40

1.5K 39 7
                                    

Herkese merhaba. Umarım tatiliniz güzel geçiyordur ve umarım karneler iyi gelmiştir :D 
Kitabımı uzun zamandır takip ediyorsanız bilirsiniz: bu kitap kızlardan çok lise ile ilgili oldu. Gerçekten lise ile ilgili çok fazla bölüm yazdım ama hala yeterli olduğunu düşünmüyorum. Çünkü lise birkaç bölüme sığdırabileceğim bir şey değil.

Önceki bölümlere içinizden biri lise ve ortaokul arasındaki farklarla ilgili bölüm yazmamı istemişti.

İşte, yazdım bende :D

Bir önceki bölümde sizden bana soru sormanızı istedim. Bu bölümde lise ve ortaokul arasındaki farklarla ilgili sorularınızı cevapladım. Burada bulamadığınız bir soruyu veya bu konu dışındaki diğer soruları yorum atabilirsiniz. Istiyorsanız özel olarak da sorabilirsiniz.

Ben liseye başlamadan önce hiç araştırmadım. "İşler nasıl yürüyor orada?" diye merak etmedim değil ama nedense araştırmadım. Keşke araştırsaymışsım. Hazırlıksız yakalandım :D

Size de aynı şey olmaması için bu bölümü yazıyorum.

Hadi başlayalım.

» Bir şeyi de hatırlatmak lazım: ben artık 12. sınıfım. Yani liseye başlayalı 3 yıl oldu. Ben 3 yıl öncesine göre lise-ortaokul karşılaştırması yapacağım çünkü şuan ortaokulda işler nasıl bilmiyorum. Yürütmelik değişti mi hiçbir fikrim yok. O yüzden yanlışım olursa kusura bakmayın.

Ve ayrıca ben anadolu lisesine gidiyorum. Yani ona göre yazacağım. Meslek veya teknik liselerini bilmiyorum :/

Tamam şimdi başlayabiliriz.

1 » Bölümlerden hangisini seçmeliyiz, zorlukları neler?
Öncelikle söyleyeyim: bölümlerin hepsinin bir zorluğu var illa ki ve kişiden kişiye göre de değişir. Ben sayısal bölümü okuyorum. Sayısalı sevdiğim için zor olmasına katlanabiliyorum. Dolayısıyla bölüm seçerken zorluğuna değil de o bölümün derslerini sevip sevmediğinize, yeteneğinizin olup olmadığına ve hangi mesleği istediğinize göre seçmelisiniz.

2 » İlk gün nasıl davranmalıyız?
İlk gün baya sıkıntılı bir gün. İlkokulda annemizle gittiğiniz için daha sorunsuz geçiyor. Biz stresten ne yapacağımızı bilmezken velimiz bizim yerimize işleri hallediyor. Lisenin ilk gününde yalnız gideceksinizdir büyük ihtimalle. Ama annenizle gitmenizinde bir sakıncası yok onu da söyleyeyim çünkü illaki başkaları da annesiyle gelmiş oluyor. Kötü hissetmenize gerek yok yani. Yalnızken kendinizi daha kötü hissediyorsanız direk arkadaş bulma arayışına girebilirsiniz. Ama bana sorarsanız bir köşede sakince her şeyi gözetleyip günü sorunsuzca atlatmaya çalışmak daha iyi.

Eğer 10. Sınıfa geçtiyseniz ve okul değiştiriyorsanız: Büyük ihtimalle tam o dokuzuncu sınıf  karmaşasını atlatmışken yeni bir okula geçip tekrar aynı şeyleri yaşayabilme olasılığını düşünmekten kafanız patlama noktasına gelmiştir ama merak etmeyin bu olasılık çok düşük. İlk gün biraz geç gitmekte fayda var. Böylece sınıfa girdiğinizde hoca sizi sınıfa takdim edecektir. Zira hoca gelmeden önce daha kötü oluyor. O kısma girmeyeceğim çünkü ben bu olayı 5. Sınıfta yaşadım ve ne kadar ezik olduğumu hatırlamak istemiyorum :D :'( Sinir bozucu...
Herneyse böyle bir sorununuz varsa oldukça cana yakın olmaya ve tebessüm etmeye çalışın. Gergin olduğunuzu belli etmemek için başınızı dik tutup hafifçe gülümseyin her şey yoluna girecektir.

3 » İlk gün ne giymeliyim?
Ortaokulda ilk gün forma giymiştim ben. Ama bizimki eski formalardandı. Gri etek, beyaz gömlek, lacivert kazak... Şimdiki gençler öyle değil ama ne isterlerse onu giyiyorlar.
İlk gün forma giymenize gerek yok. Abartıdan uzak spor ve rahat şeyler giymeyi tercih edin. Giysinizin renginin yeni tanışacağınız insanlarda ön fikir yaratacağını unutmayın. Bana göre ilk gün siyah veya kot bir pantolon üzerine tişört/gömlek giymek yeterli. Saçınızı açık bırakabilir, toplayabilir veya basit bir örgü yapabilirsiniz. Topuz biraz abartı olabilir. Yanınıza kitaplar için sağlam bir çanta almayı da unutmayın.

