Part 15 - Si pengecut milik sabrina

823 24 1
                                    

gambar kat ats tu mirip arees..so apa pendapat korang klau arees wajah camtu???

#########

apple masuk ke cafe terlewat 15 minit. dia tergesa-gesa masuk sehinga terlanggar seseorang semasa masuk.

"ouchhh..."orang yang dilanggarnya mengadu sakit.

"ma..maaf..saya tak sengaja.." apple memandang pada orang yang dilanggarnya.

"cik..cik..sabrina..tak apa-apa..saya minta maaf..saya terlewat..jalan jem.."sabrina memegang lengan tangannya yang sakit.

"after this..please more attention..dah pergi buat kerja.."apple berlalu pergi setelah sabrina kluar dari cafe.

apple heran, knape raut wajah cik sabrina muram, macam ada masalah.

"hei..apa yang ko pikirkan..aku lalu sbelah pun ko tak pandang.."akbal menegur apple yang bertembung di kaunter. apple memandang akbal lalu tersenyum.

"maaf la..aku tak prasan.."apple berlalu pergi. akbal tarik muka heran sebelum dia memandang cheryl di kaunter.

"cheryl..knape ngan cik sabrina..i terdengar dia marah faizul tadi masa i turun dari bilik rehat..i terdengar pasal bos kita..tak pernah i tengok cik sabrina marah kat bos kita macam tu skali..tapi yang kenanya faizul.."akbal memberitahu cheryl. apple yang tidak jauh dari mereka terdengar. apple berhenti dan memandang kembali pada akbal.

"bal..bleh tak u jangan busybody..kita kat sini wat hal kita..jangan nak jaja hal orang..klau u nak still lama jangan wat hal..dah lupa ke dengan pekerja-pekerja dulu yang dibuang.."cheryl memberi amaran pada akbal. akbal mencebik mulut dan berlalu pergi.

apple masuk ke dapur, dia mengambil apronnya dan memulakan kerja.

"ray..ko tolong aku.."Faizul menerpa masuk secara mengejut ke dapur membuat apple terkejut.

"maaf..aku ingat rayqal ada kat sini.."Faizul memandang apple yang terkejut selepas itu berpaling untuk pergi.

"zul..aku nak tanya skit..jap.."faizul tidak jadi pergi. dia kembali memandang apple.

"ada pape yang perlu aku tolong ke?"soal faizul. apple mengelengkan kpala.

"takde..cuma..ko tahu tak..arees akan balik sini bila?"Faizul buat muka heran.

"ko jangan salah sangka..papa aku..dia tanya coz dia tak dapat contact arees.."apple menyambung katanya. dia terpaksa berbohong kerana dia tak mahu faizul pikir yang bukan-bukan.

"oh..Dato Rahim ke..arees mungkin sminggu dua lagi kot..biasa la kerja dia di pahang tu memang problem skit..klien cerewet..klau aku jadi arees..memang dah lama tarik diri tapi arees nih dia jenis tak kesah..dapat klien pelik pun dia still ambik projek tu.." Faizul meluah rasanya tentang arees pada apple. apple mengangguk.

"ok la..cam tu..nati aku gtau papa aku tentang nih.."

"takpe..sabrina akan ganti arees ke meeting tu..ko jangan risau erk.."Faizul berkata. dia meminta diri dan berlalu pergi. apple ternganga, nampaknya ada yang dia tak tahu. tapi nasib faizul tak tanya yang bukan-bukan.

*******

apple merebahkan badannya di katil. dia sedih dan sakit hati. dia rasa marah, marah pada arees. Dah la tiga minggu menghilang begitu saja. langsung takde ucapan maaf atau pujuk dia. sakitnya hati dia dengan prangai arees cam tu. langsung tak jaga hati orang len..ikut kpala dia je..

ingatannya kembali pada peristiwa tengahari tadi. dia kembali ke apartment arees untuk tukar baju. tapi len plak jadinya.

Dengan geram dia berjalan menuju ke pintu rumah. baju dia tertumpah air masa kluar makan dengan aleesya, terpaksa tukar baju len. tadi dia hantar aleesya ke cafe dan dia datang ke sini. langkahnya terhenti pabila pintu rumah terbuka sedikit. sepertinya ada orang di dalam rumah. dia berjalan perlahan-lahan mendekati rumah dan mengintai di sebalik pintu.

"rees..tolong la berfikir dengan bijak skit..sebab u macam nih la..hubungan kita tak pergi jauh..u terlalu pengecut.." apple cuba mencari suara siapa. sepertinya dia familiar dengan suara tu. apple melekatkan telinganya ke pintu. mata dia sempat juga melilau pandang takut ada jiran yang tengok.

