'Aszra, Medlin dah tahu eh kau dah bernikah?' pertanyaan Akmal membuatkan aszra sedikit sugul. beret biru tua yang terletak elok di atas kepala di tanggalkan lalu diletakkan kemas di atas meja. aszra tidak memandang akmal malah merenung permukaan meja pejabatnya.'tah..' pendek sahaja jawapannya. tangannya sibuk mencapai fail-fail aset ketenteraan yang perlu disemak. akmal yang tidak dipelawa terus mengambil tempat duduk di hadapan aszra.
'kapten akmal, kau takda kerja ke apa? pagi-pagi masuk pejabat aku buat mood aku swing ah.' ujar aszra menghentikan kerjanya lantas memandang akmal dengan wajah yang ketat. terdengar sedikit keluhan keluar dari mulutnya.
'sorry lah aszra. bukan apa. medlin minta posting terendak, buddy.' ucap akmal singkat. perasaan serba salah mula menyelubungi dirinya. dia tidak mahu kebahagiaan yang baru muncul dalam hidup aszra diganggu oleh soalannya.
'medlin? habis lulus ke?' mata aszra terus tertacap pada akmal. dia seakan berminat untuk mengetahui perihal medlin.
akmal hanya tersenyum tawar. 'lulus.. dalam masa seminggu berangkat lah dia. harini dia last berlegar kat sini. dia apply cuti tahunan. sebab tu aku tanya, dia tahu ke kau dah bernikah dengan audra. sebab mengejut tetiba dia nak posting. tapi mesti dia dah apply lama kan. ingt senang ke co nak luluskan posting dia tanpa sebab..'
'mungkin sebab haritu...' kata aszra terputus. dia kemudian mengambil posisi menyandar, cuba menenangkan dirinya. pen yang di pegang dilepas perlahan ke atas permukaan meja. akmal mula mengerutkan dahi.
'sebab apa?' akmal cuba mencungkil perihal tersebut dari aszra.
'takda apa lah mal. hari ahad ni persiapan macamana? one dress semua da perform? asyraf mana asyraf? nanti pesan kat leftenan muda Manchester, leftenan muda Syahiran dengan Leftenan Muda Hazim, practice apa yang patut. kau dengan asyraf lead dia. faham?' aszra memotong pertanyaan akmal. baginya hari bahagianya lebih penting untuk diuruskan. dia cuba mengawal emosi dari terus-terusan memikirkan perihal medlin.
'okay buddy. jgn risau bagi aku dengan asyraf handle. aku keluar dulu. nak jumpa anak buah pasal pembinaan jambatan yang roboh kat melaka tu..' kata akmal lalu bergegas keluar daripejabat aszra.
aszra cuma menghulurkan senyuman tawar pada akmal. ahh.. dia jadi serba salah dengan apa yang terjadi. masakan medlin bertindak sedemikian disebabkan dia?
tingg.. tingg...
Lt Medlin: Hai Kapten Aszra Arifie, harini hari last i kat kem ni. u taknak say farewell to me? if u dont mind lets have a meet at 1300? no worry i come to ur office with mangkuk tepen cz i prepared something special for you! see ya!
aszra mendengus perlahan. mahu menolak pelawaan medlin, tapi takut hati medlin terusik lagi. tapi bagaimana pula dengan hati audra?
'okay positif aszra positif.. medlin harini last bertugas kat sini. walau macamana pun medlin buddy kau. why not give her honour before she transfer to her new place? alright.. everything will be fine..'
.............................................................................
'aszra, sedap tak siakap tiga rasa yang i buatkan untuk u ni? last tau u rasa ni pastu no more mangkuk tepen like usual.. hihi!' medlin kelihatan tenang dan berselera menjamu selera bersama aszra. walaupun suasana makan tengahari mereka cuma di dalam pejabat, namun sudah cukup membuatkan hati medlin tenang melihat aszra berselera menjamu masakannnya. medlin seperti biasa sudah tahu makanan kesukaan aszra. siakap tiga rasa bersama nasi goreng dan ulam pengaga. pelikkan? tapi bagi medlin biarlah pelik mana pun asalkan aszra berselera menjamu masakkannya.
' u never fail to cook my fav, leftenan medlin..' ujar aszra berselera. senyuman yang dihulurkan aszra di sambut dengan senyuman keriangan medlin.
'glad to hear that, capten. i have something to tell u..' riak wajar medlin tenang sambil menyuap makanan ke dalam mulutnya. posisi menghadap mereka memudahkan aszra menatap muka pulus medlin. aszra seperti sudah menjangka apa yang medlin mahu sampaikan.
'about the posting?'
'how did u know?'
'capten akmal told me'
suasana lengang seketika. namun masing masing terus menjamu selera. cuma suapan demi suapan beransur perlahan.
aszra bersuara. 'why medlin? u ada masalah kat rsat?'aszra memberhentikan suapan. matanya terus tertacap ke arah medlin. pandangan aszra membuatkan medlin sedikit tidak tenang.
medlin cuma tersenyum tawar. gelengan kepala menandakan apa yang diteka aszra adalah salah sama sekali.
'then?why medlin? is it because of me? bcz wht ive told u before?' suara aszra sedikit meninggi. tundukan kepala medlin diangkat sedikit memandang aszra.
'look, aszra. i betul-betul rasa kecewa dengan apa yang u beritahu i last time. i did everything to grab ur heart but everything just.. huh.. u tak pandang effort i aszra.. for 3 years since my first day im here rawat u, hati i tak pernah putus mengharapkan u. out of sudden aszra, out of sudden u kata hati u dah dimiliki. i tunggu u 3 tahun aszra but u langsung tak nampak i. since that day i nekad i nak apply posting. lagipun kat terendak memang perlukan i. plus kapten asyraf last time dtg rsat and told me u dah bernikah beberapa hari yang lepas. i guess tindakan i tak salah. this is the right time for me to move on aszra..'suara medlin getar menahan sebak, sudu makanannya diletakkan elok di dalam pinggan makanannya. mukanya tertunduk menghadap ke bawah.
'please dont cry infront of me' aszra tahu apa kelemahan dirinya. dia pantang melihat wanita menangis. dia tidak mahu akan ada apa-apa yang terjadi jika medlin menangis dihadapannya nanti. dia tidak mahu ada sedikit sentuhan pun pada medlin kerana ingin menghormati isterinya, audra.
' no no, i wont. dont worry. this is my fate, aszra. ur not mean to be with me, right? and now u dah tahu kan the reason why? i cuma nak move on dari u. i taknak menjadi punca perosak rumahtangga u. depan rezeki ni, i taknak u persoalkan lagi benda ni. okay? jom habiskan lauk yang i masak ni.' medlin menghulurkan senyuman manisnya sambil tergelak kecil. aszra hanya mampu tersenyum tawar melihat medlin. kuatnya hati medlin menerima apa yang telah aszra lakukan kepadanya. walaupun sedih masih lagi boleh tersenyum.
'medlin.. im so sorry..' ringkas ucap maaf aszra.
'shhhhh, stop talking about dis. yang penting u doa-doakan lah jodoh i okay? mana tahu i terjumpa jodoh kat terendak? hihi..'
............................................................................................................................................................................
YOU ARE READING
Cinta Si Abang Loreng
Romancemacam pelikkan? tak lama mana pun aku kenal si aszra tu. namun dialah yang berada di sisi aku sekarang. syukur. asyraf? kenapa sekarang kau munculkan diri?