ikrarindan dönmeyen koçgiri halk önderleri alişer ve zarife'yi saygıyla anıyoru

61 8 2
                                    

İKRARINDAN DÖNMEYEN KOÇGİRİ HALK ÖNDERLERİ ALİŞER ve ZARİFE'Yİ SAYGIYLA ANIYORUZ.

( 9 TEMMUZ 1937)

****  ALİŞER, 1882′de İmranlı Azgêr (Atlıca) köyünde doğdu. Hesenan aşiretindendir. Sivas’ta öğrenim görüp Mustafa Paşa’nın kâtipliğini, daha sonra da Mustafa Paşa’nın oğulları Haydar ve Alişan Bey’lerin, Refahiye Kaymakamlığında Danışmanlık ve katiplik yapmıştır.

Alişêr, Koçgiri ve Dersim aşiretleri arasında birlik çalışmalarını gerçekleştiren yiğit bir kişidir.  Koçgiri İsyanındaki ihanetler nedeniyle yenilgiye razı olmamış ve 1921 yılında bir kısım yakınıyla birlikte Dersim’e gider.  

Alişêr, edebiyatçı, sanatçı, örgütçü, iyi bir askeri komutan ve yiğit bir Kürt lideridir. Sanatçı kişiliği sebebiyle çeşitli çalışmalar yapmış, beyitlerinde ve sazında yiğitlik ve birlik türküleri söylemiştir.

ZARİFE, boylu poslu cesaret ve yiğit, aynı zamanda eşsiz güzellikte bir Kürt kızıydı. Zarife ömrü boyunca kocası Alişer’in sağ kolu ve mücadele arkadaşı olmuştur. Zarife eşi Alişêr’e daima, Kürtçe arkadaş anlamına gelen “heval” diye, Alişêr de eşine arkadaşım anlamına gelen “hevala mı” diye hitap etmiştir.

Alişer ve Zarife 9 Temmuz 1937 tarihinde Seyit Rıza’nın ihanetçi yeğeni Reyber Kopo’nun kışkırtması sonucu,  Alişer’in kirvesi olan Zeynel ve Xıdê yê Murti, Efendi yê Wankê, Miste Torn ê Tabii, Celoy adlı hainlerle birlikte saklandığı Palaxine’deki mağarada alçakça katledilirler. Satılık katiller Zarife, Alişêr ve yeğeni Sabri’in kafalarını keser ve kesik başları Nurettin Paşa’nın damadı Abdullah Alpdoğan’a teslim ederler.

Çand u Huner a KurdiHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin