din interior si sa o ia la fuga descult prin zapada, infruntand temperaturi mai scazute de -24 de grade Celsius?
Grupul Dyatlov
Grupul condus de Igor Alekseievich Dyatlov era format din opt barbati si doua femei, studenti ai Institutului Politehnic Ural, toti fiind alpinisti experimentati. Calatoria celor noua a inceput la sfarsitul lui ianuarie si avea ca destinatie muntele Otorten (Отортен), aflat la 10 km de locul incidentului. Yuri Yudin, unul dintre membri, a trebuit sa se intoarca dupa prima zi a expeditiei.
Conditiile meteorologice s-au deteriorat, furtunile de zapada scazand vizibilitatea si impingand grupul sa piarda directia si sa devieze de la drumul stabilit. Grupul a realizat eroarea asa ca a decis sa se opreasca si sa aseze tabara pe versantul muntelui. Alte detalii nu mai sunt cunoscute, in afara faptului ca atunci cand grupul a intarziat sa apara la data stabilita, autoritatile sovietice au inceput misiunea de cautare.
La marginea padurii, sub un copac de cedru, salvamontistii au gasit ramasitele unui foc de tabara si de asemenea primele doua cadavre. Trupurilor le lipseau incaltarile si hainele. Moartea ii gasise incovoiati in zapada, imbracati doar in lenjerie de corp. Intre cedru si tabara, echipele de salvare au gasit alte trei trupuri. Pozitiile lor sugerau ca acestia ar fi incercat sa se intoarca la corturi, dar pe drum au murit inghetati. Ultimii patru schiori au fost gasiti abia peste doua luni. Cadavrele lor erau ingropate intr-o ravina sub patru metrii de zapada.
Ancheta
Noua cadavre si niciun indiciu. Nici camerele foto si nici jurnalele nu au oferit vreo informatie relevanta. Singura fotografie disponibila dateaza din 2 februarie 1959. Cei noua pareau ca isi instaleaza linistiti tabara si nimic nu pare sa anticipeze tragedie care avea sa urmeze.
Primele autopsii nu au oferit informatii concludente. Aparent, cauza mortii era hipotermia. Unul din schiori avea o crapatura mica in craniu, dar asta nici pe departe nu era o rana fatala.
Ultimele trei trupuri descoperite aveau sa schimbe radical lucrurile. Toti trei prezentau rani fatale, unul o trauma majora craniana iar ceilalati doi fracturi de piept. Unul dintre doctori, Dr. Boris Vozrozhdenny, a comparat ranile cu cele ale victimelor accidentelor de masina. Cadavrele celor trei nu prezentau leziuni externe, iar ranile interioare pareau a fi fost provocate de un nivel mare de presiune. Si mai ciudat este ca uneia dintre femei ii lipsea limba.
Ipoteze si alte intrebari
Misterul este insa departe de a fi elucidat. Sa va mai spunem ca rudele au pretins dupa inmormantare, decedatii aveau pielea de o culoare ciudata maronie? Sau ca unul din fostii anchetatori oficiali a spus intr-un interviu privat ca desi ca desi cadavrele prezentau un nivel ridicat de radioactivitate, nu s-a gasit niciodata sursa de radiatie?
Mai mult, in noaptea disparitiei, alt grup de alpinisti aflat la 50 de km de locul accidentul a raportat ca a vazut sfere portocalii pe cer, in directia in care gupul lui Dyatlov era campat. Din februarie pana in martie 1959, rapoarte similare vin de la statia de meteorologie si chiar de la armata sovietica.
O alta ipoteza se agata in jurul ramasitelor de fier gasite la locul accidentului. De aici a pornit speculatia conform careia sovieticii ar fi utilizat zona pentru teste secrete si apoi ar fi musamalizat intreaga ancheta.
Mai trebuie notat ca in 1967, scriitorul si jurnalistul rus Yuri Yarovoi a publicat un roman intittulat "Cel mai inalt rang de complexitate" inspirat din accident. Acesta a participat activ la cautarile grupului si la investigatii in postura de fotograf oficial. Yarovoi a evitat sa dezvaluie alte detalii despre incident. S-a rezumat la varianta oficiala. Cu toate astea, colegii sai au spus ca acesta avea versiuni alternative ale romanului dar toate au fost refuzate din cauza cenzurii. Dupa ce a murit in 1980, toate arhivele, fotografiile, jurnalele si manuscrisele au fost in mod surprinzator "pierdute".
Daca ar fi sa vorbim de o explicatie logica, eu sustin teoria ultrasunetului ca fiind cea mai plauzibila. Expunearea la infrasunet – vibratii ale suntelui care sunt la o frecventa mult prea joasa pentru a fi percepute de urechea umana – are efecte nocive asupra organismului. Vorbim despre simptome de frica, depresie, anxietate, stare de rau pana la presiuni asupra pieptului si halucinatii. Cred ca toti cei noua membrii ai grupului au fost afectati de expunerea la infrasunet. Astfel s-ar gasi o explicatie plauzibila pentru corturile sfasiate si cadavrele semi-dezbracate. Patru alipnisti, cuprinsi de panica si nebunie, au cazut in ravina iar restul din ei, aflati de asemenea instare de confuzie, au plecat sa ii caute. Cel mai probabil au murit din cauza frigului si a hipotermiei. Unii au incercat sa faca un foc si apoi l-au abandonat, incercand sa se intoarca la tabara.
Desigur sunt si alte teorii, care variza de la avalanse, la OZNuri, proiecte si experimente rusesti strict secrete din Razboiul Rece, extraterestrii, prizonieri scapati din gulag, etc.
Pentru cei care vor mai multe despre acest subiect, pot recomanda urmatoarele:
- – un film horror lansat in 2013, urmeaza o echipa de studenti americani care reconstituie pasii grupului lui Dyatlov
- Ancient Aliens – Sezonul 3, episodul 10: "Aliens and Evil Places"
- Russian Yeti: The Killer Lives – un documentar din 2014 de pe Discovery Channel ce explora posibilitatea ca grupul sa fi fost omorat de un Yeti (este destul de slab documentarul)
- Russia's Mystery Files: Episode 2 – The Dyatlov Pass Inciden, 2014 National Geographic
CITEȘTI
Legende Horror de peste tot
HorrorEști înnebunit după legende Horror? apreciezi poveștile stranii ? Îți plac chestiile ciudate? Ești curios în ceea ce privește lumea "cealaltă" mai puțin pomenită? Vrei cu orice preț adrenalină în viața ta? Îți e dor de un coșmar bun noaptea? Atunc...