"sayang..nih bukan sebab i pengecut ke apa..nih namanya profesional. i perlu bersifat profesional dengan klien i..wlaupun dia cerewet macam mane pun..i dah ambik tender ngan dia..i kena penuhi kehendak dia..i nak buktikan yang i seorang yang profesional.."

"profesional sangat sampai u di tindas..u tau kan..kerja u bukan hanya pada syarikat designer u tu je..u juga ada komitmen pada cafe kita..klau u macam nih..macam mane cafe kita nak berkembang..i bercadang nak buka cawangan tuk cafe kita..tapi look on u..i tak rasa.."

"bagus cadangan u..i suka..sayang, u always buat i bangga dengan u.."

"i blum abis cakap lagi..stay kat situ..jangan datang dekat.."

"sayang..nak bincang apa lagi..kerja kat sana dah settel kan..i dah balik..ok..i janji lepas nih i akan reject klau ada klien macam tu..n im really sorry pasal problem penghantaran kopi tu..mungkin rayqal tak tahu sal tu..dia hanya trima je bila orang hantar tanpa check dengan faizul terlebih dahulu.."

"yang tu sorang..i tak faham..biasa dia akan confirmkan dulu dengan faizul sebelum trima nih pakai ambik n signed je..apa yang dia pikir lam otak dia tu.."

"u nak tahu ke apa yang dia pikir..u jangan terkejut plak klau i gtau.."suara arees tergelak kedengaran.

"u jangan nak kenakan i..i tak nak bincang pasal kite.."

"sayang..sampai hati buat hubby u camnih.."

"dah rees..kpala i nih dah srabut dengan hubungan kita..seperti i kata tadi.u pengecut.."

"listen..i tak kisah u nak kata i pengecut ke tak..i tak nak u jadi macam i..dibuang kluarga..u ingat i happy ke dengan diri i.."

"bie..im sorry..mai sini i peluk..ok..i takkan bangkitkan hal nih lagi..love u my hubby.."perbualan sabrina di potong oleh arees.

"i tetap dengan keputusan i..hubungan kita takkan ke mana..cinta i pada u, biar ia begitu..u perlu buka hati u pada rayqal..dia terlalu cintakan u..sampai bila u nak uji dia..i simpati dengannya..sehingga kini dia ingat i nih saingan dia..sayang janji dengan i yang u akan kawin..kawin dengan lelaki bukan perempuan..janji dengan i yang u hanya anggap i kembar u..kita membesar bersama..kita adalah saudara.."

"itu memang betul..u saingan dia..dia perlu lebih kuat untuk dapatkan i.."sabrina berkat tegas.

"i akan bantu dia dapatkan u..jangan salahkan i klau i bantu dia..coz u tak pernah bantu diri u sendiri.."

"hub..by..u tak jeles ke klau i dengan rayqal.."

"i akan jeles klau u dengan perempuan len..coz i nak..hanya i je yang berjaya menawan hati u..no another girl..just only me.."

"rees..sampai bila u nak begini..faizul..dia dah lama tunggu u.."

"i tak nak bincang pasal Faizul..dia faham apa yang berlaku pada i.."

"bie..kembali pada parents u..klau u balik smula pada parents u..i janji..i akan buka hati i pada lelaki..minggu lepas i jumpa papa..dia tanya pasal u.."

"sayang..i nak rehat..u nak temankan i kat sini atau u nak balik butik.."

"i temankan u malam nih..badan u masih panas..jom rehat..u kena tido..mummy kirim sup ayam untuk u..dia suh u balik umah..jumpa dia ngan daddy.."

apple sempat melihat sabrina yang memeluk arees berjalan masuk ke bilik..dia tak sanggup lagi nak ambik tau..apa yang dia tahu skrang nih pun dah buat hati dia hancur berkeping-keping..sakitnya..apple berlalu pergi. dia mengambil tangga untuk turun. air matanya secara tidak sedar jatuh membasahi pipi.

dia dah tersuka pada arees tapi hatinya hancur saat ketahui hati arees telah lama milik sabrina. dia menangis tanpa sedar.

apple tersedar dari lamunannya pabila dia merasakan pipinya sekali lagi basah. air matanya skali lagi mengalir untuk arees. malam itu dia tido bermandikam air mata.

esoknya dia ambil emergency leave coz matanya sembab. lagipun dia belum bersedia mengadap arees. hatinya sakit bila teringat tentang arees.

Barista✔Where stories live. Discover now