Bab 1 : Permulaan

320 22 38
                                    

: Korang rasa housemate kita yang lain macam mana?

● : I think they're gonna be smokers and DotA players. Tak pun jenis yang pelik pelik.

: Janganlah fikir macam tu bodoh. Dont worry they'll be fine. Kalaulah diorang jenis yang nakal sikit. Aku pasti kau dapat mengubah diorang jadi baik.

: Hmm

Aku bermonolog dengan mereka sambil mengorak langkahku ke kaunter pendaftaran dorm.

Setelah sampai ke kaunter, aku bingung. Aku berdiri cacak macam tiang lampu sambil buat muka blurr sampailah abang kaunter tu perasan ada tiang lampu kat depan dia. Lama jugaklah. Aku tahu yang dia dah lama perasan aku tapi buat buat tak perasan je.

"Apa?"

Abang tu jawab dengan menayangkan kebabian mukanya.

Satu perkataan terlintas di fikiranku.

Kerek.

● : Bodoh kau apahal kerek sangat?

○ : Dia cranky tu. Penat. Satu hari jaga kaunter, give him a break.

Kalau penat sekali pun dont be a dick. Tapi apa yang Si G cakap ada betulnya. So I decided to keep it cool.

"Umm saya nak daftar bilik tapi saya tak tahu macam mana."

Aku bertanya sambil menggaru kepalaku.

"Adik ni bodoh ke buta? Tu borang tu. Isilah, bukannya aku letak situ just untuk kau tenung sampai 2 semester."

Wow.

"Maaflah saya bodoh sebab tu saya masuk ke sini."

Jawabku sambil tersenyum sinis.

● : Ohhhh! Ouch hahahaha.

○ : (batuk tercekik angin)

Aku pun terus mengisi borang pendaftaran tu cepat cepat dan pass kat abang tu.

Abang kaunter yang kerek gila namatey tu bertambah lagi kerek dan muka dia jadi merah macam lobster yang dah masak. Bengang lah tu. Padan muka.

Dia merentap borang tersebut dengan ganas dan memberikanku segugus kunci. (segugus ke? aku pun tak tahu B+ je Bm spm kita. Maaf hihi.)

"Ha terima kasih bang."

"Hm sama sama."

Jawab macam tak nak jawab.

Aku pun pusing badanku membelakangkan kaunter dan semasa aku hendak memulakan perjalananku...

○ : Aren't you going to say sorry?

● : Why should he? That guy deserves the treatment. Siapa suruh kerek sangat.

○ : Maybe he's having a bad day and struggling. Go on. I know you want to say sorry kan?

3VWhere stories live. Discover now