BAB 4

636 21 0
                                    

'Weyh minah aku dah balik Malaysia tak nak jumpa aku ke. Aku rindu kau kot. Lagi satu Sabtu minggu depan aku dah nak kahwin.' ujar ku kepada sahabat baik ku Sarah Alya. Aku dengan dia dah berkawan lama dah dari darjah 4 sampai umur aku 23 tahun. Lamakan. Semua secret aku dalam tangan dia dah. Tak semua secretlah ada juga benda aku tak cerita. Sebab apa kita ni kena 1000 kali berjaga jaga dengan sahabat daripada musuh tau. Bukan aku tak nak cerita semuanya dekat dia,kalau aku dengan si Sarah ni gaduh macam mana bila bila masa je rahsia aku boleh terbongkar. Tapi nasib baiklah Allah bagi aku kawan yang baik, walaupun pernah bergaduh rahsia aku tak pernah di ceritakan kepada orang.

'Waalaikumussalam.. aku tau kau dah balik Malaysia adik kau bagi tau aku. Kau memangkan Tiya bukan nak cakap awal awal kau dah balik.Btw dah lama ke kau balik Malaysia. Pastu kau tunang tak ajak aku pun. Tau post dekat instagram je. Sedih tau aku.' Sarah Alya.

'Hahaha.. Sorrylah Sarah aku boleh terlupa pasal kau. Sorry sesangat. Weyh kau nak jadi pengapit aku tak. Aku harap sangat kau jadi pengapit aku. Ha Sarah kau tau tak siapa tunang aku?' tanya ku. Tak kan lah tak tahu. Mesti si Sarah ni tau punya.'

'Orang dah ajak tak kan nak menolak pulak kan.Mesti dengan Zafa kau kan Zarith Fahri tu. Dapat juga apa yang kau nak kan. Sekarang ni kau kerja apa Tiya. Aku jadi cikgu tadika je. Okaylah daripada tak de betul tak Tiya.'

'Okaylah tu. dah lah weyh nanti bagitau Ecah,Aqish dengan Yan  yang dia orang pun jadi bridesmaid aku. Baju diorang jangan risau aku dah beli. Okey bye Sarah, assalamualaikum.'

'Okay bye, waalaikumussalam.'

---------------------

'Weyh korang bila nak sampai majlis dah nak start, ha lagi satu kau tidur rumah aku je tak payah nak balik balik tak ada lambat. Esok tinggal bersiap je untuk akad nikah. Sonang cerito.' omel ku

'Ha ye kitaorang tahu. Kitaorang dah masuk lorong rumah kau dah pun. Dah sampai. Risau sangatlah bakal pengantin kita ni.' 

'Macam mana aku tak risau kawan kawan aku tak sampai lagi. Dah cepat sikit. tut.' aku mematikan panggilan dan terlihat mereka memasuki perkarangan rumah ku.

'Akhirnya Tiya kau kahwin juga' Ecah.

'Takkan aku tak kahwin kot, kau ni pun.' minah ni hyper sikit kalau dah suka suka nak mati kalau dah benci sampai ke sudah... Yang si Aqish pulak dialah yang selalu buat kami gelak ketawa. Yan pulak, dia ni pandai suka berdikari, kalau aku dangan dia buat latihan waktu sekolah menengah dia mesti dapat dulu. Bila aku tanya cane dia suruh buat sendiri pastu baru dia ajar. Tapi sebab dia buat begitulah aku boleh ingat sebab apa aku tak meniru. hahahahah. ma frenz. Lain lain tingkahnya.

'Rindunya aku dekat korang baju korang dekat bilik aku jadi jangan risau. Sekarang ni aku nak pergi berinai.' malam berinai ni hanya dihadiri orang yang terdekat seperti saudara mara dan kawan kawan terdekat mommy and daddy.

Macam manalah Zarith sekarang ya, esok jangan nak nervous sangat tau.

-------------

Ahkirnya esok aku menikah.. yeah..

'Kau dah kenapa Zarith dah tak sabar sangat ke apa.' ujar Shafiq. Fad,Aniq dengan Mirza tergelak tengok perbuatan aku.

'Alah tak sabar nak tunggu malam pertama dia lah tu. Tu melompat tak tentu kira.' Aniq. Mereka ketawa bersama sama.

'Kurang masin betul korang nikan. Aku tak terfikir pun. Terlintas apa lagi.. Otak aku ni baik tau tak warna hijau macam korang. Hijau =kuning+biru. hahahaah

'Eleh baik sangat,macam kita orang tak tahu kau yang ketua pornonya. hahahahahahahah. Astaghfirullah. hahahah' ujar Mirza.

