Audra memusing musingkan pen di hujung jarinya. Kini jasadnya di bilik guru, namun fikirannya melayan entah ke mana.
'Audra, awak nampak cantik sgt malam ni, sepadan juga baju yg saya belikan untuk awak ni. Tapi kenapa monyok je. Awak tak suka ke mee kari kt secret recipe ni? Saya rasa mee kari kt sini paling sedap tau!'
'Okay look. Stop with dis nonsense! Aszra, siapa awak sebenarnya? Awak dah ada wife kan? Kenapa awak nak terkejarkan saya lagi? Plus awak kata awak gangster kawasan? Saya ngk cara pemakaian awak kemas, tak mcm gangster kawasan pun? Syoba tu siapa? Anak awak? Whos mawar? Why u keep calling me mawar?!'
'Okay audra. Malam ni saya terus terang dengan awak. Okay saya tipu awak. Segalanya saya tipu awak. Saya bukan gangster kawasan even suami orang yang beranak satu. Tak audra. Saya kapten aszra Arifie salah seorang pegawai tetera dalam rejimen askar jurutera diraja (RAJD). Saya bujang, dan syoba itu adik saya. Kebetulan masa awak terlanggar saya tu saya tengah cuti tahunan. Rumah parents saya pun sebenarnya tak jauh dari kem saya. Sebab tu kalau cuti atau ada waktu saya hantar dan ambil adik saya pergi dan balik sekolah. Audra saya minta maaf, bukan saya sengaja nak tipu awak, saya saja nak kenakan awak. Kalau awak tak boleh terima, maafkan saya. Abt im calling u Mawar.. hmmm.. Audra, saya betul-betul ikhlas mahukan awak. Terima saya, audra sophea?'
'Okay dah cukupp. Ive to go. Please aszra, tak kisah la siapa awak tapi sy paling allergic nak berkawan orang yang menipu saya. Saya paling pantang. Please lepas ni saya tak nak jumpa awak dan saya tak kenal siapa kapt Aszra Arifie!'
Perbalahan kecil dirinya dan aszra pada pertemuan mereka malam tadi diimbas semula. Audra mendengus kecil. Ahhh, kenapa dia berpelakuan begitu di depan aszra? Padahal aszra cuma bergurau. Kenapa dia ambil serius sangat pasal perkara remeh tu? Mungkinkah diri dia terkesan dengan kisah silamnya dengan Asyraf dahulu?
'Hoii audra! Mengelamun! Dari tadi aku panggil kau tahu! Kau kenapa ni audra? Sejak dari malam tadi aku nengok, lepas kau jumpa bapak gangster tu terus kau hilang punca hidup je. Kenapa ni? Taknak cerita dengan aku?' Sergahan yasmin memecah lamunan audra. Audra menarik nafas sedalam yang boleh dan melepaskan dengan perlahan. Lalu di renung yasmin yang sedang memandangnya dengan penuh tanda tanya.
'Nanti la min, aku cerita. Aku serabut ni. Rancangan pengajaran harian aku tak siap lagi. Kt rumah lah aku cerita..' kata audra sambil menyambung kerja.
Min hanya mampu tersenyum tawar.
.............................................................................
'Woi aszra, kau kenapa ni? Makanan kau kuis-kuis je. Asal ? Staff masak tak sedap eh? Jap lagi aku complain kt cook house okay?' Tegur Akmal yang makan di sebelah Aszra. Dari tadi dia perhati buddy dia yang sorang ni. Kenal benar dia dengan aszra, ada masalah sikit mula lah dia nampak kusut semacam.
'Eh bukan la mal. Sedap je staff masak. Takda masalah ap lah.. cuma audra...' ayat aszra terhenti. Kunyahan akmal juga turut terhenti. Di perhatinya aszra yang mula bersandar di kerusi mess sambil termenung.
'Kenapa dengan audra?'
'Kenapa tah dia susah sgt nak terima aku. Muka aku tak kacak macam cristiano ronaldo ke? Tahi lalat kecil atas bibir aku ni mahal tahu tak! Dia boleh reject aku mcm tu je.' Kata aszra sambil berjenaka. Namun riak muka sedihnya masih tak berubah.
'Kau gila. Memang la dia tak terima kau. Kau baru kenal dia sebulan lebih. Kau rasa takkan dia nak terima kau bulat-bulat macam tu? Dah la aszra, sekuntum pergi, berkuntum kuntum lagi kau boleh dapat aszra. Kau ada rupa, pegawai lagi tu. Siapa je taknak? Lain la aku ni. Kulit hangus dari zaman rekrut sampai la tamat tauliah sampai la da masuk unit ni sama je hangusnya. Nak pancing ikan emas pun susah. Haha, habis apa kau nak buat sekarang?' Kata akmal sambil tergelak kecil. Saja dia berjenaka. Dia tak suka aszra berkelakuan begini.
Aszra kembali menyuapkan makanan ke dalam mulutnya.
'Entah la Mal. Aku tunggu dia dalam diam kut. Aku percaya jodoh mal. Cukup la aku dengan mawar dulu, sekarang ni aku dah beransur lupakan dia sebab hadirnya audra, takkan aku nak lepaskan dia mcm tu je.. tapi.. tah laa.. Mak aku pulak bising-bising nak jodohkan aku dengan pilihan dia. Kusut kepala aku mal. Dengan fikir pasal kerja ni lagi.' Berkerut dahi aszra meluahkan perasaan.
Akmal hanya memandang sayu muka aszra. Faham benar buddy nya ni. Jenis manusia yang susah nak membantah apa yang diarahkan. Akmal tak berani nak mengulas lebih mengenai masalah aszra. Dia hanya mampu mendoakan yg terbaik untuk sahabatnya.
YOU ARE READING
Cinta Si Abang Loreng
Romancemacam pelikkan? tak lama mana pun aku kenal si aszra tu. namun dialah yang berada di sisi aku sekarang. syukur. asyraf? kenapa sekarang kau munculkan diri?