Bab 13

611 17 0
                                    

Lepas membantu Mak Zainab menyediakan sarapan, Suhana berehat di atas pangkin di tepi rumah yang menghadap ke sawah. Sejak sampai malam tadi dia tak keluar bilik. Alasannya dia terlalu penat. Zarief juga turut sampai tengah malam tadi.

Dalam rasa cuak dan takut, Suhana sudah membulatkan hatinya untuk bersemuka dengan Zarief. Hal semalam perlu dibincangkan. Itu belum lagi dengan urusan perkahwinan yang telah diselesaikan oleh Mak Zainab. Orang tua itu seboleh mungkin ingin mengadakan persandingan khas untuk tatapan saudara-mara dan kenalan rapat saja. Pelamin dijadikan tempat untuk bergambar saja. Suhana yang memang sudah sepakat dengan Zarief untuk tidak bersanding terpaksa beralah apabila Mak Zainab beria-ia ingin melihat mereka duduk di atas pelamin.

"Assalamualaikum. Jauh mengelamun," tegur Zarief cukup tenang.

"Waalaikumussalam..."

Suhana mengesat air mata yang bergenang di kelopak mata. Tiba-tiba rasa sebak apabila mendengar suara Zarief menegurnya.

"I'm sorry about yesterday."

Ucapan maaf Zarief membuatkan dada Suhana sebak. Air mata yang bergenang terus mengalir deras. Dia tidak sangka Zarief akan melakukan begitu pada dirinya.

"Enna... Please forgive me. Abang rindu sangat. Abang tak tahu macam mana boleh jadi macam tu," ucap Zarief penuh kesal. Memang dia kesal sangat dengan apa yang dilakukan pada Suhana. Sepanjang malam dia tidak dapat melelapkan mata.

"How could you, abang? Enna percayakan abang. Enna cintakan abang. Kita dah nak nikah pun, bang..." Suhana menahan sedih.

"Abang tak tahu, Enna. I have no ideas. Tiba-tiba abang rasa nak Enna sangat-sangat. Abang tak boleh kawal perasaan abang..." cerita Zarief membuatkan Suhana memandang tepat ke wajah Zarief.

Dia kenal Zarief dan boleh baca bahasa badan Zarief. Dia nampak kejujuran Zarief. Rasa cinta membuatkan Suhana matang menilai erti kemanusiaan. Erti kasih sayang. Erti tanggungjawab. Erti menerima dan bertolak ansur.

"Abang... Enna sayang abang. Enna juga cintakan abang. Tapi Enna takutkan Allah. Enna kasihkan keluarga Enna. Enna tak mahu tersasar dengan rasa cinta Enna pada abang hingga melanggar batas agama. Kita sudah berada di jalan yang betul untuk membina masjid bersama. Masjid yang direstui oleh kedua-dua orang tua kita. Kenapa kita perlu robohkan tiang keberkatan itu, bang? Kenapa?"

"Abang tak tahu, Enna. Abang tak tahu nak cakap apa. Rasa itu datang tiba-tiba," jelas Zarief bersungguh-sungguh. Suhana mengeluh.

"Enna kesal sangat, bang. Enna ni bukan malaikat. Enna ni bukan ustazah... Enna sendiri pun masih terkial-kial memperbaiki diri. Abang buatkan Enna rasa sedih sangat. Abang tahukan Enna cukup menjaga kesucian diri Enna hanya untuk seorang lelaki yang bergelar suami? Itulah hadiah Enna pada suami Enna. Itulah hadiah yang bakal Enna berikan pada abang. Kalaulah semalam Enna lemah, apa yang tinggal pada diri Enna, bang? Apa yang tinggal? Bahagiakah kita dengan apa yang dah terjadi?"

Suhana terus menangis. Zarief terdiam. Hatinya cukup rasa tak sedap. Otaknya sudah berfikir apakah tindakan yang akan Suhana ambil? Mengenali Suhana, dia tahu Suhana mampu mengambil tindakan nekad.

"Sebagai manusia yang lemah, kita mampu merancang dan berusaha bersungguh-sungguh untuk membahagiakan diri dan pasangan kita. Percayalah Enna. Abang bertanggungjawab sepenuhnya jika sesuatu terjadi pada Enna semalam. Selagi kita berusaha untuk membahagiakan diri dan pasangan kita, selama itulah rasa bahagia itu menjadi milik kita," jelas Zarief.

"Lebih kurang dua puluh satu hari lagi abang akan goncang tangan papa untuk terima akad dan dosa Enna. Betul ke abang serius nak memperisterikan Enna? Betul ke abang sanggup susah dan senang dengan Enna? Sanggup ke abang pikul dosa-dosa Enna ni?" soal Suhana, polos.

Cinta Ajari AkuWhere stories live. Discover now