BAB 6

611 19 0
                                    

Pagi telah tiba.Selepas selesai solat Subuh entah kenapa mataku berat. Soraya dia kan ABC jadi malas nak kejut kan. Aku pun bergerak ke atas katil untuk menyambung tidurku. Sedar sedar Soraya sudah tiada di sebelah ku. 'Tengah mandi rupanya ingatkan dah turun'gumam ku. 'Soraya aku turun dulu dah pukul 7:30 dah ni. Cepat tau sebab kita nak kena pergi rumah papa dan mama. Lepas tu aku nak bawa kau pergi rumah aku. Cepat sikit siap tau. Ha sebelum pergi rumah mama kita singgah butik Hazman Husaini untuk ambil baju sanding. Dengar tak ni.'

'Okay dah nak siap dah pun. Turunlah dulu.' balas Soraya.

Aku menuruni tangga dan kelihatan semu orang sudah berada di bawah. Semuanya tersenyum. 'baru lepas sembang pasal akulah ni. senyum semacam je'. Aku bergerak ke meja makan dan duduk di sebelah pak su.

'Baru bangun pengantin baru.' senyuman ada makna dari pak su. Aku hanya membuat muka biasa. Semua pun terikut tersenyum. Mestilah mereka faham.

'Aah tadi lepas solat Subuh tidur balik. Baru pukul 7:37 pagi pak su. Belum pukul 8.' balas ku sengaja lah tu paksu. Okay Zarith tahu pak su belum kahwin janganlah jadi kan Zarith mangsa.

-------------------------

'Ya allah apasal hair dryer ni. Tiba tiba buat hal. Rambut dah lah tak kering lagi.' maklumlah baru lepas mandi wajib lah kata kan.Period dah habis berdosalah kalau tak mandi cepat. Lantaklah deme nak cakap apa turun jelah bukannya basah lencun sangat rambut ni. Perut dah lapar jam pun dah 7:45 pagi. Aku menuruni tangga terlihat dan terdengar perbualan mereka yang sedang mengusik Zarith.

' Dah bangun Soraya. Letih sangat ke sampai lambat bangun.' ujar pak su. Pak su ni kalau mengusik sehari memang tak sah.

' Aah pak su letih sangat,layan tetamu lah kata kan. Kenapa pak su tanya nak usik orang lah tu. Cukup cukuplah usik Abang Zarith tu. ' ujar ku sambil mengisi nasi lemak di pinggan. Dah tahu sangat perangai. Kita orang tak buat apa apa pun, sibuk nak tahu. Kahwinlah cepat cepat.

' Letih layan tetamu ke letih layan Encik suami.' perli pak su. 

Uhuk. Boleh pulak aku tercekik time time ni. Makin kuat lah deme ketawa.

'Amboi amboi pak su. Cukup cukuplah kacau Kak Soraya dengan Abang Zarith. Pak su tu ha, bila nak kahwin. Umur pak su tu dah 36 tahun. Orang yang sebaya  pak su mungkin dah dapat anak  3 dah.' tegur si Asyiera.

'Eleh cakap pak su tak kahwin lagi. Kamu tu pun sama.' balas pak su dengan muka merajuk.

Setelah bersarapan aku meminta izin mommy dan daddy untuk pergi ke rumah Zarith. Sempat juga mommy memberi nasihat kepada aku.

'Jaga suami kamu tu. Nanti dia cari lain baru tau. Ingat dia tu pelakon banyak peminat, silap hari bulan kamu yang makan hati. Jadi jaga suami kamu elok elok. Lagi satu cepat cepat dapat baby. Mommy dah teringin nak gendong cucu.' Merah muka apabila mommy cakap begitu.

Daddy cuma tersenyum. Zarith pula senyum penuh makna. Aku dah period jadi aku kena berhati hati, silap haribulan mahu aku kena terkam.

'Zarith kamu jangan terkejut tau kalau si Soraya kamu ni tak berapa nak betul. Tetiba menangis ke, gedik, gatal dan sebagainya. Sebab apa bila dia dah habis period hormon dia tak berapa nak betul sikit. Jadi jangan pelik pulak tau. Hormon dia tak betul bila nak datang dan nak habis.' omel mommy.

'Mommy ni tak payah lah cerita buat malu Soraya je. Dah lah kami pergi dulu. Kirim salam kat semua yang dlm rumah tu.' ujar ku. Aku dan Zarith bersalam salaman dengan mmy dan ddy sebelu masuk ke dalam perut kereta Zarith.

------------------------

'Cinta awak belum kerja lagikan. Jadi stylist saya. Stylist saya dia nak berhenti sebba dia nak kahwin. Boleh tak. Cinta.' Haih tidur lagi . Tak puas ke tidur tadi. ASTUTI betul asal tunduk tidur. 

20 minit kemudian aku mmberhentikan kereta di depan butik Hazman Husaini.

'Sayang dah sampai ke' sayang! owh faham faham. Mamai camput hormon tak betul. Soraya terus menanggal kan seatbelt dan keluar.

'Wui Cinta nak pergi mana, arah situlah butik. Mamai lagi ke dia ni. Siannya tak cukup tidur.' aku memeluk bahunya. Dia melentokkan kepalanya di bahu ku. Sah hormon tak betul. Biasanya aku dah kena tendang dah ni. Aku bergerak masuk ke butik.

'Amboi amboi pengantin baru letih sangat ke. Malam tadi overtime ekk.' tegur Hazman. Aku dengan dia dah memang rapat. 

' Overtime sangat. Aku nak ambil baju. Lusa datang rumah kenduri belah aku pulak. Ajak Husaini sekali' ujarku. Malas nak layan si Hazman ni. Makin di layan makin menjadi. Aku membayar dan bergerak keluar. Kepala si Soraya masih lagi terlekat dibahuku.

'Sayang cepatlah.... nak pergi rumah mama dan papa cepat.. Nak rehat.' hisy minah ni aku sekeh jugak kang.

'Yelh yelah nak start enjin lah ni.' . Meluncur laju kereta ku.

'assalamualaikum mama, papa Zarith dengan Soraya dah balik.'.........

ps: in sha allah esok update. Wahai readers sekalian aku memohon supaya vote dan  komen idea anda. Aku tahu cerita ini kurang sweet sampai kena potong kaki.   Aku hanya insan biasa. Selamat Malam

xoxo

Nathirah_

Astillah SorayaWhere stories live. Discover now