4

144 14 0
                                    

Aku terus bangun bila terdengar ada orang menjerit nama aku.. haih boleh mati terkejut woi. nyaring gila suara. tapi suara ni macam familiar kalau lain tak bukan suara mama. asal lah mama menjerit ni aku melihat jam di atas meja..

"What dah pukul 5:30pm. lama gila aku tidur. waaaa zuhur x solat.. baik aku mandi cepat.. eh sebelum tu.. mama alin dah bangunnn" aku berkata. bila aku nak turun atas katil aku ternampak kucing kesayangan aku terlentang dekat atas lantai. ' ish snow ni tidur dia mengalahkan aku' aku terus mengangkat snow ke atas katil.. well aku kan peminat kucing no. 1 alaaa setakat tidur dengan kucing dah biasa dah.

ish sempat lagi kau berangan alin. mak kau dah macam singa betina tunggu masa nak makan kau je. aku terus masuk ke dalam bilik air.

apabila aku dah bersiap aku terus turun menghadap mama ku yang tercinta ulang balik tercinta ok.

apabila aku sampai ke meja makan aku nampak banyak makanan yg mama masak. uish dah macam nak buat kenduri pon ada. "wah ada cake chocolate lah" baru saja aku nak ambil kek tu ada tangan lain yang menghalangi. ish spoil lah siapa yang kacau beta hendap bersantap. ceh ayat  tak boleh classic lagi ker? aku menoleh kebelakang utk melihat gerangan siapa yang membuat beta murka. aku melihat tuan empunya tangan.. "laaa mama rupanya, nape mama halang ni. orang lapar lah" jawabku sambil buat muka super plus cute. harap- harap mama kasi lah aku makan kek tu. haish tergoda i dengan u kek chocolate.

Tapi sebaliknya " tak payah lah nak buat muka yang macam nak minta penampar tu. lapar tak lapar mama tak kisah. macam lah mama tak tahu yang alin dah habiskan satu bekas chocolate. dah lah mama baru beli. ish kamu ni. kek chocolate tu jangan sentuh yang ni mama nak bagi tetamu makan" balas mama.
aku memandang mama dengan muka pelik " ada kenduri arwah ker mama sampai nak wat makan- makan nih?' tanyaku. mama memukul belakang aku " ish kamu ni ingat kenduri arwah jer yang boleh buat makan-makan. ni kawan mama dari sekolah rendah nak datang. dia bawak anak dia sekali. please behave ok alin" mama berkata. " alright mama" sebelum kena tazkirah panjang baik aku ikut jer cakap mama.

aku terus ke dapur untuk tolong mamaku menyediakan apa yang patut. anak solehah kan katakan.
padahal mengelak dari bebelan mama. bukan apa boleh bingit wo telinga. tapikan siapa kawan mama yang datang eh sebab selalunya kalau mama nak jumpa kawan dia confirm jumpa kat luar dah lah siap sediakan makanan lagi. ah lantak, maybe mama nak ubah angin kot. aku cuba menyedapkan hati aku yang risau bagai nak gila.

ye lah mana aku tak risau tak de angin tak de ribut tetiba mama jemput kawan dia datang rumah. mesti ada agenda tersembunyi ni. kena siasat ni. kalau korang nak tahu antara salah satu cita- cita aku adalah nak jadi spy. jeng jeng. berangan lebih kan? tapi itulah kenyataan.

Selepas aku dah tolong mama. aku terus masuk ke dalam bilik nak bersiap bak kata mama 'anak dara kenalah jaga penampilan barulah orang pandang'. iya- iyalah sangat.

Setelah aku jumpa pakaian yang aku nak. aku terus ke cermin nak pakai tudung. biasa lah cermin dengan perempuan tidak dapat dipisahkan. aku hanya pakai t-shirt pink lengan panjang, skirt hitam and tudung neelofa. dah siap. jom turun bawah.

-tbc-

____________________________________

hye korang. sorry lambat publish chapter ni sbab sis tengah spm huhuhu.. inshaallah after spm sis continue balik chapter 5. btw doakan sis for spm. ada lagi 3 paper lagi haih. penat huhuhu. ok lah bye korang.

MR AND MRS MEOWWhere stories live. Discover now