Part 27 - Happy Ending

1.1K 29 3
                                    

seorang kanak-kanak lelaki berjalan perlahan-lahan mendekati dua orang perempuan yang sedang rancak berbual. "i..bu.."kanak-kanak lelaki itu menghulurkan bola pada ibunya, salah sorang dari perempuan itu.

"sayang..mai main ngan papa..jangan kacau ibu tengah berbual tu.."seorang lelaki mendekati kanak-kanak itu. dia mendukung kanak-kanak itu sambil tersenyum pada perempuan yang dipanggil ibu. mereka berdua berlalu pergi ke halaman kembali.

"comel ye anak awak..tak sabar saya nak lihat baby saya nih.."perempuan yang mengadap ibu kanak-kanak tadi berkata.

"apple tinggal beberapa minggu lagikan..nati awak akan dapat baby juga.." perempuan yang bergelar apple tu tersenyum lebar.

"rees..saya sangat gembira dengan perubahan awak..look at u..so different..saya rasa awak bukan arees yang saya kenal dulu..arees yang skrang nih begitu cantik dan bergaya. arees yang dulu hensem macam suami awak.." arees tergelak dengan perbandingan yang apple buat.

"so..arees yang skrang tackle awak..awak trima tak?"arees menyoal sambil tersenyum lebar.

"emmm...saya rasa tak kut..coz saya minat lelaki hensem bukan perempuan cantik.."arees tergelak dengan jawapan apple.

"same with me..skrang i pun minat lelaki hensem bukan perempuan cantik macam dulu.."

"glad hearing that..i'm really happy got to see u again..i wanting this time two years ago..but..it's ok..saya faham..awak perlukan masa..kita perlu masa bukan untuk diri kita je tapi untuk orang yang kita cintai skrang..saya terharu dan gembira sangat harith dapat trima keburukan saya.."apple memandang pada suaminya yang sedang berbual dengan dua lelaki di gazebo hujung laman. suaminya seperti mengetahui, turut memandangnya dan pandangan mereka bertembung. senyuman manis diberikan pada suaminya. suaminya itu membalas siap bagi fly kiss lagi. dia kembali memandang pada arees yang tersenyum padanya.

"saya pun..pertemuan kami memang teruk tapi saya dan dia blajar menerima kekurangan masing-masing dan bercinta. dua tahun saya di itali, adalah momen terindah dalam saya mencari cinta hati saya.

"saya tak sangka yang dia akan turut ke sana mencari saya dan membuat saya jatuh cinta padanya. dia begitu sabar melayani prangai giler-giler saya..macam-macam saya buat. saya kapel ngan mat salleh, pergi club dan macam-macam lagi..tapi awak tau..dia berjaya buka hati saya dalam masa tiga bulan kami di sana..saya sedar saya sayang dia..bila dia kemalangan kerana kami bergaduh, saya rasa kehilangan sangat bila dia koma dua minggu. saat tu baru saya tahu yang dia benar-benar telah curi hati saya dan saya tak boleh hidup tanpa dia.." arees terdiam sejenak. mengimbau kenangan lalu membuat air matanya menitis jatuh. dia menyekat air matanya.

"heh..nape nangis..maaf coz buat awak ungkit kisah lama.."arees mengelengkan kpalanya.

"nope..its ok..saya nak kongsi cerita saya dengan awak..macam mana saya kembali menjadi perempuan kembali..rayyan lelaki yang istimewa untuk saya. dia anugerah Allah s.w.t buat saya, hambanya yang khilaf.." apple mencapai tangan arees. dia mengusap lembut, memberi semangat pada arees untuk bercerita.

"yup..saya stuju..Harith juga anugerah Allah s.w.t buat saya, hambanya yang khilaf.." mereka berbalas senyum.

"malam perkahwinan saya dengan harith..saya bagitau dia tentang awak, rees,..harith terkejut dan dia meninggalkan saya.." arees terkejut dengan cerita apple, dia mengusap tangan apple yang sedang digenggamnya.

