8

7.2K 97 3
                                    

MALAYSIA, semua ahli keluarga dan saudara bagi arwah makcik Maisarah berada di tanah perkuburan Perak. Semua tiada masa ingin bergembira. Semua keadaan sedih. Termasuklah Muzammil.

Nampak jenazah makcik Maisarah dimasukkan ke dalam kubur. Selepas itu, mereka masukkan tanah ke dalam kubur bersama makcik Maisarah dan membaca ayat-ayat suci al-Quran. Selepas sahaja di aminkan yang dibaca oleh imam, setiap ahli keluarga menuang air suci ke atas kubur tersebut.

***

MALAM ITU, semua penat dan rehat sekejap. Kerana tangisan, kerja berat disebabkan mereka penat. Puan Nurhayati pergi ke ruang tamu kerana ingin berjumpa dengan abang iparnya. Kerana memberi kebenaran Muzammil tumpang di rumahnya.

"Abang." Tegur Puan Nurhayati. Abang iparnya sedang menghadap TV sambil memicit dahinya dan kaki yang berlunjur di atas sofa.

"Hmm?" Terus dia beralih pada Puan Nurhayati.

"Saya nak mintak kebenaran boleh tak?" Puan Nurhayati duduk di sebelahnya.

"Apa dia?" Dia membetulkan duduknya.

"Muzammil nak tumpang rumah Abang buat sementara. Boleh?"

"Boleh. Duduklah. Lagipun, rumah tu nanti kosong." Puan Nuhayati sudah melakukan muka peliknya.

"Kosong? Why?"

"Alah. Lagipun rumah tu pun dah tak ada siapa nak duduk. Hanya abang dengan si Banie tu je lah. Abang pun nanti kerja tak henti-henti. So, Muzammil can stay there."

"Hmm. Kalau macam tu, nanti Yati tanya Amil." Lalu Puan Nurhayati pun naik ke atas untuk berjumpa dengan Muzammil.

***

NICK HAIMAN cuba mendekati aku yang sedang lena tidur dalam keadaan bogel. Caraku tidur punggung di atas. Nick Haiman memegang lembut punggung aku. Aku tersedar sambil mengangkat kepala. Aku pandang dia lalu dia senyum padaku.

"You.." Nick Haiman menyahut aku.

"Hmm?"

"Bukan ke you nak tengok rumah I kan?" Lepas sahaja Nick Haiman kata begitu, aku membuka mataku dan memandangnya. Aku duduk di atas katil sambil memandangnya.

"Betul ke?" Soal aku dalam keadaan mamai. Nick Haiman senyum sambil menggangu aku yang baru bangun tidur itu.

Aku dengan mamainya bangun dan keluar bersama Nick Haiman daripada bilik neraka ini. Apabila keluar...

M.N.N : SAKIT (#2)Where stories live. Discover now