'Wuih korang ni tak boleh kuat lagi ke kat sini banyak orang lagi tualah.. Mereka tu lagi banyak pengalaman tau buat malu je' Fad

'Yelah bakal ustaz' Shafiq menjawab. Walaupun Shafiq baru sahaja berkenalan dengan kawan kawan aku. Dia terus rapat dengan mereka. Yang Fad dengan lelain tu kawan aku dari sekolah menengah tu gila gila tahap naga tu.

'Amboi amboi seronok kacau aku ye. kome kahwin nanti tunggu le lagi banyak aku buka cerita korang. Dari fail korang simpan video porno sampai.. sampai mana mana jelah biar padan muka korang.'hahahahaha diorang ketawa


'Ha kamu semua ni tak nak makan ke, aunty kan dah sediakan makanan kat depan tu pergi makan.' omel mama.

' Okey aunty kami nak pergilah ni. Tengah sibuk kacau si Zarith ni ha..' ujar Mirza

'Dah dah le kacau dia tu. Dah merah dah muka dia tu kesian dia.' thank you mama sebab selamat kan Zarith daripada situasi ini Zarith dah tak tahan mama,tak tahan. i kenot ma.

' Dah dah kome pergilah makan tak payah nak kacau aku. Aku nak pergi pakai inai sat. Bye.'

Esok aku akan menamatkan zaman bujang ku. Baik aku berlatih nak akd nikah tak adalah tergagap gagap.

----------------------------

Keesokan harinya aku sekeluarga bersiap untuk bergerak ke rumah pengantin perempuan. Baju melayu berwarna putih bersampin songket aku sarungkan di badan ku. Hazman Husaini menjadi pilihanku untuk mereka dan membuat pakaian nikah dan bersanding.

kami sekeluarga telah bersiap dan bergerak ke rumah Astillah Soraya.

'Zarith bila kamu dah kahwin, isteri kamu tu tanggungjawab kamu. Jangan sakiti dia, jangan bagi dia menangis, selalu buat dia senyum saja.' papa. Aku hanya mengangguk. Kenapa suasana macam sedih je ni. huhuhu rasa nak nangis.

'Kamu Zarith jangan lupa mama pulak, ingat mama kamu yang besarkan kamu tau.'mama. Ayat mama membuat hati aku sayu.

'Kenapa kamu sanyap je Zarith nervous sangat ke. Jangan nervous sangatlah buat biasa je.' papa

Akhirnya tibalah kami di hadapan rumah Astillah Soraya.

---------------

' Ya allah nervousnya korang..' Soraya. Baju kurung moden berwarna putih dihiasi dengan renda dan batu swaroski (betul ke ejaan) telah tersarung lama di badan ku. Rambutku di sanggul dan di sematkan beberapa kuntum bunga. Memang aku seorang stylist, aku memiliki diploma dalam bidang kosmetologi. Tapi untuk hari bersejarah ini biarlah orang lain yang mendandan wajah ku dan diri ku.

Pintu dikuak terlihat kawan kawan ku memasuki bilik ku.

'Weyh Tiya cantiknya kau berseri seri.' Yan.

'Kak cepat sikit ye pengantin lelaki dah sampai' ujar Ecah.

'Dah nak siap dah ni. senang je nak solek muka dia ni sebab tu cepat. Okey dah siap'

'Aku mengenakan lipstik yang berwarna agak kemerah merahan supaya muka aku nampak bermaya dan berseri. Ada sesetengah orang memakai warna pink nude supaya kelihatan natural tapi aku kurang menyukainya.'soraya.

Aku menuruni anak tanggan bersama mommyku  dan di ikuti olleh adik dan rakan rakan ku. Kelihan zarith sudah duduk di hadapan daddy ku. Amboi nervous betul dia. Hahaha kelihatan dari muka kacaknya. 

---------------------

'Saya nikahkan dikau Zarith Fahri bin Mustafa Fahri  dengan anak saya Astillah Soraya binti Azhar Sulaiman dengan emas kahwinnya sebanyak RM2,300 tunai.' 

'Saya terima nikahnya Astillah Soraya binti Azhar Sulaiman dengan mas kahwinnya RM 2,300 tunai.' fuh sekali nafas je. Alhamdulillah.

'Sah.'kata tuan kadi..


---------------------

Esok nad sambung okay.. Adik dok minta meh laptop meh laptop. Rasa nak lepuk je....

Jangan lupa vote dan komen tau biar nad happy.. xoxo Nathirah_ Assalamualaikum..

Astillah SorayaWhere stories live. Discover now