4 » Sınavlar nasıl oluyor? Ortaokuldayken her dersin hocası sınav gününü kendi belirler ve bize birkaç gün öncesinden ne zaman yapacağını söylerdi. Kendi sınıfımızda kendi sıramızda sınava girerdik. Sınavı dersine girdiğimiz hoca hazırlardı. Bir de bazı hocalar araya çanta koydururdu filan :D 
Lisede işler baya farklı. Bize yaklaşık bir ay öncesinden sınavların başlangıç ve bitiş tarihleri verilir. Her sınavın günü ve saati yönetmelik tarafından belirlenir. Her öğrenci farklı sınıflarda sınava girer. Hangi gün hangi sınav olacağı bellidir. Mesela bizim okulda sınavdan bir önceki derste hangi sınıfta gireceğimizin yazılı olduğu bir kağıt gelir. Ona göre tenefüste o sınıfa gideriz. Sınavlar 10 günde bitecek şekilde hazırlanır. Genellikle bir günde iki ayrı sınava gireriz ve genellikle de biri sabahleyin biri de öğlenleyin olur. Matematik hariç diğer bütün derslerden ikişer sınav oluruz. Diğer okullarda daha farklı olabilir. Bazı okullarda dönem başına her dersten 3 sınav oluyor mesela :/

5 » Lise ortamı nasıl?
Lisede günler şen şakrak geçer. Ortaokula göre hocalarla daha yakınsınızdır ve genellikle karşınızda derdinizdeb anlayan hocalar olur. Size her konuda yardım etmeye hazır insalar vardır etrafınızda. Gerçekten eğlencelidir lise ortam iyidir yani. Tabii bu eğlencenin tadını çıkarayım derken bir bakarsınız ki lise bitmiş ertesi gün YGS'ye giriyorsunuz :D biraz sıkıntılı yani.
Lise ortamının ortaokuldakinden bir farkı da koridorda havalı yürümeye çalışan 9. Sınıfların olmasıdır. Ciddiyim. Baya sinir bozucu bir şey ama öyle. Anlıyorum: yeni bir ortamda bulunduğunuz için kendinizi ezik hissediyor olabilirsiniz. Bu yüzden havalı gözükmeye çalışıyor da olabilirsiniz. Ama ezik görünmüyorsunuz ya da kimse sizin ezik olduğunuzu düşünmüyor. Gerçekten bu böyle. Aksine siz koridorda kıvırtarak yürüyüp dört gözle erkek arkadaş aradığız zaman ezik görünüyorsunuz. Kendiniz olun. Lütfen. Hayat erkekler olmadan daha güzel.
Ortamın tadını çıkarın. ;)

6 » Lisede arkadaş ortamı nasıl?

Lisede en çok seveceğiniz şey arkadaş ortamı. Herkes ortaokula göre daha bilinçli olduğu için kendinize göre uygun arkadaşlar bulduğunuz zaman sıkıntı çekmiyorsunuz. Günler hızlı geçiyor. Hiç unutmayacağınız hatıralar ediniyorsunuz. :)

7 » Lise zor mu?
Evet. Ortaokula göre daha zor tabiiki de. Lisede endişelenmeniz gereken YGS ve LYS. Zaten bu sınavlara hazırlık yaparsanız liseyi güzel bir ortalamayla bitirirsiniz.

8 » Nasıl arkadaş edinebilirim?
Ortaokula göre daha kolay arkadaş ediniyorsunuz merak etmeyin. Okulun ilk zamanları zaten bir "Merhaba" deyip ismini sormak yetiyor arkadaş olmak için. Sonraki zamanlarda da arkadaş olmak istediğiniz kişi ile sohbet etmeye çalışmanız sinyali veriyor zaten. Hatta çoğu zaman bir arkadaşa ihtiyaç duymuyorsunuz çünkü sınıftaki herkes birbiriyle arkadaş zaten. Sadece kızlar arasında gruplaşma olabiliyor bazen. Bunuda normal karşılıyorum.

9 » Tatili nasıl değerlendirmeliyiz? Ders çalışmaya başlamalı mıyız?
Eğer hevesliyseniz 9. Sınıf konularına bakabilirsiniz. Bir göz atıp kendinizi hazırlamış olursunuz. Lisede ders namına yapmanız gereken tek şey 9. Sınıf konularını 9. Sınıfta, 10. Sınıf konularını 10. Sınıfta bitirmek. Hiçkimse bunu yapmadığı için sınavlar bu kadar zor geliyor bence.

Sorularınızı genel olarak derlersek bu kadar. Umarım yardımcı olmuşumdur. Ekstra sorularınız varsa yorum veya mesaj atabilirsiniz.

Diğer bölümün konuları:
1) Liseyi yüksek bir ortalamayla bitirmek için yapılması gerekenler.
2) Sayısal bölümle ilgili her şey.
Yazmamı istediğiniz bölümün numarasını yorum olarak atmanız yeterli.

Sonraki bölümde görüşürüz. :D

OKUL TAVSİYELERİ. ♀Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin