Suhana duduk di atas kerusi. Jari-jemarinya diletupkan sebelum mengalun lembut mata-mata piano mengikut aturan nota lagu Kasih Tercipta dendangan Faizal Tahir.
"Kasih hilang tiada bicara,
Setelah cintaku kau puja,
Rintihan rindu terus melanda,
Redup cahaya oh hati lara,
Bisiklah kiranya aku bersalah,
Sedetik tersirat rasa..."
Lunak suara Suhana mendendangkan lagu kegemaran arwah mamanya. Air matanya turut sama mengalir. Mujurlah suasana Dine In tidak ramai pelanggan seperti malam minggu. Tinggal beberapa meja saja yang masih penuh. Selesai bait terakhir lagu itu, Suhana terus menangis semahunya sambil menekup mukanya di kepala piano.
"Enna rindukan mama," ucap Suhana perlahan.
"Abang tahu," ucap suara di belakangnya. Terus saja tubuhnya ditarik dan dipeluk dari belakang. Suhana tahu gerangan empunya suara itu. Lemah urat sendi tubuhnya berhadapan dengan rasa hati tika ini. Rasa sangat kesepian. Kabur segala harapan yang dulunya diukir bersama.
"Abang tak faham," luah Suhana dalam tangisan.
"Abang faham sekarang. Maafkan abang. Abang tak tahu sampai macam ni sekali Enna terasa," bisik Zarief sambil mengunci tubuh Suhana di dalam pelukannya. Lama bibirnya melekat di kepala Suhana. Kali pertama dia menyentuh tubuh Suhana membuatkan rasa sayangnya semakin menggebu. Cintanya tak pernah pudar walau sezarah. Cinta dan keinginannya tetap pada Suhana.
"Dada Enna sakit, bang. Enna rasa Enna ni bukan siapa-siapa pada abang. Enna rasa kerdil sangat," ucap Suhana seakan-akan berbisik.
"Enna... Hei, dengar sini." Terus tubuh Suhana dipusing menghadapnya. Suhana membiarkan saja Zarief memberi penjelasan. Dia sudah penat sebenarnya.
"Abang never knew the meaning of love until you came into my life... And remember this. Real men don't love the most wonderful girl in the world, they love the girl who can make their world the most beautiful... Pada abang, Ennalah gadis itu. Bukan Sofia atau sesiapapun," ucap Zarief penuh yakin.
"Enna tak macam mereka, bang. Enna tak pandai menggedik pikat abang dengan gaya manja-manja macam tu. Masa kita bersama dari dulu sampai sekarang masih tak seperti pasangan kekasih lain. Tak macam orang bercinta. Nak jumpa pun payah. Enna terkejar sana sini. Abang pun sama. Kita sama-sama sibuk mengejar masa. Tapi makin Enna fikir, makin kuat rasa yang Enna ni memang tak layak untuk abang," cerita Suhana terus terang. Wajah Zarief berubah rona.
"Kenapa Enna cakap macam tu? Sebab Enna selalu nampak abang keluar dengan staf perempuan di pejabat tu ke?" soal Zarief. Dadanya cukup rasa berdebar. Apabila Suhana sudah berfikir serius macam ini, dia tak boleh ambil ringan. Dia tahu perkara itu. Semua orang yang rapat dengan Suhana faham sangat dengan keadaan Suhana apabila serius. Tak terduga!
"Enna selalu nampak abang keluar makan dengan ramai staf. Tapi setiap kali Enna terserempak, abang pasti bersama Sofia... Dan Enna mesej tanya abang di mana, abang pasti tak jujur pada Enna. Abang bagi alasan yang tak masuk akal. Padahal Enna ada perhatikan abang waktu itu. Kenapa, bang? Kenapa abang nak selindung dengan Enna?" Soalan Suhana membuatkan Zarief telan air liur kelat. Insiden yang satu itu membuatkan Suhana pukul rata.
Terus longgar pelukan Zarief. Suhana terus memandang wajah pucat Zarief dengan soalan yang baru keluar dari bibirnya. Tiada syak lagi, pasti ada sesuatu yang disembunyikan oleh Zarief.
"Abang... Abang tak nak Enna salah faham. Lagipun kami sedang siapkan satu projek bersama. Abang perlukan Sofia untuk close deal dengan syarikat minyak di Bintulu tu. Ya, betul abang selalu keluar makan dengan dia. Tapi itu semua lepas kami habis urusan kerja. Bukan pertemuan yang diaturkan semata-mata untuk berkasih sayang. Come onlah, Enna."
YOU ARE READING
Cinta Ajari Aku
RomanceBacaan Awal Sahaja.. Tajuk: Cinta Ajari Aku Penulis: Hessa Widad Penerbit: Penulisan2u ISBN: 978-967-0992-18-1 Harga: RM22 (Semenanjung) // RM25 (Sabah & Sarawak) Pertemuan yang tidak diatur membawa satu titik perubahan dalam hidup Nasrun Parsha. Se...