Bab 9

1.3K 34 0
                                    

'Macamana cara nak pancing dia ni. Adehh audra kenapa la hati kau keras sangat.. bagi bunga kang dia kata aku mat jiwang lak. Hei tak boleh.. kemon kapten azra setakat benda easy mcm ni pun taleh handle dah kenapa?'

Dalam pejabat, azra mengomel seorang diri. Fail-fail aset ketenteraan yang perlu disemak hanya di belek-belek sahaja. Fokusnya hanya pada audra.

'Assalamualaikum tuan Aszra, amboii menung jauh, fikir siapa tu? Fikir saya ke?' Leftenan Medlin Medina, Seorang pegawai wanita berpngkat leftenan dari kor kesihatan diraja melangkah masuk ke dalam pejabat Aszra. Aszra hanya memandang langkah peg perempuan tersebut dengan hujung mata. Tahu sudah niat lt medlin datang ke pejabatnya. Apa lagi, menggedik la tu.

Kisahnya dari dahulu lagi lt medlin mahukan aszra. Bermacam cara di cuba. Yang bagi bunganya lain, masakkan macam2 lauk, buat suprise, ada sekali siap bagi jambangan coklat semasa aszra sedang luangkan masa dengan anak-anak buahnya yang lain. Mau tak jadi gossip?

Aszra mengakui, lt medlin punya perwatakan yang menarik. Mana taknya, anak kacukan cina + melayu bugis. Putih, tinggi, badan bak model. Kena pula gayanya yang tiap hari memakai uniform askar. Betul nampak segak dan adakala seperti model memperagakan baju. Tapi itu tidak cukup menggugat hati aszra. Entah kenapa aszra memandang tawar akan lt medlin walau macam macam cara telah dicuba.

'Hei tuan aszra, saya ada depan awak ni pun nak mengelamun juga?' Sergah lt medlin sambil memuncungkan sedikit bibirnya.

'Kau tak payah nak bertuan sangat la. Ap masalah kau masuk pejabat aku? Kt rsat tu takda pesakit ke macamana?' Ujar aszra hambar.

'Ada, tapi bukan waktu aku on duty sekarang. Saje nak melawat sekitar kem, nak melawat future husband aku sekali. Rindu.. da la meaej tak jawab. Call kena reject.. Aszra, tak cukup cantik ke aku pada pandangan mata kau? Tak cukup baik ke kelakuan aku pada kaca mata kau? Bertahun aku cuba kenapa susah sgt nak ambil hati kau? Kenapa susah sgt kau nak buka hati kau untuk aku?' Luahan lt medlin membuatkan aszra sedikit tidak selesa. Dia mati akal dengan soalan yg diujarkan oleh lt medlin. Soalan yang sama serta jawapan yang sama perlu dia olahkan semula.

'Medlin, kau cuba la apa cara pun, aku minta maaf aku tak boleh. Medlin, hati aku sudah dipunyai. ' ujar aszra ringkas.

Raut wajah lt medlin seraya berubah. Aszra tahu lt medlin tersentak dengan apa yang cuba disampaikan. Tapi dia tidak mahu lt medlin terus menerus menaruh harapan padanya. Hatinya benar untuk audra sophea dan tiada org lain yg mampu berada dalam hatinya.

Tanpa sebarang ucapan atau kata kata, lt medlin terus melangkah keluar dari bilik aszra.

'3 tahun aszra aku tunggu kau. Tiga tahun.. bukan itu berita yang aku mahu dengar..' monolog lt medlin meninggalkan aszra. Setiap langkahnya ditemani linangan air mata.

.............................................................................

Tingg tingggg

'Hai sayang, malam ni saya nak jumpa awak jap, secret recipe klcc, jam 2000. Awak lewat seminit, saya dtg rumah awak. Kau dtg eh jangan tak datang. Aku tunggu'

Audra membaca mesej aszra dengan riak muka menjengkelkan.

'Kejap sweet kejap tak mamat ni. Biul ke? Gatal, ada bini nak keluar dengan anak dara lagi. Okay takpe, malam ni aku ajukan segala pertanyaan yang aku simpan selama ni. ' bebel audra sendirian.

Suasana sunyi bilik guru dipecahkan dengan suara sapaan dari anak murid audra.

'Assalamualaikum cikgu sophea, ni untuk cikgu'. Syoba menghulurkan bungkusan yang terbalut rapi pada audra.

'Ehh syoba, siapa punya ni? Untuk cikgu?' Ujar audra pelik.

'Aah. Abang saya pesan dia suruh cikgu pakai malam ni. Bye cikgu.' Ujar syoba sambil melambaikan tangan dan terus berlari menuju pintu keluar bilik guru.

'Ehh? Abang? Ehh bukan Mr bossy tu ayah dia ke? Eh ape ni? Eeeeee audra kenapa dengan kau ni?!! Mana satu yang betul?!!!' Sekali lagi audra bebel sendirian.

Cinta Si Abang LorengWhere stories live. Discover now