Bab 3

1.6K 35 0
                                    

'Bummmmmpppppp!!!!!!!!!!!!!!!!!'

'Ya Allah Audra! Kau langgar belakang kereta orang ni' Jerit Yasmin yang terperanjat dengan tindakan Audra melanggar bonet belakang kereta pemandu dihadapannya.

Audra terkesima, tergamam. Tangan mula menggigil. Dia tidak berganjak langsung dari tempat duduk keretanya. Dalam kepalanya ligat berfikir apa perlu dia lakukan. Kalau dia keluar, takut driver si kereta pesona ni bawak steering lock, habislah dia kena belasah nanti!

'Audra pemandu tu da keluar audra apa kau buat ni?! Kau tak perasan ke traffic light merah? Kau ni buat pasal la Audra!' Badan Audra digoncang Yasmin. Audra seperti patung cendana. Hanya anak matanya yg bergerak menlihat tindakan pemandu pesona itu melulu ke arahnya.

'Cik, keluar cik. Apeni sondol kereta saya dari belakang. Tak nampak ke traffic light merah? Agak ah siapa nak bayar kemek2 kat kereta saya ni? Cik?? Keluar dari kereta sekarang!' Ujar pemandu pesona tersebut smbil mengetuk tingkap kereta Audra.

Audra terus melulu keluar dan memandang pemandu pesona itu dengan penuh belas. Mata  Audra yang bulat dengan anak mata yg hitam bersama bulu mata yg lebat menarik perhatian si pemandu pesona tersebut.

'Cantiknyaa minah ni...' Monolog pemandu pesona tersebut. Pantas di alihkan pandangannya kepada keretanya yg dilanggar Audra.

'Cik, cik ni ada lesen memandu ke tak? Ke cik guna lesen terbang je? Ke rabun warna? Tak tahu beza warna traffic light eh?' Perkataan yang dilontarkan dari mulut pemandu pesona itu sedikit sebanyak membuat Audra geram.

'Saaa.. Saya minta maaf.. Saya bertanggungjawab dalam hal ni..' Ujar Audra, dalam takut-takut.

'Bak no kau, aku da lambat nak hantar anak aku ni, nak pergi kerja lagi. Nasib baik tak teruk sgt. Lepas repair nnti aku call kau minta ganti rugi.' ujar pemandu tersebut.

'Ohh o..okayy en. Ni no saya.. 012....'

'Apa nama kau?' Ujar pemandu pesona itu sambil menaip no Audra di dalam telefon bimbitnya.
'Auu.. Audra..' Ujar audra perlahan.

'Ape?? Kau cakap kuat sikit boleh?!' Tengking pemandu tersebut. Tengkingan itu membuat hati audra bagai tercabut. Seraya itu disebut nama penuhnya dengan kuat.

'Audra Sophea binti Lutfi Adnan!' Audra tiba2 tergamam. Dia bermonolong, 'ee bodohnya kau Audra sekali nama penuh kau bagi'

'Haa bagus, sekali nama penuh kau bagi kat aku eh? Okay pape nanti aku call.. Kau jangan tukar no phone lak. Aku cari kau sampai lubang cacing nanti. Aku gangster kawasan ni tau?!' Ujar pemandu tersebut, sengaja menakutkan audra.

'Baa.. Baik en..' Kata audra lalu masuk ke dalam kereta.. Kelihatan pemandu pesona tersebut terus masuk ke dalam kereta dan menunggu lampu isyarat merah bertukar hijau untuk bergerak ke destinasi yang Audra juga tidak pasti.

'Audra mamat tu cakap ape? Bengis gila muka dia aku ngk tadi!' Pertanyaan min sedikit merimaskan Audra.

'Dia minta no aku. Dia kata nnti dia minta ganti rugi.  Aku takut la min. Gangster kawasan tu..' Ucap audra sedikit mencemaskan hati yasmin.

'Habis tu macamana Audra? Kau ni pun satu nasib baik dia tak keluarkan pedang samurai ke, parang ke, mau tak dia penggal kepala kau!'  Ujar yasmin menakut nakutkan audra.

Audra menunjukkan reaksi endah tak endah dengan ayat yang diajukan yasmin. Namun dalam hatinya risau bagai nak rak. Mereka meneruskan perjalanan menuju ke sekolah.

Cinta Si Abang LorengWhere stories live. Discover now