Incheon Airport.
Lama sudah tidak dijejaki oleh seorang gadis yang berkelahoran darah Korea setelah tamat pengajiannya di Canada. Rambut yang dilepaskan diikat menjadi ponytail.
Troli yang dipenuhi dengan bagasinya ditolak menuju ke pintu ketibaan.
signboard yang bertulis 'Welcome back Kim Saera' didekati. Susuk tubuh yang sudah lama menunggu kepulangannya dipeluk erat.
"omma, appa" pelukkan yang dieratkan kerana tindu setelah bertahun tidak berjumpa. titasan air mata mulai berjurai. .
"Saera anak omma dah balik akhirnya. aigoo" kepalanya diusap lembut.
"Macam mana study sana? Everything fine?" soalan yang ditujukan oleh appanya diangguk dengan penuh yakin.
"company appa, okay?" saera bertanya sambil menolak trolinya ke arah kenderaan appanya.
"okay sahaja. tak sabar nak tunggu Saera masuk kerja sana. ouh cepat masukkan beg dalam kereta. appa nak tunjukkan sesuatu dekat kamu."
3 bagasi diangkatnya masuk ke kenderaan. berat juga sebenarnya untuk diangkat oleh Saera tapi apakan daya, takkan nak menyusahkan appanya pula.
- 김새라 p.o.v
akhirnya, pulang juga aku ke tanah airku sendiri setelah sekian lama. rindu? rindu yang teramat sebenarnya.
lagi lagi setelah 3 tahun tidak pulang. aku baru sahaja menyelesaikan diplomaku di Canada. macam tidak sangka sahaja aku sudah melonjak dewasa.
bilik yang telah lama aku tinggalkan dibuka perlahan. benda pertama yang menarik perhatianku adalah katil.
ye katil. katilku dan patung patungku. badan yang penay dibaringkan ke atas katil. jet lag kata orang selepas perjalanan di kapal terbang yang lama.
⋆。˚ ☁︎ ˚。⋆。
sedang aku dengan family tengah makan malam, bunyi lonceng kedengaran , tanda ada orang datang.
agak menganggu sebenarnya, tapi tetamu datang terpaksalah menahan rasa kemarahan.
"kejap biar appa yang buka pintu" senyuman lebar ditunjukkan appa. okey itu agak menyeramkan.
"saera" pandanganku teralih ke arah appa. pantas mataku tertarik dengan seseorang belakang appa.
"inilah kejutan untuk saera" muka yang agak blur ditayangkan. orang yany dibelakang appa mula menunjukkan dirinya.
mulutku ditutup kerana sangat terkejut. apa yang aku baru lihat ini? dia---
"YAH GUMMY!" jeritku sekuat hati. badannya aku peluk erat. lama sudah tidak berjumpa dengan kawan baikku.
"hehehe hai saera!" pelukkan yang diberikan oleh kawanku yang digelar gummy sangatlah selesa seperti tidak mahu aku lepaskan.
"yoongi, aku rindu kau tho. asal kau tak contact aku pun kat sana?!" badannya dipukul perlahan.
siapa suruh dia tak contact aku langsung selama 3 tahun. okeylah. aku mengaku aku salah sebab tinggalkan dia tanpa memberitahunya.
tapi at least carilah aku, tanyalah aku. haish gummy gummy. gelaran gummy diberikan sebab senyuman yoongi. aku suka tengok senyuman dia. cantik walaupun nampak gusi.
"saera, yoongi. makanlah dulu" omma menjemput kami makan. yoongi yang baru sahaja muncul, duduk di sebelahku.
"kenala kah datang malam malam ni yoongi?" tanyaku sambil menyuapkan makanan ke dalam mulut.
mulutnya dijuihkan ke appaku.
"appa kau kata kau balik, alang alang dia jemput aku dinner sekali. ingat nak datang pagi tadi, tapi aku kerja lah saera" tangannya masih sibuk mengaut lauk yang disediakan omma.
makan malam kami sangatlah riuh rendah. padahal hanya kami berempat. bak kata omma, sudah lama suasana tidak hidup seperti ini.
selalu omma dan appa makan berdua. adik beradik aku? aku anak tunggal sebenarnya.
"saera, kau dah habis ke basuh pinggan tu? jom jalan jalan" aku memandang appa dahulu sebelum memberi keputusan kepada yoongi.
appa hanya mengangguk. jadi greenlight lah aku untuk keluar malam bersama yoongi.
⋆。˚ ☁︎ ˚。⋆。
angin di sungai han mula mengenai muka aku. sejuk dan nyaman. lama sudah aku tidak merasai angin korea.
"jomlah saera duduk kat bangku tu." yoongi menarik tanganku untuk mengikuti langkahnya. baru aku nak menikmati ala ala titanic.
"macam mana study kau? okey?" pertanyaanku memecahkan suasana sunyi kamu.
"aku? macam biasalah. okey sahaja." acuh tak acuh dijawab yoongi.
dia masih sama seperti dulu. geli hatiku melihat perangainya.
"kau pula macam mana saera?"
"not bad juga. finally habis juga diploma aku. susah nak bertahan sampai tahap akhir. menangis teruk aku haritu"
bergelak sakan bersama yoongi dimalam hari sangatlah menyenangkanku. lama aku tak bergurau gurau dengan yoongi macam ni.
⋆。˚ ☁︎ ˚。⋆。
-민운기 p.o.v
puas aku dan saera bergelak tawa di sungai han, sudah tiba masanya untuk aku hantarnya pulang ke rumah.
tak eloklah pula bawa anak dara keluar lewat malam sebegini.
"yoongi!" jerit saera.
tubuh kecil yanh kecil itu mendekati gelenggang bola keranjang. aaa sudah.
"lama tak main bola ni dengan kau. jom try"
gelengan aku berikan kepadanya. sudah lewat sangat ni.
"saera dah malam sangat ni. aku janji esok kita main okey?"
dia menunjukkan jari pinky promisenya. aku menyambutnya tanda aku janji dengannya.
gelak tawa kami masih lagi tidak terhenti sampailah aku menghantar saera dihadapan pintu rumahnya.
first publish : 2016
rewrite : 3 Sept 2022.
YOU ARE READING
[C] RETURN ; min yoongi
Fanfiction"untuk cinta yang cantik" first publish ; 2016 rewrite ; 3 September 2022