"esok pagi..dia kejutkan saya solat subuh berjemaah..saya ingat dia akan ceraikan saya..tapi selepas solat subuh tu..dia bagitau saya yang dia akan buka kunci hati saya untuk dirinya. dia akan buat saya letak awak di tempat yang sepatutnya di hati saya. dia kata lagi, dia tak kisah tentang masa lalu saya kerana dia adalah masa depan saya. dia akan buat saya jatuh cinta padanya..pada pagi tu juga, saya janji yang saya akan jadikan dia pemilik sebenar hati saya..honeymoon kami, dia bawa saya ke makkah tunaikan umrah. disanalah..allah telah makbulkan doa saya..awak telah jadi perempuan sempurna dan hati saya benar-benar milik harith..tu la dua doa yang saya pohon semasa di sana.."apple tersenyum pada arees.

"keluargalah yang telah mengembalikan kita.."apple dan arees memandang pada empunya suara. sabrina mendekati mereka dengan membawa dulang air.

"mereka yang tidak pernah jemu berdoa dan mendorong kita menjadi yang terbaik..mereka menyayangi kita tanpa jemu dan balasan..tanpa mereka kita mungkin gagal dalam hidup.."sabrina menyambung katanya. dia melabuhkan punggung bersebelahan arees. cawan di kluarkan dan di hidangkan di atas meja.

"sayang..jom minum..air dah siap.."sabrina berpaling memanggil rayqal.

"jangan lupa ajak yang len.."sabrina sempat berpesan pada rayqal. rayqal tersenyum padanya.

tiga lelaki dan dua kanak-kanak yang di dukung oleh dua lelaki daripada tiga itu mendekati mereka dengan tersenyum lebar.

"bie..apa yang dibualkan..honey tengok rancak semacam je.."rayyan mendekati arees. rizqal diberikan pada arees dan arees menyambutnya.

"bual tentang orang perempuan..honey tak bleh tahu.."arees tersenyum mengoda pada rayyan.

"jangan nak goda honey skrang k..kita ada tetamu nih.."smua ketawa terbahak-bahak dengan jawapan rayyan pada arees.

"klau camtu kami balik dulu la rees, ian.."harith berkata, dia memeluk isterinya dari sisi.

"sayang jom balik..kita manja kat rumah.."Rayqal berbisik pada sabrina. tapi yang len terdengar, mereka smua tergelak dengan kata-kata rayqal.

"gedik..jangan nak mengada..jaga raisha tu leklok.."sabrina menyindir. rayqal menarik muka merajuk.

"sabrina..apa u buat sampai i tengok si ray nih smakin manja..buruk giler la.."arees berkata sinis. dia mencebik muka pada rayqal saat mata mereka bertembung.

"rees..jaga-jaga k..aku boikot cafe ko, tak supply kek aku..jangan datang nak mrayu pada aku plak.."sabrina menarik telinga rayqal.

"apa..awak nak boikot cafe saya..ok fine..sbulan tido luar.."rayqal terkejut. dia memandang isterinya dengan muka sedih.

"sayang..sampai hati..i suami u ok..nape menangkan rees.."arees dah tergelak. dia buat muka pada rayqal.

"cafe rees, cafe i juga..klau u marahkan rees..dajjalkanlah company designer dia tu..jangan cafe kami.."sabrina tersenyum manis. arees terbuntang mata dengan jawapan sabrina. rayqal gelak besar, manakala yang lain hanya ketawa kecil.

petang tu..mereka rancak berbual. pelbagai cerita dibualkan. rees tersenyum gembira. kedua kesayangannya sangat gembira dengan kehidupan masing-masing. dia juga sangat gembira dipertemukan dengan rayyan. dia tersenyum memandang rayyan yang sedang rancak berbual. rayyan seperti mengetahui arees memandangnya, dia turut berpaling. pandangan mereka bertembung dan arees menyampaikan rasa cintanya pada rayyan melalui tatapan matanya pada Rayyan. rayyan tersenyum lebar padanya. hidup arees skrang telah lengkap, dengan suami tercinta. anak hasil cinta mereka dan sahabat yang disayangi disampingnya memberi semangat. dia bersyukur kehadrat Ilahi atas kurniaan diberi.

########

ok guys..tamat sudah citer BARISTA..so camne?korang suka tak endingnya..pd pendapat korang citer dia camne..jomlah komen2..nk tau juga pndpt korang sal citer nih..pd yg vote n komen..tq so muchhhhhh..love u guys coz support my story..

Barista✔Where stories live. Discover now